Samsung oficjalnie debiutuje jako producent gogli do rozszerzonej rzeczywistości. Nowe gogle Galaxy XR to pierwsze urządzenie stworzone wspólnie z Google i Qualcommem w ramach nowej platformy Android XR, która ma otworzyć całkowicie nowy ekosystem urządzeń AI-native. To odpowiedź na Apple Vision Pro – ale z zupełnie inną filozofią: otwartości, skalowalności i współpracy.
Sercem Galaxy XR nie jest tylko sprzęt, ale nowa, otwarta platforma Android XR. W przeciwieństwie do zamkniętego visionOS od Apple, Samsung i Google stawiają na skalowalność i otwarte standardy, takie jak OpenXR. Co najważniejsze, wszystkie aplikacje zbudowane na Androida mają działać na Galaxy XR od razu po wyjęciu z pudełka.
Kluczową cechą jest głęboka integracja AI. Gemini jest wbudowane bezpośrednio w system, co ma sprawiać, że gogle działają jak "towarzysz AI". Urządzenie rozumie otoczenie użytkownika, widząc i słysząc to, co on, umożliwiając naturalne interakcje głosowe, wizualne i gestykulacyjne.
Jedną z flagowych funkcji jest przestrzenna wersja "Circle to Search" – użytkownik może po prostu zakreślić dłonią obiekt w świecie rzeczywistym (widziany w trybie pass-through), aby natychmiast uzyskać o nim informacje. AI ma także zastosowanie w aplikacjach: Google Maps pozwoli na nawigację w 3D z Gemini jako przewodnikiem, Google Photos automatycznie przekształci płaskie zdjęcia i wideo w trójwymiarowe wspomnienia, a Gemini posłuży nawet jako trener w grach XR, udzielając wskazówek w czasie rzeczywistym.
Platforma Android XR została zaprojektowana tak, by działała na wielu typach urządzeń – od gogli po przyszłe inteligentne okulary AI, które Samsung już zapowiedział we współpracy z markami Warby Parker i Gentle Monster. Dla twórców treści i gier wsparcie otwartego standardu OpenXR, WebXR i Unity oznacza łatwe przenoszenie istniejących aplikacji do nowego środowiska.
Waga samego headsetu to około 545 gramów, a zewnętrzna bateria waży 300 gramów. Akumulator jest noszony osobno, jak w Vision Pro od Apple, dzięki czemu gogle są lżejsze. W zestawie znajdują się wymienne poduszki czołowe, osłony zapobiegające przenikaniu światła z zewnątrz oraz adaptery dopasowujące rozmiar. Dla osób z wadą wzroku Samsung oferuje magnetycznie mocowane soczewki korekcyjne.
Urządzenie korzysta z technologii Micro-OLED o łącznej rozdzielczości 3840 × 3552 pikseli, z odświeżaniem do 90 Hz i pokryciem 95% DCI-P3. Pole widzenia to aż 109° w poziomie i 100° w pionie – więcej niż w Vision Pro (92°/100°). Dźwięk przestrzenny zapewniają dwa głośniki dwudrożne oraz sześciomikrofonowy układ z funkcją beamformingu i obsługą Dolby Atmos.
Galaxy XR wyposażono w osiemnaście sensorów – w tym sześć kamer śledzących otoczenie, cztery kamery śledzenia oczu, czujnik głębi i zestaw IMU. Kamery o rozdzielczości 6,5 Mpix (f/2.0, 18 mm) umożliwiają nagrywanie i fotografowanie w 3D. Dzięki funkcji pass-through użytkownik może widzieć rzeczywisty świat w wysokiej rozdzielczości.
Za moc obliczeniową odpowiada Snapdragon XR2+ Gen 2 z układem Hexagon NPU, który wspiera przetwarzanie AI w czasie rzeczywistym. Do dyspozycji użytkownika jest 16 GB RAM i 256 GB pamięci wewnętrznej. Headset obsługuje Wi-Fi 7, Bluetooth 5.4, a także łączy się z ekosystemem Galaxy poprzez PC Link, Smart View i Call Continuity. Można więc odbierać połączenia z telefonu.
Zewnętrzny akumulator pozwala do 2 godzin typowego użytkowania lub do 2,5 godziny oglądania wideo, ale Galaxy XR można używać także podczas ładowania.
Cena w USA wynosi 1799 dolarów (około 6600 zł), a w ramach promocji do końca roku użytkownicy otrzymują m.in. roczny dostęp do Google AI Pro, YouTube Premium, Calm Premium, Google Play Pass, Project Pulsar z Adobe, pełne gry NFL Pro Era i Asteroid oraz sezon NBA League Pass 2025/26.
Oferta na rynek europejski, w tym polski, nie jest jeszcze znana.
Apple Vision Pro w nowej wersji to w zasadzie aktualizacja specyfikacji – z procesorem M5 zamiast M2, nowym paskiem „Dual Knit Band” i systemem visionOS 2.6. Waga, wyświetlacze, kamery i bateria pozostały takie same. Mimo wyższej częstotliwości odświeżania (do 120 Hz) i nieco lepszej wydajności, Vision Pro wciąż cierpi na problem masywnej konstrukcji i ceny 3500 dolarów – dwukrotnie wyższej niż Galaxy XR. Przede wszystkim Apple nie ma gotowych rozwiązań AI, które mogłyby zostać zintegrowane z goglami, ale które najprawdopodobniej będą stanowiły kluczowy element, decydujący o użyteczności gogli do rozszerzonej rzeczywistości w przypadku produktów oferowanych przez Samsunga i Google.
Premiera Galaxy XR to nie tylko debiut produktu. To strategiczne posunięcie, które atakuje Apple na trzech frontach: ceny (o połowę niższa), komfortu (niższa waga) oraz ekosystemu (otwartość Androida i potężna integracja AI). Wiemy już, że gogle Vision Pro nie zdobędą dużej popularności – mają niewielu użytkowników, spośród których większość używa gogli do oglądania filmów lub trzyma je w szufladzie. Los Galaxy XR nie jest jeszcze przesądzony, ale sądzę, że niższa cena, integracja z AI oraz większa otwartość daje Samsungowi i Google większe szanse na sukces. Tutaj główną konkurencją, zamiast produktów Apple, mogą okazać się okulary do rozszerzonej rzeczywistości. Nie będą miały równie dużych możliwości i mocy obliczeniowej, ale są znacznie łatwiejsze do zaakceptowania przez użytkowników i ich otoczenie.