Prezes UKE przyznał Telekomunikacji Polskiej dopłatę z tytułu świadczenia wybranych usług wchodzących w skład usługi powszechnej.
Łączna kwota dopłaty przyznana TP z tytułu świadczenia usług wchodzących w skład usługi powszechnej wynosi 66 994 345,64 zł.
Jednocześnie Prezes UKE postanowił odmówić przyznania dopłaty do kosztów pozostałych usług wchodzących w skład usługi powszechnej świadczonych przez TP.
Prezes UKE wskazuje, że TP nie spełniła kryterium jakości i dostępności w przypadku usług, o których mowa w art. 81 ust 3 pkt 1-3 Pt, usługi OBN i OSA. Brak spełnienia opisanych powyżej kryteriów sprawia, że TP domaga się przyznania dopłaty za realizację usług, których de facto nie realizowała w zakresie, w jakim została do tego zobligowana. Tym samym usługa powszechna świadczona przez TP nie spełniała swojego zadania. W związku z powyższym Prezes UKE uznał, że koszt netto związany z realizacją wymienionych usług, wchodzących w skład usługi powszechnej nie stanowi uzasadnionego obciążenia i tym samym przyznanie dopłaty, o którą wnioskowała TP jest bezzasadne.
Prezes UKE wskazuje, że przyznanie dopłaty w wysokości kosztu netto jest zasadne jedynie w przypadku kosztu netto wynikającego ze świadczenia usługi udogodnień dla osób niepełnosprawnych w latach 2006-2009 oraz świadczenia usługi PAS w roku 2009.
Dla pozostałych usług Prezes UKE wykazał, że koszt netto nie stanowi uzasadnionego obciążenia przedsiębiorcy wyznaczonego. TP jako przedsiębiorca wyznaczony była zobowiązana nie tylko świadczyć usługi wchodzące w skład usługi powszechnej, ale również zapewnić, aby świadczone usługi spełniały wymagania jakościowe określone w decyzjach Prezesa UKE. Przedstawiona w niniejszych decyzjach analiza wskazuje na znacznie zaniedbania ze strony TP w zakresie realizacji usługi powszechnej. Prezes UKE wskazuje przede wszystkim na kwestię niedostatecznej dostępności usługi powszechnej, jak również na fakt, że TP świadcząc usługi wchodzące w skład usługi powszechnej nie spełniała kryterium jakości usługi powszechnej.
Ponadto TP świadczyła wprawdzie różnorodne pakiety cenowe, jednakże żaden z oferowanych pakietów (w tym plan tp socjalny) nie posiadał cech, które umożliwiłyby uznanie go za pakiet specjalny. Wprawdzie wśród abonentów TP można wyznaczyć abonentów niezyskownych, tj. abonentów, którzy generują wyższe koszty niż przychody, jednakże brak w ofercie pakietu specjalnego (dedykowanego dla osób o udokumentowanych niskich dochodach) sprawia, że pomimo wystąpienia kosztu netto w odniesieniu do usług, o których mowa w art. 81 ust. 3 Pt, TP nie przysługuje dopłata.
Prezes UKE postanowił odmówić przyznania dopłaty do kosztów pozostałych usług wchodzących w skład usługi powszechnej świadczonych przez TP, ponieważ usługi te nie były świadczone na odpowiednim poziomie (określonym w decyzjach Prezesa UKE). Sposób świadczenia przez TP usług wchodzących w skład usługi powszechnej nie odbiegał od normalnie prowadzonej działalności. Biorąc pod uwagę, że podobny zestaw usług świadczyli w latach 2006 - 2010 inni operatorzy stacjonarni, brak jest podstaw, aby koszty normalnej biznesowej działalności TP ponosili inni uczestnicy rynku. Należy podkreślić, że inwestycje mające zapewnić realizację usług wchodzących w skład usługi powszechnej (tj. OTR-y, podłączanie nowych abonentów) nastąpiły dopiero w 2010 r. na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy Prezesem UKE i TP.
Oto opinia rzecznika Grupy TP, Wojciecha Jabczyńskiego, na temat tej decyzji:
"To dobrze, że po kilku latach UKE wreszcie zdecydowało o przyznaniu dopłaty do usługi powszechnej, która była świadczona przez TP i de facto deficytowa. Kwota odbiega jednak znacząco od wnioskowanej przez firmę, a i tak połowa z niej przypada na Grupę TP. Dlatego po dokładnym zapoznaniu się z uzasadnieniem UKE, podejmiemy decyzję o ewentualnym odwołaniu się od niej, co wydaje się bardzo prawdopodobne. W tej chwili jest jeszcze za wcześnie na konkretną deklarację. Nie wykluczamy także szukania indywidualnych porozumień z operatorami."