Stanowisko UKE dotyczące projektu rozporządzenia w  sprawie roamingu międzynarodowego w sieciach telefonii komórkowej.
 
 Urząd Komunikacji Elektronicznej z zadowoleniem przyjął inicjatywę Komisji  Europejskiej dot. wprowadzenia regulacji w zakresie roamingu międzynarodowego na  obszarze Wspólnoty. Wejście w życie takiej regulacji może spowodować znaczne  obniżenie cen na poziomie hurtowym i detalicznym. Uzasadnione jest także  wprowadzenie tej regulacji w formie rozporządzenia, czyli instrumentu prawa  wspólnotowego wiążącego w całości adresatów i bezpośrednio stosowanego w  państwach członkowskich.
 
 KE w swoim projekcie rozporządzenia wprowadza maksymalne wysokości opłat za  świadczenie usług roamingu tylko dla połączeń głosowych na poziomie detalicznym  i hurtowym. Maksymalna wysokość opłaty hurtowej dla połączeń w roamingu  międzynarodowym uzależniona jest od rodzaju połączenia. Podstawą wyliczenia  maksymalnej opłaty hurtowej jest stawka za zakończenie połączenia (tzw. mobile  termination rate – MTR). Maksymalna opłata za połączenia do kraju trzeciego (do  kraju pochodzenia i innych krajów UE) ma być wyznaczona na poziomie  trzykrotności stawki za zakończenie połączenia. Natomiast maksymalna opłata za  połączenia wewnątrz odwiedzanego kraju ma być ustalona na poziomie dwukrotnej  stawki za zakończenie połączenia.
 
 Projekt KE proponuje także wprowadzenie odpowiednich regulacji na rynku  detalicznym, jednak dopiero po 6 miesiącach od wejścia w życie rozporządzenia.  Maksymalna wysokość opłaty detalicznej została określona w projekcie jako 130%  odpowiedniej maksymalnej opłaty hurtowej za połączenie w roamingu, nie wliczając  w to VAT-u.
 
 Projekt rozporządzenia proponuje także wprowadzenie zapisów dotyczących  przejrzystości informacji o wysokości detalicznych opłat roamingowych.  Zobowiązuje operatorów do nieodpłatnego udzielenia informacji o wysokości opłat  na żądanie klienta oraz do udzielania okresowych informacji o aktualnej  wysokości obowiązujących opłat. Ponadto operator będzie powiadamiać swoich  klientów każdorazowo w przypadku istotniej zmiany tych opłat.
 
 Komisja Europejska zaproponowała wprowadzenie regulacji w zakresie tylko  połączeń głosowych. Nie włączyła natomiast do zakresu rozporządzenia transmisji  danych oraz wiadomości tekstowych (sms-ów). Zdaniem UKE projekt rozporządzenia  przypisujący sobie za cel harmonizację regulacji w zakresie roamingu na poziomie  Wspólnoty powinien obejmować także tak istotny segment rynku jak transmisja  danych w tym przesyłanie krótkich wiadomości tekstowych (sms-ów). Zaproponowana  regulacja roamingu ma także dotyczyć rynku detalicznego, na którym zarówno sms-y,  jak inne usługi transmisji danych sprzedawane są łącznie z usługami głosowymi,  co oznacza, że podlegają takim samym warunkom konkurencyjnym oraz ograniczeniom  cenowym. Konsumenci korzystają obecnie zarówno z połączeń głosowych jak również  z transmisji danych, w tym wiadomości tekstowych. Brak regulacji obejmujących  wszystkie segmenty rynku roamingowego może wpłynąć na utrzymanie ich wysokiego  poziomu cenowego. Naszym zdaniem konieczne jest włączenie do projektu  rozporządzenia regulacji związanych z transmisją danych oraz wiadomościami  tekstowymi oraz odpowiednie zmodyfikowanie art. 1 w zakresie przedmiotu i  zakresu projektu rozporządzenia oraz art. 2 w zakresie definicji „roaming  międzynarodowy” i „połączenia realizowane w roamingu regulowanym”. W przypadku  wprowadzenia do zakresu projektu rozporządzenia transmisji danych konieczne  będzie także określenie definicji transmisji danych oraz średniej stawki za  transmisję danych w tym wiadomości tekstowych, wprowadzenie obowiązku Komisji do  publikowania średniej stawki za transmisję danych oraz poszerzenie wszystkich  zapisów projektu rozporządzenia dotyczących wykonywania i odbierania połączeń o  transmisję danych.
 
 Projekt rozporządzenia proponuje wprowadzenie regulacji zarówno na szczeblu  hurtowym jak i detalicznym. UKE jest zdania, że najpierw należy rozpocząć  regulacje rynku na szczeblu hurtowym i dopiero w przypadku gdy te regulacje nie  wpłyną na obniżkę opłat na rynku detalicznym, należy rozpocząć regulacje rynku  detalicznego. UKE opowiada się za wprowadzeniem zasady tzw. „sunrise clause”,  która oznacza, że regulacja na szczeblu detalicznym zostanie wprowadzona po  upływie 6 miesięcy, jeżeli okaże się że wprowadzone regulacje na rynku hurtowym  nie wpłynęły na obniżkę cen na rynku detalicznym. UKE proponuje odpowiednią  modyfikację art. 4 dotyczącego wejścia w życie regulacji na rynku detalicznym, w  tym uszczegółowienie warunku wprowadzenia tych regulacji. Konieczne jest  określenie kryteriów, na podstawie których zostanie dokonana ocena wpływu  regulacji hurtowych na obniżkę cen na rynku detalicznym.
 
 Artykuł 5 projektu rozporządzenia wprowadza vacatio legis w zakresie wykonywania  połączeń realizowanych w roamingu. W uzasadnieniu do projektu rozporządzenia nie  wyjaśniono przyczyn wprowadzenia tego zapisu i nie uzasadniono zastosowania w  tym artykule aż 6 miesięcznego okresu vacatio legis. Zasadniczo popieramy  zastosowanie zasady tzw. „sunrise clause”, polegającej na zastosowaniu regulacji  detalicznej wyłącznie w przypadku, gdy w wyniku oceny po upływie 6 miesięcy  okaże się, iż operatorzy nie wprowadzili obniżek cen w rozsądnym przedziale.  Jeśli jednak ta propozycja nie zostanie uwzględniona, proponujemy wykreślenie  zapisów art. 4 dotyczących 6 miesięcznego vacatio legis.
 
 Sposób regulowania opłat detalicznych za połączenia odbierane w roamingu  zaproponowany w projekcie rozporządzenia jest właściwy. UKE jednak uważa, że  ustalony pułap cen detalicznych powinien być maksymalnie niski. Pułap  zaproponowany przez Komisję w wysokości 130 % opłat hurtowych dla połączeń  wykonywanych w roamingu wydaje się być dość wysoki. Wysokość pułapu powinna być  odpowiednio uzasadniona z podaniem podstaw jego wyliczenia.
 
 Artykuł 3 projektu rozporządzenia wprowadza dwa zróżnicowane pułapy opłat  hurtowych dla połączeń roamingowych z numerami w kraju odwiedzanym (zgodnie z  propozycją Komisji Europejskiej średnia stawka za zakańczanie połączeń pomnożona  przez dwa) i dla połączeń roamingowych z numerami sieci w innych państwach  członkowskich niż kraj odwiedzany (zgodnie z propozycją KE średnia stawka za  zakańczanie połączeń pomnożona przez trzy). Wydaje się, że prostszym i bardziej  przejrzystym rozwiązaniem byłoby przyjęcie wspólnego pułapu dla obu rodzajów  połączeń. Proponujemy zastosowanie jednego mnożnika dla obu typów rozmów w  wysokości 2.
 
 Ponadto jak wcześniej wspominaliśmy średnia stawka za zakańczanie połączeń  będzie podstawą do obliczania pułapu cenowego. Komisja w załączniku II do  projektu rozporządzenia zaproponowała obliczanie tej stawki w oparciu o średnią  opłatę minutową (obejmującą opłaty za zainicjowanie połączenia), skalkulowaną  dla trzyminutowego połączenia w godzinach szczytu. Obliczanie średniej stawki za  połączenia w sieci komórkowej w taki sposób spowoduje zbyt małą obniżkę cen. UKE  proponuje zastosowanie stawek uśrednionych przy obliczaniu stawek za zakańczanie  połączenia. Wzięcie pod uwagę stawek dla połączeń poza szczytem zmniejszyłoby  wartość wyznaczonej średniej i zmniejszyło wysokość opłat, których dotyczy  projekt rozporządzenia. W konsekwencji przyjęcie wartości maksymalnych (tj.  stawek dla połączeń w godzinach szczytu) stanowi nieuzasadnione zwiększenie  opłat detalicznych dla abonentów korzystających z roamingu na terenie Wspólnoty.  W Polsce różnica między stawkami w szczycie i poza (T1 i T3) wynosi 70 - 80 % w  przypadku połączeń F2M (z TP S.A) oraz 100% w przypadku połączeń M2M.
 
 Zastosowanie stawek uśrednionych nie będzie sprawiało trudności, gdyż takie dane  są gromadzone przez krajowe organy regulacyjne. Gdyby jednak pojawiły się  problemy z pozyskiwaniem danych do wyliczenia tej średniej stawki, łatwo będzie  wyegzekwować pozyskanie takich danych na podstawie art. 8 pkt 2. Artykuł 8 pkt 2  nakłada bowiem na operatorów obowiązek udostępniania krajowym organom  regulacyjnym właściwych danych. Po wprowadzeniu w życie rozporządzenia nie  będzie problemów z udostępnianiem danych na potrzeby stosowania przepisów tego  rozporządzenia.
 
 Projekt rozporządzenia w artykule 7 ust. 5 rozporządzenia nakłada na operatorów  obowiązek „powiadamiania klientów każdorazowo w przypadku istotnej zmiany opłat  roamingowych”. UKE sądzi, że obowiązek powiadamiania klientów powinien istnieć w  przypadku każdorazowej zmiany opłat roamingowych wprowadzonych przez operatora.  Kierując się dobrem konsumenta, uważamy że każda zmiana dotycząca opłat za  połączenia roamingowe, niezależnie od wysokości zmiany opłat, ma charakter  istotny.
 
 W art. 10 oraz w pkt 1 (b) załącznika II projektu rozporządzenia w metodyce  obliczania „stawki operatora o znaczącej pozycji rynkowej” wprowadza się  wyrażenie "ustalonej zgodnie z metodyką zatwierdzoną przez krajowy organ  regulacyjny". UKE uważa ten zapis za nieprecyzyjny. Zapis ten powinien zostać  zmieniony na "ustalonej zgodnie z metodą akceptowaną przez krajowy organ  regulacyjny". Zmiana tego zapisu umożliwi zastosowanie przy wyborze metody  procedury formalnego zatwierdzania stawki w drodze decyzji oraz ustalenia na  podstawie benchmarku lub zatwierdzonej metodologii kalkulacji.
 
 Informacja na temat projektu rozporządzenia w sprawie roamingu  międzynarodowego
 
 Prace nad projektem rozporządzenia
 
 Problem wysokich stawek w roamingu międzynarodowym był dostrzegany od dawna  przez Komisję Europejską (KE), Parlament Europejski oraz przez Europejską Grupę  Regulatorów. Istotną przeszkodą w skutecznym zwalczaniu nieuczciwych praktyk  operatorów komórkowych polegających na stosowaniu wygórowanych cen za roaming  międzynarodowy jest brak odpowiednich narzędzi w obecnym prawodawstwie UE.
 
 W tej sytuacji konieczne stało się przygotowanie projektu aktu prawnego, który  zmieniałby obowiązujące ramy regulacyjne dla łączności elektronicznej. Z taką  inicjatywą wyszła Pani Vivian Reding, Komisarz ds. Społeczeństwa Informacyjnego  i Mediów na początku 2006 roku. Pierwsza faza konsultacji w sprawie kształtu  przyszłych regulacji w zakresie roamingu trwała od 20 lutego do 22 marca 2006  roku. Podczas drugiej fazy konsultacji trwającej od 3 kwietnia do 12 maja 2006  r. przedstawiono już dokument zawierający cele i zakres nowej regulacji w  zakresie roamingu.
 
 W lipcu 2006 r. Komisja Europejska przedstawiła Radzie UE projekt rozporządzenia  w sprawie roamingu międzynarodowego (pełna nazwa: wniosek Komisji Europejskiej w  sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie roamingu w  publicznych sieciach telefonii komórkowej wewnątrz Wspólnoty oraz zmieniającego  dyrektywę 2002/21/WE w sprawie wspólnych ram regulacyjnych sieci i usług  łączności elektronicznej; patrz dokument COM(2006)382 wersja ostateczna). Od 20  lipca 2006 roku trwają prace przygotowawcze w Grupie Roboczej Rady UE ds.  Telekomunikacji i Społeczeństwa Informacyjnego (pierwsze czytanie projektu  rozporządzenia). Na ostatnim posiedzeniu Rady UE ds. Transportu, Telekomunikacji  i Energii w dniu 11 grudnia 2006 r. omówiono postęp prac nad projektem  rozporządzenia (wyniki posiedzenia Rady UE).
 
 Projekt rozporządzenia został także przekazany do Parlamentu Europejskiego, do  następujących Komisji Parlamentarnych: Komisja ds. Przemysłu, Badań Naukowych i  Energii; Komisja ds. Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów; Komisja ds.  Gospodarczych i Monetarnych oraz Komisja ds. Kultury i Edukacji.
 
 Założenia projektu
 
 Podstawę prawną rozporządzenia stanowi art. 95 Traktatu ustanawiającego  Wspólnotę Europejską, który umożliwia przyjęcie aktu prawnego jako „środka  zbliżającego przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne państw  członkowskich, które mają na celu ustanowienie i funkcjonowanie rynku  wewnętrznego” (zgodnie z art. 95 ust. 1).
 
 Projekt ma na celu stworzyć podstawy prawne dla skutecznego i szybkiego  osiągnięcia obniżki opłat za połączenia w roamingu międzynarodowym w sposób  zharmonizowany. KE podparła się tutaj „zasadą europejskiego rynku wewnętrznego”  w tym wypadku oznaczającą , że opłaty za usługi wykonywania i odbierania  połączeń na terytorium Wspólnoty nie powinny być bezzasadnie wyższe od opłat na  terenie kraju pochodzenia/macierzystego.
 
 Komisja Europejska w projekcie rozporządzenia w sprawie roamingu zaproponowała  zastosowanie maksymalnych wysokości opłat za świadczenie usług roamingu tylko  dla połączeń głosowych, zarówno na poziomie detalicznym jak i hurtowym.  Maksymalna wysokość opłaty hurtowej dla połączeń w roamingu międzynarodowym  uzależniona jest od rodzaju połączenia. Podstawą wyliczenia maksymalnej opłaty  hurtowej jest stawka za zakończenie połączenia (tzw. mobile termination rate –  MTR). Maksymalna opłata za połączenia do kraju trzeciego (do kraju pochodzenia i  innych krajów UE) ma być wyznaczona na poziomie trzykrotności stawki za  zakończenie połączenia. Natomiast maksymalna opłata za połączenia wewnątrz  odwiedzanego kraju ma być ustalona na poziomie dwukrotnej stawki za zakończenie  połączenia.
 
 Projekt KE proponuje także wprowadzenie odpowiednich regulacji na rynku  detalicznym, jednak dopiero po 6 miesiącach od wejścia w życie rozporządzenia.  Maksymalna wysokość opłaty detalicznej została określona w projekcie jako 130%  odpowiedniej maksymalnej opłaty hurtowej za połączenie w roamingu, bez podatku  VAT.
 
 Projekt rozporządzenia reguluje także kwestię przejrzystości informacji o  wysokości detalicznych opłat roamingowych. Projekt rozporządzenie przewiduje  bowiem nałożenie na operatorów obowiązku nieodpłatnego udzielenia informacji o  wysokości opłat na żądanie klienta (podczas rozmowy telefonicznej lub poprzez  wysłanie wiadomości tekstowej SMS). Operator będzie miał także obowiązek  okresowo informować swoich klientów o aktualnej wysokości obowiązujących opłat  roamingowych oraz powiadamiać każdorazowo w przypadku istotniej zmiany tych  opłat.
 
 Projekt rozporządzenia nakłada na krajowe organy regulacyjne obowiązek nadzoru w  zakresie stosowania przepisów rozporządzenia oraz egzekwowania i wykonywania  tych przepisów oraz nakłada na państwa członkowskie obowiązek określenia kar za  naruszenie przepisów rozporządzenia.
 
		
	 
		
	 
		
	 
		
	 
		
	 
		
	 
           
           
           
           
           
          