Rzeczywista wielkość rynku prepaid pozostanie tajemnicą jeszcze przez wiele miesięcy

Newsy
Opinie: 19

Po I kw. 2017 r. nadal nie będzie wiadomo ile aktywnych kart mają polscy operatorzy. Są oni zobowiązani do wyłączenia usług na niezarejestrowanych SIM-ach 2 lutego 2017 r. Karty, które nie będą zarejestrowane, ale będą miały obowiązujący okres swojej ważności będą nadal raportowane przez operatorów do GUS. Według ostatnich informacji uzyskiwanych od urzędników i przedstawicieli operatorów, klient, który nie zarejestrował karty w ustawowym terminie (a jego karta jest ważna) będzie mógł ją zarejestrować później. Jego numer będzie "bezpieczny". Nie będzie mógł oczywiście w okresie od 2 lutego do momentu rejestracji korzystać z usług.

Na razie liczba raportowanych kart zmniejsza się głównie ze względu na radykalny spadek nowych aktywacji w segmencie prepaid. Sprzedaż nowych starterów spadła o około 50 lub więcej procent.

W III kw. operatorzy stracili ponad 1.6 mln aktywnych kart prepaid. Zapewne podobna liczba będzie ogłoszona za IV kw. Nadal jednak liczba kart raportowanych przez wszystkich operatorów to prawie 25 mln sztuk.

Aktualnie operatorzy twierdzą, że zarejestowanych jest tylko około 50% bazy aktywnych kart SIM. Zwykle są to karty, które przez ostatnie 3 miesiące wygenerowały dowolną płatną usługę.

Z obliczeń UKE wynikało, że w 2015 r. na rynku było ponad 8,8 mln tzw. „martwych dusz”, czyli użytkowników, którzy nie wykonali i nie odebrali żadnego połączenia, nie wysłali/skutecznie odebrali SMS/MMS, ani nie łączyli się z Internetem za pośrednictwem telefonu komórkowego w przeciągu 3 miesięcy. Do tych kart należy doliczyć część kart, które choć są używane, nie będą przez użytkowników zarejestrowane. Według operatorów będzie to około 5-10% bazy aktywnej.

Prepaid straci na znaczeniu, bo aktualnie głównym celem sprzedawców w salonach operatorów jest namawianie klientów prepaid na migrację na abonament. Przestawienie zalet abonamentu jest obowiązkowe dla sprzedawców przed rozpoczęciem samego procesu rejestracji karty.

Aktualnie żaden z operatorów nie podaje liczby zarejestrowanych kart. Wszyscy potwierdzają, że są zadowoleni z wyników procesu. Ich partnerzy, którzy również obsługują rejestrację, podają jednak, że zainteresowanie rejestracją już aktywnych kart jest nikłe.

Play podał, że 50% rejestracji odbywa się w salonach firmowych. Play ma ich w całej Polsce 850.

Operatorzy prowadza obecnie aktywną promocję rejestracji. Według informacji z innych rynków to straszenie klientów całkowitym brakiem usług działa najlepiej. Takiej komunikacji (głównie SMS-owej) można się spodziewać w grudniu i styczniu. W styczniu kolejnym problemem z rejestracją mogą okazać się bardzo duże kolejki w salonach operatorów. Być może w salonach lub ich okolicach w centrach handlowych pojawią się specjalne dodatkowe stanowiska, które odciążą obsługę sklepów w tym procesie.

Aktualizacja I:

Play w swoim raporcie kwartalnym podał przychody jakie czerpie z obsługiwania segmentu prepaid. Na razie przychody są na tym samym poziomie co w zeszłym roku.

Aktualizacja II:

Jean-François Fallacher, szef Orange, w wywiadzie dla Dziennika Gazeta Prawna, podał, że według ostatnich badań konsumenckich wynika, że 5-10% klientów korzystających z telefonów na kartę nie zamierza zarejestrować swoich numerów. Ci klienci twierdzą, że główną przyczyną odmowy jest chęć zachowania anonimowości.

Fallacher podał także, że 70% kupowanych prepaidów to karty wykorzystywane jednorazowo. Prezes twierdzi, że właśnie ta grupa radykalnie się zmniejszy (zmniejszyła?) po wprowadzeniu nowych przepisów. Teraz karty są sprzedawane w kilkudziesięciu tysiącach punktów.

Szef Orange, podobnie jak zarząd PLAY, przyznaje, że najwięcej rejestracji prepaidów odbywa się w salonach operatora.

Aktualizacja III:

Szefowa Virgin Mobile, Grażyna Piotrowska Oliwa w wywiadzie dla serwisu Telepolis.pl podała, że na początku grudnia jej sieć miała ponad 200 tys. zarejestrowanych kart SIM (czyli 50% całej bazy).

Opinie:

Opinie archiwalne (19):

Komentuj

Komentarze / 19

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    darek pisze: 2016-11-24 14:18
    a ja nie widzę problemu który jest tak wielki dla operatorów. Aż dziw mnie bierze z ich własnej głupoty i bezradności. Od wakacji wiadomo że trzeba kartę zarejestrować . więc od 1 lutego blokada reszty kart bez względu na to czy ma czy nie ma aktywnego konta i czy nie ma tam jakiś środków. W przeciągu miesiąca okaże się ile ludzi zarejestruje swoja kartę . powinien być określony komunikat najlepiej SMS do takich numerów że z dniem 1 marca numer zostaje deaktywowany. KONIEC KROPKA. i niech firmy przestana w końcu biadolić nad problemem którego w ogóle nie ma tylko sami sobi go stwarzają .
    -1
  • Users Avatars Mini
    wojciech.piechocki pisze: 2016-11-24 14:24
    pamietaj, ze juz jest poruszany temat kasy, ktora jest na kontach klientow i "ginie" po dezaktywacji kart...to prawdopodobnie setki milionow ...zabawa w wylaczanie "na ostro" nie wchodzi w rachube...ten temat pewnie wroci w przyszlym roku...i bedzie goraco w prepaid
    5
  • Users Avatars Mini
    LTE pisze: 2016-11-24 14:39
    obowiązkiem sprzedawcy jest przedstawienie oferty na abonament ale klient może powiedzieć, że nie chce abonamentu jeśli tylko przyszedł zarejestrować karte i po problemie, potem rejestracja
    2
  • Users Avatars Mini
    wojciech.piechocki pisze: 2016-11-24 14:51
    @LTE...to prawda, ale presja na postpaid teraz bedzie jeszcze wieksza...tez klienci chyba sa bardziej gotowi
    -1
  • Users Avatars Mini
    DanielR pisze: 2016-11-24 15:59
    Mnie dziwą takie wnioski, że zmaleje znacznie ofert prepaid. Przecież operatorzy na pewno zdają sobie dokładnie sprawę z tego, że faktyczna ilość RZECZYWIŚCIE AKTYWNYCH użytkowników usługi na kartę nie uległa zmianie. Odpadną głównie te wszystkie "jednorazówki", na które trzeba było konstruować promocje, a z których wielkiego i realnego zysku tak naprawdę nigdy nie było. Więc o co chodzi? Czas, by skupić się na aktywnych użytkownika prepaid, których o kilu dobrych lat jest wciąż tyle samo. Ta liczba ustabilizowała się na określonym pułapie i jest niezmienna. Rynek nasycił się już dobre kila lat temu.
    2
  • Users Avatars Mini
    darek pisze: 2016-11-24 16:11
    moim zdaniem to nie jest zabawa tylko przedstawiony fakt - można było zapomnieć ale kilka takich sms skutecznie przypomni o rejestracji. jeżeli omus zależy na numerze to go zarejestruje, jeżeli komuś przepadnie po 1 lutym pieniądze na koncie to na pewno zadzwoni i się obudzi - a jak nie zadzwoni to takich osób nie ma tylko karty wiszą w powietrzu. ja sam osobiście kupowałem kilkanaście starterów na stacjach paliwowych bo były atrakcyjne prezenty lub kupony na paliwo. kiedyś można było przelewać z konta na konto pieniądze.- jedno piwo i przelewy z 10 kart poszły na jedno konto. a karty ??? w kosz!!! te rzeczy się skończyły bo promocje słabe , mało punktów w programach lojalnościowych wiec się nie opłaca wydawać na to ale kiedyś? to jest prosty i szybki sposób na uporządkowanie tego stanu. chyba że operatorzy muszą robić jakieś przetargi nieograniczone, jakieś specjalne programy .... to jest śmiechu warte!!!! Zobaczcie przykład banków teraz - akurat weszło nie dawno .... to jest przykład https://www.pkobp.pl/aktualnosci/ogolnokrajowe/komunikat-dotyczacy-blokowania-rachunkow/ tu nikt się nie przejmuje że wam zablokują konto i zostaniesz goły bez pieniędzy. 100%pewnośc że taki delikwent się zgłosi na drugi dzień i podpisze dokumenty!!!. to jest dziwne że tam gdzie jest proste rozwiązanie każdy przeważnie sobie sam utrudnia i robi problemy..
    0
  • Users Avatars Mini
    wojciech.piechocki pisze: 2016-11-24 16:16
    @DanielR...zmaleje np. w sensie wielkiej logistyki produkcji i dostaw starterow....przy mniejszej sprzedazy spadna wydatki na marketing w punktach itd...
    0
  • Users Avatars Mini
    virgin pisze: 2016-11-24 16:38
    Po tym jak wyłączają teraz sim, widać, że większość kart nie ma rwk. Śmiało można powiedzieć, że po 1Q 2017 sporo z tych niezarejestrowanych kart straci już ważność.
    0
  • Users Avatars Mini
    gość pisze: 2016-11-24 18:39
    @wojciech Trzeba pamiętać że dopóki oferty abo będą miały tak jak teraz w niektórych przypadkach gorsze oferty to migracji z prepaida nie będzie, poza tym jest grupa ludzi która nie chce wiązać się umowami terminowymi lub z różnych przyczyn nie może (zadłużenia, czarne listy itp). Poza tym uważam że nikogo nie wyłączą jak nie zarejestruje, będą jedynie blokować dostęp do usług do czasu rejestracji a ten będzie taki jak okres ważności takiej karty. Wtedy się wyjaśni:-) Ciekawie może być też z uwolnieniem opłat roamingowych i używaniem w Polsce kart zagranicznych opów bez rejestracji - to obaliłoby jej cały obecnie już wątpliwy sens.
    4
  • Users Avatars Mini
    wojciech.piechocki pisze: 2016-11-24 19:51
    @virgin..tego nie wiesz...kart wylaczaja duzo, ale byc moze bez rwk byloby ich duzo, duzo wiecej
    0
  • Users Avatars Mini
    wojciech.piechocki pisze: 2016-11-24 19:52
    @gosc....to sprawdz np. abonament nju mobile...i sprawdz jak dluga tam jest umowa
    0
  • Users Avatars Mini
    Thec pisze: 2016-11-24 20:19
    Ja podejzewam ze operatorzy celowo przeciagaja aby nachapac jak najwiecej fejkowych prepaidow i ludzie specjalnie kupuja startery i rejestruja kilka nr na siebie bo jest wieksze prawdopodobienstwo wygranej nagrody zwiazanej z zerejestrowaniem albo otrzymaniu kilka razy po jakiejs kwocie za zarejestrowanie. I zgadzam sie ze ten komu najbardziej zalezy na nr to juz zarejestrowal. Teraz tylko sztuczny tlok i pompowanie kasy i zwlekanie...
    1
  • Users Avatars Mini
    DanielR pisze: 2016-11-24 20:22
    Niedługo dojdzie od tego, że Wojtek będzie częściej odpowiadał GOLowiczom, niż Witek czytaczom Telepolis. Ludzie, co się dzieje, świat staje do góry nogami! ;-D
    0
  • Users Avatars Mini
    virgin pisze: 2016-11-24 20:44
    @wojciech. Oczywiście nie mam twardych danych. To tylko przypuszczenia. Intuicja mi jednak mówi, że klient nie włącza tego o czym nie wie. A rok ważności konta nie jest reklamowany od lat. Niektóre sieci nawet chcą aby za ten przywilej dodatkowo zapłacić. Usługa rwk na stronach internetowych operatorów jest mocno zakopana.
    1
  • Users Avatars Mini
    wojciech.piechocki pisze: 2016-11-24 21:23
    @DanielR - zgrywusek z Kolegi widzę :-)
    2
  • Users Avatars Mini
    Japa pisze: 2016-11-24 23:47
    A ja mysle ze tuz przed terminem bedzie raj dla roznego rodzaju naciagaczy i oszustow. Dodatkowe stoiska w centrach handlowych czy w innych miejscach, a potem do splacenia kredyt na agd/rtv ktory z kądś nagle sie wziol.
    -4
  • Users Avatars Mini
    wojciech.piechocki pisze: 2016-11-25 08:56
    @Japa...w centrum handlowym nie jest tak latwo sie rozlozyc ze swoim stoiskiem :-)
    0
  • Users Avatars Mini
    kon pisze: 2016-12-04 08:02
    "Szefowa Virgin Mobile, Grażyna Piotrowska Oliwa w wywiadzie dla serwisu Telepolis.pl podała, że na początku grudnia jej sieć miała ponad 200 tys. " GRUDNIA?? artykuł z 24 listopada, czyli dane z zeszłego roku WTF??
    0
  • Users Avatars Mini
    wojciech.piechocki pisze: 2016-12-11 20:12
    @kon...jest napisane aktualizacja....czego nie rozumiesz?...artykul z listopada, dane z poczatku grudnia...to proste jest do pojecia chyba
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: