URTiP przesunie o rok termin wdrażania UMTS

Newsy
Żródło: Puls Biznesu
Opinie: 26

Prezes URTiP Witold Graboś zamierza podjąć w przyszłym tygodniu decyzję o przesunięciu terminu wdrażania UMTS, zgodnie z wnioskami złożonymi przez operatorów telefonii komórkowej na początku lipca. 

Trzej operatorzy sieci komórkowych, PTK Centertel, Polkomtel i Polska Telefonia Cyfrowa, złożyli na początku lipca wspólny wniosek o przesunięcie o rok konieczności uruchomienia usług telefonii trzeciej generacji UMTS. - Zamierzam przychylić się do wniosków operatorów o przesunięcie terminu wdrażania UMTS. Decyzję powinienem podpisać w przyszłym tygodniu - powiedział Graboś.

Pozytywna decyzja URTiP będzie oznaczała, że operatorzy zachowają możliwość uruchomienia UMTS od początku 2004 roku, ale termin wdrożenia usługi nie będzie mógł być późniejszy niż rok 2006.

Zdaniem prezesa URTiP, wdrożenie telefonii trzeciej generacji może się znacznie opóźnić i przesunąć na lata 2007-2008. Dlatego Graboś chciałby rozpocząć dyskusję o potrzebie zastąpienia dość wąskiego terminu UMTS na termin ogólniejszy mówiący o usługach telefonii 3G.

"Jeżeli w przyszłym roku operatorzy złożą podobne wnioski, to być może dobrze by było popatrzyć na tą sprawę inaczej i mówić o usługach technologii 3G" - powiedział Graboś.

3G obok technologii UMTS, obejmuje też na przykład technologię CDMA. Prezes URTiP nie chciał jednak precyzować, co rozumie pod nazwą 3G.

"Kto dzisiaj jest w stanie powiedzieć, czy do 2007-2008 nie pojawią się nowe technologie, dlatego precyzyjne opisywanie formuły nie ma sensu. Można precyzować znaczenie 3G w zakresie usług, które powinny obejmować transmisję głosu, ruchomych obrazów i danych" - powiedział Graboś.

Rozszerzenie formuły da operatorom większe pole manewru jeśli chodzi o przyszłe inwestycje. Operatorzy zresztą bardzo przychylnie odnieśli się do tej propozycji. Ta wydawałoby się techniczna zmiana może też być furtką do rezygnacji z wdrażania UMTS w Polsce i zastąpienia ją inną technologią o podobnych parametrach.

Opinie:

Opinie archiwalne (26):

Komentuj

Komentarze / 26

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    adzik pisze: 2003-08-23 12:47
    Ile jeszcze można czekać? Chyba UTMS w Polsce nigdy nie zawita!!!!!!
    0
  • Users Avatars Mini
    Gonzales pisze: 2003-08-23 12:53
    A po co ma zawitać coś, co wymaga horrendalnych inwestycji i mało kogo w Polsce na to stać? Decyzja URTiP była raczej do przewidzenia (nawet w urzędach państwowych siedzą realiści). Osobiście uważam, że dobrym posunięciem jest zastąpienie UMTS telefonią i usługami 3G.
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2003-08-23 13:02
    Moim zdaniem to sensowny krok. Tylko dlaczego przygotowana do wdrażania UMTS-u Era składa wniosek o zmianę terminu? Przecież gdyby wcześniej zaczęli, trzymaliby w szachu cały rynek. Jeszcze nie słyszałem, żeby w jakimś kraju gdzie testowe instalacje są budowane, robił to więcej niż jeden operator... ;-)
    0
  • Users Avatars Mini
    Irek24 pisze: 2003-08-23 13:03
    Nic nowego. Cały cczas przesuwają termin.
    0
  • Users Avatars Mini
    Robert542 pisze: 2003-08-23 13:10
    Kiedy to przesuwanie terminow sie skonczy?? Wlasnie moze UMTS wogole w Polsce nie zawita? To by dopiero bylo. Operatorzy zachowaja mozliwosc wprowadzenia UMTS na poczatku 2004 roku. Ale ktory op niby wprowadzi UMTS w 2004 roku?? Zaden. Jeszcze poczekamy co najmniej do 2008 roku, a moze nawet do 2010 roku.
    0
  • Users Avatars Mini
    rgumkowski1 pisze: 2003-08-23 13:17
    To było do przewidzenia, taka inwestycja, jest zbyt zdroga, jak na nasz kraj i jeszcze nie ma pewności jej zbytu. Zanim wejdzie UMTS, może wyjdzie jakaś nowa technologia o podobnych parametrach, a wtedy operatorzy nie musieli by ponosić strat, na ponowne jej wdrażanie. W takim przypadku wydaje się sensowne przesunięcie uruchomienia UMTS od początku 2004 roku.
    0
  • Users Avatars Mini
    Gonzales pisze: 2003-08-23 13:21
    Poza tym, czy w Polsce (a raczej Polakom) tak naprawdę potrzebny jest UMTS?
    0
  • Users Avatars Mini
    spacetur pisze: 2003-08-23 16:21
    I pięknie, UMTS potrzebuje znacznie więcej nadajników niż GSM, już widzę te lasy wież radiowych;-) Pozdrawiam.
    0
  • Users Avatars Mini
    ideans pisze: 2003-08-23 21:05
    bauahahahahahahahahaahahahha - ja 2006 wyjezdzam do wielkiej brytniii buahahahha tam od roku juz maja UMTS!!!! to co dopiero bedzie w 2006!!!!! KPINA I SMIECH CO SIE DZIEJE!!!
    0
  • Users Avatars Mini
    issa pisze: 2003-08-23 21:08
    POPIERAM DECYZJE.OCZYWISCIE MOJE POPARCIE NIKOGO Z DECYDENTOW NIE ZAINTERESUJE,ALE W POLSCE JESZCZE DLUGO,DLUGO LUDZIE BEDA SIE CIESZYC ZE MOGA WYSYLAC SMS,ROZMAWIAC,I KORZYSTAC Z WIELU INNYCH PRZYDATNYCH FUNKCJI I MYSLE ZE TO IM WYSTARCZY.MI TEZ NIE SPIESZNO,JESTEM ZADOWOLONY ZTEGO CO MAM CZYLI ERICSSONA T65,NOKII 5510 I IDEI 900/1800.JUZ WIDZE MOJA MATKE Z TEL. UMTS HA,HA,HA....ALBO MOJA BABCIE.
    0
  • Users Avatars Mini
    issa pisze: 2003-08-23 21:13
    A PO DRUGIE TO NAJPIERW MUSZA IM SIE ZWROCIC WCZESNIEJSZE I TERAZNIEJSZE INWESTYCJE.BARDZO BLISKO MNIE POSTAWILI GIGANTYCZNY NADAJNIK IDEI.TO Z PEWNOSCIA OGROMNA INWESTYCJA,A NA PEWNO TAKICH JEST MNOSTWO.ZRESZTA SAM SLYNNY RZECZNIK IDEI MOWIL W -NEWSIE O PROTESCIE GSM-O INWESRTYCJACH W INFRASTRUKTORE KTORE SA BARDZO KOSZTOWNE,PRZY NIEPOROWNANIE MNIEJSZYCH OBROTACH POLSKICH SIECI W STOSUNKU DO ZAGRANICZNYCH...
    0
  • Users Avatars Mini
    issa pisze: 2003-08-23 21:16
    I DOBRZE KIEDYS POWIEDZIAL WLO,ZE TERAZ W WIEKSZOSCI TO TEL. JEST DO SZPANOWANIA,ZE MLODZIENCY ZWOLUJA SIE I OGLADAJ W DOMU MMS-A BO SYSLANIE BYLOBY JUZ ZA DROGIE.DLA BIZNESMENOW JAK WLO I INNI Z PEWNOSCIA BYLOBY TO UZYTECZNE,INNI SIE JESZCZE DLUGO BEZ TEGO OBEJDA I MOZLIWOSCI KTORE DAJE UMTS.POZDRAWIAM WLO!
    0
  • Users Avatars Mini
    issa pisze: 2003-08-23 21:24
    JESLI DOBRZE PRZECZYTALEM....TECHNOLOGIE CDMA.CHODZI O SYSTEM 1900 TAKI JAK DZIALA W KANADZIE I USA?A CO TAM JEST TAKIEGO,CZEGO NIE MA U NAS?MOZE ZLE ZROZUMIALEM LUB SIE POMYLILEM JESSLI CHODZI O CDMA,ALE Z TEGO CO CZYTALEM W GAZECIE WYBORCZEJ O SIECI CDMA KTORA USA ZAMIERZAJA STWORZYC W IRAKU NIE JEST TO ZADANA REWELACJA,POZA TA "ZALETA" ZE ROAMING MIEDZY SIECIAMI CDMA A EUROPEJSKIMI I BLISKOWSCHODNIKI JEST TRUDNY TECHNICZNIE I KOSZTOWNY-ZA "G.W.".....NA CO NAM TO?MOZE KTOS WIE CO OFERUJE CDMA?
    0
  • Users Avatars Mini
    MARCIN EMPUNKT pisze: 2003-08-23 22:09
    UWAŻAM ŻE DZIWNE SĄ WYPOWIEDZI ŻE W POLSCE NIE JEST POTRZEBNE UMTS, ŻE ZA DUŻE KOSZTY, ŻE NIE MA CHĘTNYCH ITP. PODOBNIE BYŁO Z GSM, TEŻ BYŁY KOMÓRKI PO 40 MLN ZŁ ZASIĘG TYLKO W KILKU MIASTACH ITP. UMTS TO POSTĘP DO KTÓREGO POWINNIŚMY DĄŻYĆ I KTÓRY POPIERAĆ. A CHĘTNI SIĘ ZNAJDĄ NA PEWNO WIADOMO ŻE NA POCZĄTKU NIE TAK MASOWO JAK TERAZ GSM. BĘDZIE TO NA POCZATKU NUWORYSZOWATE ALE PO PARU LATACH SPOWSZEDNIEJE. A ŻE OPY CHCĄ CIĄGLE PRZESUWAĆ? CÓŻ KOSZTY SĄ OGROMNE, ALE SĄDZE ŻE MAJĄ "COŚ NIECO" W "SKARPETACH"
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2003-08-24 02:12
    ideans - dla ilu ten UMTS? No i nieźle kjesteś uzależniony, jęśli tylko z tego powodu opuszczasz nasz piękny kraj... :-( MARCIN EMPUNKT - nie przesadzaj... GSM-u po 40 baniek to chyba u nas nie było... sam 6 lat temu koupowałem aktywację z telefonem za ok. 1000 złotych (chyba jeszcze stare pieniądze wtedy były.. nie pamiętam nawet). UMTS będzie w dużych aglomeracjach... a więc dostępny będzie niewielkiej (chociaż "kasowo" dużej) części społeczeństwa. Czy im aż tak bardzo jest to potrzebne? nie wiem - raczej nie, bo mają dostęp do innych kanałów dystrybucji informacji. Raczej "przeciętniakom" bardziej będzie to potrzebne. Problem jest zasadniczy - daleko nam do przeciętności japońskiej. A tak w ogóle to ilu operatorów świadczy usługi 3G w Japonii?
    0
  • Users Avatars Mini
    Gonzales pisze: 2003-08-24 10:30
    A ja chciałem przypomnieć, że tak naprawdę dyskusji o potrzebie UMTS w Polsce jeszcze nie było. Cała dyskusja dotyczyła w zasadzie jednej kwestii - wysokości opłaty za koncesję na UMTS. I tak naprawdę głównym problemem było jaka będzie stawka. Tym bardziej, że media podsycały atmosferę doniesieniami o wysokości opłat konceysjnych w innych krajach. I zdecydowana większość analityków uważała, że UMTS bardzo przerasta potrzeby rynku w Polsce.
    0
  • Users Avatars Mini
    Gonzales pisze: 2003-08-24 10:35
    Trudno nie zgodzić się z tymi, którzy uważają, że UMTS jest celem, do którego warto dążyć. Tylko, że póki co, mało osób w Polsce wykorzystuje możliwości GSM. I zanim dojrzeją do usług UMTS minie sporo czasu.
    0
  • Users Avatars Mini
    Gonzales pisze: 2003-08-24 10:41
    ***wlo - GSM po 40 baniek nie było, ale po 30 - owszem (np. banany w Plusie). No i 500 PLN netto aktywacja. Więc prawie 40 ;-) Ale to były inne czasy. Telefon komórkowy był substytutem stacjonarnego. I ludzie nie mieli wyjścia, no i kupowali (na kredyt, w leasingu - tak jak pierwsze Centertele) te telefony. No - ale czasy zmieniły się, a ludzie bardzo często nie wyobrażają sobie telefonu w promocji droższego niż 100 PLN. I tak sporym szokiem będzie zaprzestanie dotowania telefonów przez operatorów. A co dopiero ceny telefonów w UMTS...
    0
  • Users Avatars Mini
    Poke pisze: 2003-08-24 20:53
    Swietny art dotyczacy tej sprawy na Telefon.pl. Wyraznie widac jacy przekupni idioci "reprezentuja" interes spoleczenstwa.
    0
  • Users Avatars Mini
    Gonzales pisze: 2003-08-24 21:07
    Świetny artykuł? Poke, to napisał jakiś palant, który jeszcze nie miał okazji zgłębić problematyki UMTS w Polsce. Tezy, które stawia autor dowodzą totalnej ignorancji tego gościa, który najwyraźniej nie mial ochoty podpisac się pod swoimi wypocinami.
    0
  • Users Avatars Mini
    sebekoo pisze: 2003-08-25 12:12
    W 2008 zacznie sie wdrażanie - a kiedy sie skończy ?? to napewno długo potrwa
    0
  • Users Avatars Mini
    Spinner pisze: 2003-08-25 12:15
    Gonzales o ile nie myle sie to chyba w pazdierniku zeszlego roku URTiP pytal sie operatorow na dyskusji czy beda wnioski o UMTS odraczac w nieskonczonosc, zreszta na GOLu pojawily sie takze prezentacje z tamtej dyskusji jakichs profesorow. Zgadzam sie z Toba, ze koles z Telefon.pl ma swoj swiat. Troszke przeoczyl ze UMTS to nieco okrojona wersja systemu IMT-2000, poza tym jest CDMA-2000, nie wspominajac juz o FOMA, no i o tym ze chlopcy z Tajwanu kombinuja juz zabawki 4G, o czym donosil Newsweek - wersja miedzynarodowa, a nie jego polskie popluczyny. Pamietacie jak w IDEA pojawil sie cennik rozmow z wykorzystaniem IRYDIUM? Wtedy jedna minuta miala kosztowac 14 PLN. Jak sadzicie na ile Opy wycenia sobie minute wideopolaczenia?
    0
  • Users Avatars Mini
    Gonzales pisze: 2003-08-25 12:33
    ***Spinner - o ile pamiętam, był taki wątek co do tego odraczania. Moim zdaniem - taki stan rzeczy może być denerwujący. Ale z drugiej strony - nalezy pamiętać, że operatorzy wcale o koncesje na UMTS nie prosili się. Udzial w przetargu na kocensje (który: 1. Został okrzyknięty bublem stulecia. 2. Ostatecznie nie odbył się) został im narzucony siłą, co wynikało z ogólnoeuropejskiej histerii na tle wysokości opłat za koncesje (42 mld EURO w Niemczech) no i chęci załatania dziury budżetowej. Jeżeli sięgniesz do archiwalnych numerów T. Komórki, Magazynu Internet, Rzepy, Wyborczej, G, Prawnej itd. itp., to znajdziesz wypowiedzi Prezesów Zarządu operatorów na ten temat, i ich zdecydowanie negatywnych opinii.
    0
  • Users Avatars Mini
    Gonzales pisze: 2003-08-25 12:35
    Obecny stan rzeczy to tylko konsekwencja zachowania polskiego rządu w 2000 roku i wszystkich błędów, które zostały wtedy popełnione.
    0
  • Users Avatars Mini
    blobi pisze: 2003-08-25 14:49
    Tiaaa do roku 2008 NAPEWNO pojawią sie nowe technologie...Oni rozdzielają 3G od UMTS? Myślałem ze 3G to ogólna nazwa dla następnej generacji telekomunikacji bezprzewodowej...
    0
  • Users Avatars Mini
    fafik pisze: 2003-08-26 11:45
    czyli jednym slowem EDGE
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: