Wszystko co chciałbyś wiedzieć o światłowodzie Orange, ale bałeś się o to zapytać

Akcje partnerskie | Newsy
Opinie: 0
Wszystko co chciałbyś wiedzieć o światłowodzie Orange, ale bałeś się o to zapytać

Orange odpowiedział na 17 naszych pytań dotyczących światłowodu oraz innych technologii i usług oferowanych klientom. W ramach wywiadu pomarańczowy operator zdradził nam, do czego służą serwery treści oraz dlaczego oferty symetryczne są popularniejsze w biznesie. Dowiedzieliśmy się również, ile średnio danych transmituje użytkownik światłowodu, czy Orange ochroni nas przed ransomware, oraz dlaczego światłowód jest lepszy od tradycyjnej kablówki.

Orange postawił na światłowód i to był dobry wybór

Na początku krótkie podsumowanie tego na jakim obecnie etapie jest rozwój FTTH w sieci Orange.

Orange wdraża inwestycje w światłowody już od 2015 roku, a rozwój zasięgu FTTH stał się kluczowym elementem strategii polegającej na połączeniu usług mobilnych i stacjonarnych. Do roku 2021 zwiększanie zasięgu odbywało się w zdecydowanej większości poprzez własne inwestycje Orange Polska, jednak od ubiegłego roku wzrost wynika głównie z partnerstw hurtowych z innymi operatorami, z wyjątkiem inwestycji w ramach projektu POPC Polska Cyfrowa. W ciągu 2022 roku zasięg sieci dostępowej FTTH przekroczył 7 milionów gospodarstw domowych i wzrósł o ponad 1 milion w porównaniu do końca 2021 roku. To prawie połowa gospodarstw domowych w Polsce, z czego 3,4 miliona przypada na sieci innych operatorów.

Baza klientów światłowodowych na koniec 2022 roku wyniosła 1,17 miliona i wzrosła o 226 tysięcy w ciągu roku. Pomimo tego, nadal utrzymuje się silny popyt na tę usługę. Warto zaznaczyć, że około 70% przyłączanych klientów światłowodowych to klienci, którzy do tej pory nie mieli usługi Internetu stacjonarnego w Orange. Obecnie udział klientów światłowodowych w całej bazie klientów Internetu Orange przekracza 40%. Podstawową prędkością usługi światłowodowej jest 300 Mb/s, a nasycenie sieci usługami osiągnęło 18% w porównaniu do 17% na koniec 2021 roku.

Na początku 2022 roku Orange podał, że w całej swojej sieci stacjonarnej wzrost transmisji danych sięgnął 23%, a ruch przez fiber urósł o prawie 51%. W porównaniu do 2021 roku spadł ruch poprzez ADSL i VDSL. Orange obsługuje już 205 tysięcy kilometrów łączy światłowodowych, 143 tysięcy kilometrów kanalizacji oraz 1,4 miliona słupów. Światłowód w Orange jest więc ogromnym, bardzo skomplikowanym i oczywiście drogim w utrzymaniu przedsięwzięciem.

1. Podkreślacie, że wasza siec jest lepsza od kablówek - jakie są główne różnice?

Wszystko co chciałbyś wiedzieć o światłowodzie Orange, ale bałeś się o to zapytać

2.Czy jak teraz zamówię fiber to rozwiązanie będzie już gotowe na dużo większe prędkości w przyszłości? Jak nie to co będziecie musieli wymienić?

Technologia światłowodowa, którą wykorzystujemy umożliwia podniesienie prędkości w przyszłości. Od niedawna oferujemy ofertę 2 Gb/s, działającą przecież na już zbudowanych łączach i pracujemy nad jeszcze wyższymi prędkościami. Żeby móc z niej skorzystać niezbędne są nowe urządzenia/rozwiązania sieciowe, a także urządzenia końcowe (router, modem, komputer).

3. Ile GB średnio przesyła użytkownik waszego fiber miesięcznie?

Średni, miesięczny ruch na klienta światłowodu to ok. 330 GB. Dla pokazania trendu - rok temu było to ok. 300 GB.

4. Czy widzicie w swoich systemach jak często użytkownik „wysyca” swoje całe łącze? Czy to się w ogóle zdarza tak naprawdę?

Nie obserwujemy i nie analizujemy ruchu konkretnych klientów. Dla typowego wykorzystania (www, poczta, YouTube, streaming itp.) nie ma możliwości wysycenia łącza FTTH. Są jednak sytuacje, gdzie takie wysycenie może się zdarzyć, np. w przypadku wykonywania testu prędkości (speedtest), pojawiają się wysokie wartości transmisji, wynikające z metody wykonania testów. Takie wysycenie jest jednak krótkotrwałe. Wysycenie łącza w większym stopniu i czasie może spowodować korzystanie z np. torrentów, ale wymaga to też dobrej jakości transmisji po stronie serwera.

5. Dlaczego nadal rzadko spotyka się oferty symetryczne?

To są dużo droższe rozwiązania, które nie są jeszcze potrzebne na masową skalę. Z naszych doświadczeń wynika, że do użytku domowego wystarczają poziomy uploadu, które mamy w naszej ofercie – klienci, którzy potrzebują wyższej przepływności, mają też wyższy upload, i taka logika się sprawdza. 

W rozwiązaniach biznesowych, dla wyższych segmentów, mamy usługi symetrycznego dostępu, wykorzystujące dostęp światłowodowy. To bardziej zaawansowane usługi niż FTTH, gdyż tego wymagają klienci.

6.Gdybym chciał wybudować własna całą sieć fiber dla jednego użytkownika w bloku i dla jednego w domu jednorodzinnym, to jakie elementy musiałbym zamówić od dostawców takich rozwiązań?

Wybudowanie własnej sieci światłowodowej jest techniczne możliwe. Trzeba jednak pamiętać, że żeby potem mieć z niej pożytek należy „podłączyć” się do internetu/sieci szkieletowej operatora. Dlatego zdecydowanie rekomendujemy skorzystanie z usług operatora i koordynowanie z nim ewentualnej inwestycji ze środków własnych. Testujemy takie pojedyncze rozwiązania w miejscach, gdzie z biznesowego punktu widzenia nie opłaca się nam wchodzić z własnymi inwestycjami.    

W aspekcie technicznym - kluczowym elementem jest kabel światłowodowy z co najmniej dwoma jednomodowymi włóknami światłowodowymi oraz gniazdko optyczne do zakończenia tego kabla w lokalu.

7. Jaka role odgrywają serwery treści? Jakie firmy u Was je mają czy też są to serwery tych firm? Jak to jest rozwiązane? Chodzi mi o "cache" dla YouTube, Netflix itd.).

Jeśli serwery treści są zlokalizowane bliżej klienta, to będzie miał on lepszą jakość usług. Dlatego zdecydowaliśmy się na świadczenie takich usług na rzecz, m.in. YouTube i Netflixa. Poprzez własną sieć dystrybucji treści (Content Delivery Network) dostarczamy treści tworzone i oferowane przez rodzime podmioty, np. Onet.

8. Jak wygląda u Was w sieci droga po wpisaniu przez użytkownika w przeglądarkę prośby o odtworzenie Netflixa, YouTube, Onetu i strony CNN?

Co do zasady DNS wskazuje lokalizację/serwer najbliższy klientowi, z którym się on łączy i stamtąd pobiera treści. Tak, aby transmisja miała jak najlepszą jakość.

9. Czy wasza sieć fiber B2C ma w ogóle coś wspólnego z waszą siecią komórkowa?

Mamy sieć światłowodową, na której świadczymy usługi dla B2C albo dla B2B. Na poziomie oferty łączymy usługi stacjonarne, w tym światłowód, z mobilnymi np. w pakietach Orange Love, gdzie klient podpisując jedną umowę korzysta zarówno z usług świadczonych na światłowodzie, jak i w sieci mobilnej.

Od strony technicznej - mówiąc językiem inżynierów - w domenie sieci dostępowej fix i mobile to są odrębne sieci (fix - światłowód, mobile - radio). Wyżej jest tzw. sieć agregacyjna, która przenosi ruch od urządzeń dostępowych do punktów z treścią i zapewnia transport ruchu dla obu dostępów fix i mobile, ale osobnymi zasobami logicznymi. Chociaż fizycznie mogą to być te same routery i te same światłowody.

10. Czy wasza siec fiber jest lepsza od sieci fiber innych dostawców? Jakie macie przewagi?

Przewagą naszej sieci jest jej nowoczesność i zasięg - ponad 7 mln gospodarstw domowych na koniec 2022 roku (nasza sieć własna FTTH to 3,7 mln). Świadczymy usługę w modelu fiber to the home, czyli w najbardziej efektywnej dla użytkownika technologii, jaka jest dziś dostępna dla rynku masowego. Światłowód doprowadzony bezpośrednio do domu pozwala nie wytracać jakości połączenia i daje lepsze możliwości rozwoju usług w przyszłości niż stosowane na rynku technologie hybrydowe.

Usługi są dostosowane do potrzeb wszystkich klientów. Nasz światłowód jest podstawą dla nowoczesnych usług konwergentnych, które preferują nasi klienci. Niedawno wprowadziliśmy ofertę 2 Gb/s i pracujemy nad jeszcze większymi prędkościami. Światłowód Orange jest dostępny także dla klientów bardziej wrażliwych cenowo. W nju mobile najtańsza opcja kosztuje tylko 39,99 zł miesięcznie.

Dodatkowo jako część międzynarodowej Grupy Orange, jesteśmy bogatsi o doświadczenia wielu innych telekomów, m.in. Orange France, Orange Spain itd. W naszych laboratoriach prowadzimy również, unikalny w skali kraju, program badań wszystkich kluczowych elementów, z których budujemy naszą sieć. Jako jedyny polski telekom wykorzystujemy w naszej sieci światłowody od ponad 30 lat i zdążyliśmy już dobrze poznać ten temat.

11. Jak działa Wasza telewizja? To zwykły streaming w internecie, czy też jest to dużo bardziej skomplikowane?

Nasza telewizja to nie jest zwykły streaming. Dostarczamy klientom usługę IPTVM, tzn. mamy serwery treści, dzięki którym klienci Orange mają najlepszą możliwą jakość odbioru. Usługa telewizyjna działa za pośrednictwem sieci internetowej, bazującej na dwóch technologiach:

  • IPTV (multicast)
    • dedykowana sieć operatora
    • dekodery oparte na Linuxie
  • OTT (unicast)
    • skalowalna sieć (CDN) z wykorzystaniem dowolnej sieci IP
    • dekodery oparte na Androidzie

12. Dlaczego wprowadziliście taką "dziwną" usługę światłowód pro 2.0?

To jest opcja prędkości dla potrzebujących więcej niż 1 Gb/s. Przy transferach przekraczających 1 Gb/s kluczowa jest tak naprawdę przepływność – to, ile urządzeń możemy komfortowo podłączyć do domowego internetu. Wymaga tego coraz więcej sprzętów domowych. Nasi klienci już dzisiaj mają podpięte średnio ponad 5 urządzeń, a pojawiają się kolejne rozwiązania wymagające bycia online. W Światłowodzie Pro 2.0 dostarczamy do modemu prędkość do 2 Gb/s i ta prędkość rozkłada się na wszystkie urządzenia klienta, łączące się z modemem. Na pojedynczym urządzeniu klient osiągnie maksymalnie 1 Gb/s, co jest ograniczeniem związanym z portami w urządzeniu końcowym, obsługującymi takie prędkości.  Światłowód Pro 2.0 jest więc dla tych, którzy korzystają z co najmniej 2 urządzeń, wtedy na każdym z nich mogą osiągnąć prędkość do 1 Gb/s. Dla części naszych klientów to bardzo praktyczne udogodnienie.

13. Jaka jest przyszłość ofert internetowych? Moim zdaniem na razie rodzinie „internetowej” wystarcza ok. 300 Mb/s i pewnie będzie wystarczać jeszcze całkiem długo.

To jest bardzo subiektywne. Kilkanaście lat temu podobne pytania pojawiały się w rozmowie o 100 Mb/s. Technologie dynamicznie się rozwijają, tak samo potrzeby konsumentów. Coraz więcej spraw załatwiamy cyfrowo. Dla przykładu są rodziny 5-osobowe, którym zdecydowanie wystarczy 300 Mb/s, ale są też i liczące mniej członków, gdzie każdy na tyle intensywnie korzysta z internetu, że potrzebują więcej. W gospodarstwie domowym korzystamy z coraz większej liczby sprzętów wymagających połączenia z internetem. Mogą to być telewizory, konsole do gier online, gogle do wirtualnej rzeczywistości oraz rozwiązania smart home. Czasem nawet nie pamiętamy, jakie urządzenia połączyliśmy z internetem (np. kamerki internetowe, elektroniczne nianie, samobieżne odkurzacze czy klimatyzatory). To wszystko sprawia, że potrzebujemy internetu o dużej przepływności, z którym może się łączyć jednocześnie wiele domowych urządzeń - bez widocznych spadków prędkości i wzajemnego istotnego „podkradania” prędkości.

Co do przyszłości… na pewno jest nią internet, z którego można komfortowo korzystać, czyli szybki i stabilny. Dlatego idziemy w rozwój kolejnych prędkości światłowodu - jak opcja Pro 2.0 i jeszcze szybsze rozwiązania. Nasze doświadczenia są takie, że zainteresowanie klientów coraz szybszym internetem jest coraz większe.

14. Czy to jest normalne i bezpieczne, że Wasze światłowody wiszą na słupach?

Takie rozwiązania są bezpieczne i spełniają wszystkie normy przewidziane w prawem.  Nie zawsze możemy poprowadzić linię pod ziemią (tam, gdzie istnieje kanalizacja kablowa doziemna, jest ona wykorzystywana w pierwszej kolejności), a dzięki wykorzystaniu słupów światłowodowy internet może docierać do większej liczby miejsc. 

15. U mnie na osiedlu nie chcecie budować sieci, bo jest za duża konkurencja - w wielu lokalizacjach tak jest - czy to jest mądra strategia?

To, gdzie inwestujemy w sieć jest decyzją biznesową i rozważamy ją na wielu płaszczyznach. Silna konkurencja na danej ulicy, czy osiedlu, na pewno jest ważnym czynnikiem, który bierzemy pod uwagę. Ważnym aspektem jest też unikanie dublowania infrastruktury. Tam, gdzie są ku temu warunki, chętnie korzystamy z łącz dzierżawionych od innych operatorów – dzięki takiej współpracy mamy już ponad 2 mln gospodarstw domowych w zasięgu. 

16. Czy Orange chroni swoich klientów przed atakami typu ransomware? W których miejscach w waszej sieci działa sprzęt/oprogramowanie, który chroni użytkownika końcowego fiber B2C przed atakami?

Orange Polska chroni swoich klientów przed wieloma cyberatakami, w tym oczywiście ransomware. Obserwujemy, że zainteresowanie tym rodzajem ataku wśród przestępców wyraźnie spada. Chronimy klientów dzięki CyberTarczy, do której regularnie i nieprzerwanie trafiają potwierdzone złośliwe domeny. W efekcie nie jest możliwe połączenie się z nimi z sieci Orange Polska, więc zainfekowane urządzenie klienta nie połączy się z serwerami przestępców (oczywiście do momentu, gdy nie opuści sieci Orange Polska).

Ochrona PRZED infekcją to już inna sprawa. Realizujemy ją przy użyciu mechanizmu ochrony przed phishingiem. Systemy bezpieczeństwa CERT Orange Polska, wspomagane przez rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym, coraz częściej potrafią wykryć złośliwą domenę zanim przestępcy przeprowadzą przy jej użyciu kampanię! Wtedy w momencie kliknięcia w link phishingowy niedoszła ofiara zobaczy stronę ostrzegawczą CyberTarczy.

Najlepiej oczywiście sprawić, by internauta w ogóle nie kliknął - będąc świadom, iż ma do czynienia z zagrożeniem. Dlatego, za pośrednictwem strony cert.orange.pl, Twittera CERT Orange Polska (twitter.com/cert_opl), a także bloga Orange Polska regularnie i konsekwentnie edukujemy internautów w zakresie zagrożeń i trendów w cyberprzestępczym świecie. Niedawno uruchomiliśmy specjalny, bezpłatny numer telefonu: 508 700 900, pod który klienci mogą przesyłać takie podejrzane linki. Pomogą w ten sposób i sobie, unikając potencjalnego zagrożenia, i innym, bo dzięki ich zgłoszeniu będziemy mogli ochronić kolejnych użytkowników. 

CyberTarcza Orange, czyli ogół naszych aktywności związanych z cyberbezpieczeństwem, to szereg urządzeń, rozwiązań i aktywności w różnych miejscach zarówno sieci, jak i składających się na nią procesów. Ich określenie i wskazanie byłoby nie tylko trudne, ale też nie do końca odpowiedzialne, ze względu na ich wagę i wpływ na bezpieczeństwo klientów oraz naszej sieci.

17. Czy w związku z tym, że jesteście Grupa międzynarodową to wasz internet działa szybciej, a dla Was jest taniej?

Jako część grupy Orange korzystamy z wielu rozwiązań, które sprawdzały się na innych rynkach i zostały zaimplementowane także w Polsce. Są też przypadki, w których to Polska jest dobrym przykładem dla innych krajów grupy, np. umowa o współdzieleniu sieci z T-Mobile, które pozwala na efektywniejsze zarządzanie i w efekcie obniżenie kosztów dla obydwu operatorów. 

To materiał sponsorowany - powstał na zlecenie firmy Orange Polska.

Opinie:

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: