Wyniki Orange na koniec 2018 roku

Newsy
Dodaj opinię
Opinie: 0

Orange podał swoje wyniki za cały 2018 r.

W 2018 roku o ponad 70% wzrosła liczba użytkowników internetu światłowodowego, z którego korzysta 366 tys. klientów, a w zasięgu jest już 3,4 mln gospodarstw domowych.

Z pakietów usług już ponad 1,2 mln użytkowników. Przybyło też ponad 380 tys. klientów mobilnych.

- Z przyjemnością ogłaszamy nasze wyniki finansowe za 2018 rok. Historyczny wzrost  wskaźnika  EBITDA, pierwszy od 12 lat, to więcej niż obiecaliśmy inwestorom w prognozie na ten rok. Widzimy, że strategia Orange.One oparta na konwergencji, światłowodzie oraz zwiększaniu efektywności sprawdza się i kondycja firmy jest coraz lepsza. To był bardzo dobry rok dla Orange Polska pod względem wyników finansowych i komercyjnych. Jesteśmy przekonani, że zdołamy utrzymać ten wzrost w 2019 roku - powiedział Jean-François Fallacher, prezes Orange Polska. - Ogromne inwestycje w sieć światłowodową i mobilną 4G przekładają się na lepsze doświadczenia klientów i przyciągają nowych. Zapotrzebowanie na szybką transmisję danych jest ogromne. W sieci mobilnej wzrosło w ciągu roku o połowę, a każdy użytkownik światłowodu wysyła średnio miesięcznie ponad 100 GB danych. Niesłabnącą popularnością cieszą się konwergentne pakiety usług - dodał Jean-François Fallacher.

Z konwergentnych pakietów, które są kluczowym elementem budowania wartości firmy, korzysta już ponad 1,2 mln klientów, czyli niemal 20% więcej niż rok wcześniej. Tylko w czwartym kwartale przybyło ich 58 tys. i był to najlepszy wyniki kwartalny w całym roku. Klienci dokupują kolejne usługi dla swoich bliskich - karty SIM lub pakiety telewizyjne. Średnio każdy klient korzysta z ponad czterech usług. 

Liczba użytkowników stacjonarnego internetu zwiększyła się o 122 tys. przede wszystkim za sprawą Orange Światłowodu - tylko w ostatnim kwartale przybyło 42 tys. klientów tej usługi. To był również najlepszy kwartalny wyniki w historii. Wśród klientów domowego internetu, już 57% ma cały pakiet usług od Orange. Z telewizji korzysta 943 tys. klientów, z czego zdecydowana większość (77%) w ramach pakietu konwergentnego. 

Poprawiły się wyniki usług mobilnych, a liczba klientów wzrosła o 381 tysięcy, czyli 2,6% w ciągu roku. W samym czwartym kwartale, klientów abonamentowych przybyło najwięcej od pięciu kwartałów (69 tys.). Dzięki Orange Love zwiększyła się liczba klientów korzystających z telefonu komórkowego w ramach pakietu usług, a atrakcyjna oferta dla korzystających tylko z usług mobilnych sprawiła, że zmniejszyła się zarazem liczba odejść. Miniony rok przyniósł także dobre wyniki usług na kartę, zwłaszcza w ostatnim kwartale, kiedy liczba użytkowników zwiększyła się o 122 tys.

Skorygowany wskaźnik EBITDA wzrósł o 3.1% rok do roku. Złożyły się na to lepsze przychody, znaczące oszczędności w kosztach pośrednich działalności firmy oraz rekordowe zyski ze sprzedaży nieruchomości. Koszty pośrednie zmniejszyły się w 2018 roku o 10% rok do roku, a oszczędności sięgnęły prawie 400 mln zł. To oznacza, że założony w strategii cel obniżenia kosztów o 12-15% do 2020 roku został osiągnięty z wyprzedzeniem. Firma zrealizowała wiele działań w celu transformacji i zwiększenia efektywności. Polegały na upraszczaniu, automatyzacji i cyfryzacji wielu procesów: od zarządzania siecią, poprzez usprawnianie obsługi, aż po modernizację sieci sprzedaży.

Przychody firmy wyniosły 11,3 mld zł, co oznacza, że ich spadek został znacząco zahamowany, do zaledwie 0,7% wobec 1,4% w 2017 roku. Do tego wyniku przyczyniły się m.in. wyższe przychody z usług konwergentnych (o 30%) oraz z usług IT i integracji (o 20%). W samym czwartym kwartale 2018 roku przychody wzrosły o 1,9% rok do roku. Wpływ na to miała m.in. coraz lepsza sprzedaż smartfonów bez abonamentu. Przychody ze sprzedaży sprzętu wzrosły rok do roku o 11%.

Łącznie na inwestycje firma przeznaczyła 2,25 mld zł. Z tej kwoty ponad 700 mln zł przeznaczono na rozbudowę sieci światłowodowej, docierającej już do blisko 3,4 mln gospodarstw domowych w 117 miastach.

W tym roku Orange Polska będzie dalej realizował strategię Orange.One, skoncentrowaną na budowaniu wartości, a w wymiarze komercyjnym - na promowaniu i rozwoju oferty konwergentnej oraz poprawie trendów w usługach niekonwergentnych. Podobnie jak w roku 2018, firma przeznaczy na inwestycje ok. 2 mld zł, z czego znaczna część zostanie przeznaczona na dalszą rozbudowę światłowodów.

Kluczowe wskaźniki operacyjne

baza klientów (w tys.)

2017

 

2018

1 kw.

2 kw.

3 kw.

4 kw.

 

1 kw.

2 kw.

3 kw.

4 kw.

 

Klienci konwergentni

938

1 084

1 195

1 306

1 376

1 436

1 483

1 547

- w tym klienci indywidualni (B2C)

738

858

945

1 035

1 090

1 137

1 178

1 236

- w tym klienci biznesowi (B2B)

200

227

250

271

287

298

304

311

 

 

Stacjonarne usługi głosowe

 

PSTN

3 181

3 081

2 972

2 857

2 738

2 623

2 527

2 426

VoIP

678

728

771

827

875

918

953

981

Razem łącza główne – rynek detaliczny

3 859

3 809

3 744

3 684

 

3 613

3 541

3 480

3 407

- w tym klienci konwergentni (B2C)

449

530

577

630

 

678

718

755

755

- w tym klienci konwergentni (B2C) - PSTN

158

169

152

124

 

110

104

100

54

- w tym klienci konwergentni (B2C) - VoIP

291

362

425

506

 

568

614

655

701

 

 

Dostępy szerokopasmowe

 

ADSL

1 451

1 407

1 367

1 324

1 278

1 238

1 200

1 149

VHBB (VDSL + światłowód)

544

588

633

681

724

767

807

869

w tym VDSL

427

443

457

467

476

481

484

503

w tym światłowód

117

145

176

214

248

286

324

366

CDMA

14

0

0

0

0

0

0

0

Stacjonarny dostęp bezprzewodowy

260

328

377

433

475

502

522

542

Rynek detaliczny – łącznie

2 269

2 323

2 377

2 438

 

2 477

2 506

2 530

2 560

- w tym klienci konwergentni (B2C)

738

858

945

1 035

 

1 090

1 137

1 178

1 236

 

 Baza klientów usług TV

 

 

 

 

 

 

 

 

IPTV

254

277

301

333

359

386

410

435

DTH (telewizja satelitarna)

521

515

512

515

515

514

511

508

Liczba klientów usług TV

775

792

814

848

875

900

921

943

- w tym klienci konwergentni (B2C)

351

418

473

551

597

641

680

725

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Liczba usług telefonii komórkowej (karty SIM)

 

Post-paid

 

 

 

 

 

 

 

 

telefony komórkowe

7 009

7 112

7 200

7 270

7 310

7 358

7 416

7 498

internet mobilny

1 364

1 334

1 287

1 231

1 164

1 104

1 052

989

M2M

1 079

1 126

1 175

1 225

1 273

1 328

1 385

1 436

Post-paid razem

9 452

9 573

9 662

9 726

9 747

9 790

9 853

9 922

- w tym klienci konwergentni (B2C)

1 366

1 601

1 760

1 959

2 085

2 183

2 259

2 369

Pre-paid

5 820

4 983

4 696

4 698

4 621

4 694

4 761

4 883

Razem

15 272

14 555

14 358

14 424

 

14 368

14 484

14 614

14 805

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Liczba klientów usług hurtowych

 

WLR

614

587

564

531

507

487

467

437

BSA

195

183

175

167

165

156

151

144

LLU

105

100

96

91

87

83

80

76

 

 

kwartalne ARPO w zł na miesiąc

2017

 

2018

1 kw.

2 kw.

3 kw.

4 kw.

 

1 kw.

2 kw.

3 kw.

4 kw.

 

 

Usługi konwergentne dla klientów indywidualnych (B2C)

112,5

105,0

102,8

103,1

100,8

102,4

103,0

101,9

 

Usługi wyłącznie stacjonarnego dostępu wąskopasmowego

37,5

36,9

37,1

37,1

36,9

36,9

36,9

36,7

 

 

 

 

Usługi wyłącznie stacjonarnego dostępu szerokopasmowego

58,0

57,3

58,8

56,6

56,6

56,8

56,6

56,3

 

 

 

 

 

 

Usługi wyłącznie komórkowe

21,8

23,5

23,5

23,0

21,9

21,7

21,7

21,0

Post-paid bez M2M

32,8

32,9

30,9

30,3

29,2

28,7

28,7

27,8

telefony komórkowe

35,1

35,5

33,1

32,5

31,1

30,5

30,5

29,6

internet mobilny

22,3

20,9

20,3

19,4

19,1

18,4

17,8

17,0

Pre-paid

9,3

11,3

13,0

12,6

11,9

12,3

12,6

12,2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Usługi hurtowe komórkowe

6,0

6,7

7,3

7,7

 

7,2

7,6

7,6

7,6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dodatkowe wskaźniki operacyjne

2017

 

2018

1 kw.

2 kw.

3 kw.

4 kw.

 

1 kw.

2 kw.

3 kw.

4 kw.

 

 

 

 

 

Przychody w milionach złotych (IAS 18)

 

 

 

 

Przychody z usług komórkowych

1 239

1 260

1 225

1 214

1 175

1 180

1 177

1 160

Przychody z usług szerokopasmowych, telewizji i transmisji głosu przez Internet

393

395

411

418

435

453

470

472

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kwartalne ARPU w zł na miesiąc

 

 

 

Usługi komórkowe (usługi detaliczne i hurtowe)

28,1

30,1

30,5

30,3

28,7

28,8

28,6

28,0

Usługi szerokopasmowe, telewizja i transmisja
głosu przez Internet

58,2

57,1

58,1

57,7

58,6

60,1

61,8

61,2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Statystyki rynkowe

2017

 

2018

1 kw.

2 kw.

3 kw.

4 kw.

 

1 kw.

2 kw.

3 kw.

4 kw.

 

 

Rynek telefonii stacjonarnej

 

Wskaźnik penetracji (w % gospodarstw domowych)1

39,1%

38,5%

38,0%

37,3%

36,7%

36,2%

35,6%

35,0%

Rynek dostępu lokalnego w Polsce – dane szacunkowe (w mln)

7,6

7,5

7,4

7,3

 

7,2

7,1

7,0

6,9

Dostęp lokalny – rynek detaliczny 1,2

51,1%

50,9%

50,7%

50,5%

50,2%

49,9%

49,5%

49,1%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rynek dostępu szerokopasmowego1

 

 

 

 

 

 

 

 

B2C penetracja (w % gospodarstw domowych)1

49,7%

50,2%

50,7%

51,7%

 

52,1%

52,5%

52,8%

53,2%

Szacunkowa liczba użytkowników dostępu szerokopasmowego na rynku (w tys.)1

8 181

8 290

8 404

8 620

 

8 745

8 831

8 913

9 020

 

Ilościowy udział w rynku (w %)1

27,7%

28,0%

28,3%

28,3%

28,3%

28,4%

28,4%

28,4%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rynek telefonii komórkowej

 

 

 

 

 

 

 

 

Wskaźnik penetracji dla usług komórkowych

133,7%

132,7%

133,8%

135,3%

135,3%

135,7%

136,9%

138,5%

Ilościowy udział w rynku telefonii komórkowej

29,9%

28,7%

28,1%

27,9%

27,8%

27,9%

27,9%

27,9%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 Szacunki Spółki
2 Dostęp lokalny z wyłączeniem hurtowej odsprzedaży abonamentu (WLR)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

pozostałe statystyki operacyjne telefonii komórkowej

2017

 

2018

1 kw.

2 kw.

3 kw.

4 kw.

 

1 kw.

2 kw.

3 kw.

4 kw.

 

 

Liczba smartfonów (w tys.)

6 312

6 441

6 552

6 744

6 886

7 006

7 223

7 447

 

 

AUPU (w minutach)

Post-paid

342,5

341,0

335,7

346,4

353,9

349,7

344,6

239,3

Pre-paid

121,7

133,2

151,9

156,5

162,0

166,3

164,1

114,8

Zagregowane

248,0

259,8

269,5

278,7

285,8

284,7

279,9

194,3

Wskaźnik odejść klientów telefonii komórkowej w danym kwartale (w %)

 

 

 

 

 

 

 

 

Post-paid

3,1

2,8

2,9

3,2

3,1

2,7

2,8

2,8

Pre-paid

21,3

25,0

17,5

10,9

14,6

11,3

10,4

8,9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SAC post-paid (zł)

130,7

92,7

91,2

90,0

75,2

79,9

95,8

116,1

SRC post-paid (zł)

64,0

36,6

39,7

56,0

39,7

29,5

35,8

45,8

 

Struktura zatrudnienia w Grupie - dane raportowane
(w przeliczeniu na pełne aktywne etaty, na koniec okresu)

2017

 

2018

1 kw.

2 kw.

3 kw.

4 kw.

 

1 kw.

2 kw.

3 kw.

4 kw.

Orange Polska

15 481

15 131

14 818

14 587

14 372

13 730

13 492

13 197

50% pracowników  Networks

347

351

347

341

348

345

347

348

Razem

15 828

15 482

15 165

14 928

14 720

14 075

13 839

13 545

Materiały dodatkowe:

Opinie:

Rekomendowane: