T-Mobile Polska w I kw. 2017 r. - wyniki

Newsy
Opinie: 16

Deutsche Telekom podał wyniki T-Mobile Polska za I kw. 2017 r..

Polski oddział w I kw. pozyskał netto 84 tys. nowych abonentów postpaid. Spadek ilości kart prepaid wynosił 489 tys.

Przychody spółki przez rok spadły o 3.7% do 364 mln euro z 378 mln rok wcześniej.

EBITDA spadła o 16.7% ze 120 do 100 mln euro.

Wyniki finansowe

    Note Q1
2016
millions of €
Q2
2016
millions of €
Q3
2016
millions of €
Q4
2016
millions of €
FY
2016
millions of €
Q1
2017
millions of €
Change

%
                   
TOTAL REVENUE     378 344 373 394 1 488 364 (3,7)
PRODUCT VIEW     378 344 373 394 1 488 364 (3,7)
 - Fixed network     23 24 25 25 99 25 8,7
 - Mobile communications     354 319 347 368 1 388 339 (4,2)
SEGMENT VIEW     378 344 373 394 1 488 364 (3,7)
 - of which Consumer     196 197 201 217 812 206 5,1
 - of which Business     124 126 129 138 516 122 (1,6)
EBITDA   1 120 100 125 136 482 100 (16,7)
EBITDA MARGIN (EBITDA / TOTAL REVENUE) %   31,7 29,1 33,5 34,5 32,4 27,5 (4,2p)
CASH CAPEX (AS REPORTED)     546 34 493 70 1 143 76 (86,1)
CASH CONTRIBUTION     (426) 66 (368) 66 (661) 24 n.a.

1 Special factors affecting EBITDA: EUR 14mn in Q1/16, EUR 1mn in Q3/16, EUR 4mn in Q4/16 and EUR 1mn in Q1/17.

Wyniki operacyjne

    Note Q1
2016
Q2
2016
Q3
2016
Q4
2016
FY
2016
Q1
2017
Change
%
                   
FIXED NETWORK (END OF PERIOD)                  
Fixed network Access Lines ('000) 2 18 18 20 20 20 33 83,3
 - IP ('000)   2 2 2 2 2 2 0,0
Broadband Access Lines Retail ('000) 2 10 10 10 10 10 20 100,0
TV (IPTV, SAT, Cable) ('000)   0 0 0 0 0 0 n.a.
Wholesale Bundled Access Lines ('000)   0 0 0 0 0 0 n.a.
ULLs/Wholesale PSTN ('000)   0 0 0 0 0 0 n.a.
Wholesale Unbundled Access Lines ('000)   6 5 5 5 5 0 (100,0)
MOBILE COMMUNICATIONS (END OF PERIOD)                
Service revenue (€)   244 220 235 246 945 217 (11,1)
CUSTOMERS ('000)   11 821 11 635 11 221 10 634 10 634 10 229 (13,5)
 - contract ('000)   6 518 6 516 6 541 6 612 6 612 6 696 2,7
 - prepaid ('000) 1 5 303 5 119 4 680 4 022 4 022 3 533 (33,4)
NET ADDS ('000)   (235) (186) (414) (587) (1 422) (405) (72,3)
 - contract ('000)   (50) (3) 25 70 43 84 n.a.
 - prepaid ('000)   (184) (183) (440) (657) (1 465) (489) n.a.
AVERAGE MONTHLY CHURN (%)   3,4 3,3 3,2 3,4 3,3 3,2 (0,2p)
 - contract (%)   1,2 1,1 1,2 1,4 1,2 1,3 0,1p
SAC PER GROSS ADD   7 6 6 10 7 7 0,0
 - contract   31 27 16 15 21 12 (61,3)
 - prepaid   2 1 1 4 2 2 0,0
SRC PER RETAINED CUSTOMER   1 0 (1) 13 4 (3) n.a.
ARPU   7 6 7 8 7 7 0,0
 - contract   10 9 10 11 10 10 0,0
 - prepaid   2 2 2 2 2 2 0,0
NON-VOICE % OF ARPU (%)   39 46 42 42 42 47 8p
MOU PER CUSTOMER (min)   204 213 215 232 216 246 20,6
 - contract (min)   325 334 327 338 331 340 4,6

"1 In Q1/17 the number of prepaid customers has been influenced by the Prepaid Registration which ended in January 2017.

2 From Q1/17 reporting has been amended to cover additional local GTS accesses."

Informacje polskiego oddziału T-Mobile:

T-Mobile Polska po pierwszym kwartale 2017 roku obsługiwał bazę 10,229 miliona klientów. Na koniec marca spółka posiadała w segmencie usług abonamentowych 6,696 miliona klientów, a w segmencie usług przedpłaconych 3,533 miliona. W porównaniu do poprzedniego kwartału liczba klientów kontraktowych zwiększyła się o 84 tysiące, a rok do roku o 178 tysięcy. W segmencie usług przedpłaconych baza klientów na koniec pierwszego kwartału br. zmniejszyła się o 405 tysięcy w porównaniu do wyników czwartego kwartału 2016 roku.

Według danych opublikowanych przez Główny Urząd Statystyczny liczba użytkowników usług przedpłaconych na koniec marca br. wyniosła 19,2 miliona i była mniejsza o 27,6% w porównaniu do ubiegłego roku. 

Przychody całkowite T-Mobile Polska osiągnęły w pierwszym kwartale 2017 roku 1,572 miliarda złotych. W porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku przychody całkowite spółki były niższe o 4,6%. W pierwszym kwartale br. EBITDA wyniosła 431 miliony złotych i była niższa o 17,2% w porównaniu do pierwszego kwartału 2016 roku. Marża EBITDA osiągnęła poziom 27,4% w pierwszym kwartale 2017 roku.

Na wyniki pierwszego kwartału 2016 roku miało wpływ jednorazowe zdarzenie związane z rozliczeniem sprzedaży hurtowej międzynarodowych usług roamingowych w wysokości 58 milionów złotych. Bez uwzględnienia tego zdarzenia przychody całkowite spółki w pierwszym kwartale 2017 roku zmniejszyłyby się o 1,2%, a EBITDA o 7,1% w porównaniu do wyników z ubiegłego roku.

Przychody T-Mobile Polska utrzymują się na w miarę stabilnym poziomie, na co wpływ ma m.in. wyższa sprzedaż urządzeń, która częściowo kompensuje spadające przychody z usług telekomunikacyjnych. Na wynik EBITDA Spółki dodatkowo mają wpływ wyższe koszty bezpośrednie związane z obsługą połączeń międzysieciowych jak również roamingowych oraz koszty urządzeń związane z większą sprzedażą w porównaniu do ubiegłego roku. Dzięki naciskowi na efektywność oraz restrukturyzację w 2016 roku niższe koszty stałe skompensowały częściowo wzrost kosztów bezpośrednich - powiedział Szabolcs Gaborjani, członek zarządu ds. finansowych.

W pierwszym kwartale 2017 roku Spółka kontynuowała inwestycje w poprawę dostępu do LTE w Polsce, koncentrując się na miastach i szlakach komunikacyjnych. Do dyspozycji klientów w tym okresie zostało oddanych 900 nowych stacji bazowych z LTE. Firma przyśpieszyła również inwestycje związane z oferowaniem technologii Carrier Aggregation. W samym pierwszym kwartale 2017 roku technologia ta została zaimplementowana na 400 stacjach bazowych, gdy w całym 2016 roku było to 600 stacjach bazowych.

Udział technologii LTE w całym wolumenie przesyłanych danych w pierwszym kwartale br. przekroczył poziom 60%, a w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku ilość transmitowanych danych w sieci LTE wzrosła o ponad 210%.

Opinie:

Opinie archiwalne (16):

Komentuj

Komentarze / 16

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    piotr pisze: 2017-05-11 08:09
    No ciekawe jakie wyniki będą za 2Q2017 tutaj widać poprawę w abo
    3
  • Users Avatars Mini
    Rock pisze: 2017-05-11 09:25
    Taki TELEKOM a łącznie ma tylko nieco ponad 10 mln. Klientów...
    -2
  • Users Avatars Mini
    james pisze: 2017-05-11 09:26
    promowanie duetow i ofert rodzinnych robi swoje stad wyniki na plusie.
    0
  • Users Avatars Mini
    Gizmo pisze: 2017-05-11 09:36
    Na logikę nie tyle liczba klientów ma znaczenie, to kasa jaka zostawiają i operatora.
    3
  • Users Avatars Mini
    Kono pisze: 2017-05-11 09:37
    Niech odzyskają utraconą bazę klientów to dopiero wtedy będzie można mówić o rzeczywistym plusie. Póki co to pierdnięcie komara w katedrze...
    -2
  • Users Avatars Mini
    789 pisze: 2017-05-11 09:39
    Pieniądze wpływające regularnie do kasy telekomu tylko abonament gwarantuje. Klient prepaidowy dwa razy do roku kartę po 20 pln naladuje i tyle z niego
    1
  • Users Avatars Mini
    sa pisze: 2017-05-11 09:40
    3/4 bazy prepaid to ukrajna pracownicy
    -1
  • Users Avatars Mini
    Ciokolo pisze: 2017-05-11 09:48
    Klient prepaid emeryt ładuje swòj telefon raz na jakiś czas ale gimbaza i aktywni użytkownicy zazwyczaj płacą tyle ile w najtańszych obonamentach, a nawet więcej. Jedyną bolączką Operatora w prepaid jest brak smyczy na której trzyma klienta.
    2
  • Users Avatars Mini
    weert pisze: 2017-05-11 13:03
    Spadek klientów prepaid rok do roku to ponad 1,7 mln, około 1/3 użytkowników !!. Chyba T-mobile nie doceniło problemu rejestracji.
    0
  • Users Avatars Mini
    ziutasek pisze: 2017-05-11 13:09
    @Ciokolo - jakie masz źródło tych informacji, znam osobiście kilku emerytów dla których OFnK jest wykorzystywane do rozmów (bez umiaru) jak i dostępu do internetu (z umiarem) więc doładowują regularnie po 100 zł co 3-4 miesiące.
    0
  • Users Avatars Mini
    Ramzes pisze: 2017-05-11 14:06
    @ziutasek dobra ale to nadal kilka przypadkow na tysiące, nie ma co robić z wyjątku reguły
    3
  • Users Avatars Mini
    Ben pisze: 2017-05-11 23:47
    Co miesiąc pobierają mi z konta 9zł za jakis bezpieczny internet złodzieje! A miało byc bez limitu za 25, a jest za 34zł
    0
  • Users Avatars Mini
    weert pisze: 2017-05-12 08:09
    @ramzes @ ziutasek : w tabelce jest przecież informacja o ARPU dla prepaid. Jest to 2 euro , czyli jakieś 9 zł miesięcznie na użytkownika. @ Ben wpisz *140*265# i poczujesz ulgę
    0
  • Users Avatars Mini
    lucek pisze: 2017-05-12 09:18
    @Ciokolo nie podpowiadaj:/
    0
  • Users Avatars Mini
    Ben pisze: 2017-05-12 09:24
    @weert właśnie w tej ofercie co piszesz grasują złodzieje. trzeba nie ładować na zapas i codziennie sprawdzac konto. poszedłem do salonu to mi zwrocili , i od nowa kradną
    0
  • Users Avatars Mini
    wa pisze: 2017-12-25 15:05
    Nie dziwi mnie spadek wyników tej sieci. Jestem tego przykładem. Kilka razy po wcześniejszym wpłaceniu środków w mix-ie skracano mi niezgodnie z umową ilość dni na rozmowy. Reklamacje rozpatrzono pozytywnie, a następnie ponownie postąpiono wbrew uznanej reklamacji. No cóż, od okradania trudno odzwyczaić. Dlatego nie mają klienta.
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: