Zainteresowanie SMS-ami w naszym kraju nie słabnie. Świadczą o tym ustalenia Platformy SerwerSMS.pl zebrane w raporcie „Komunikacja SMS w Polsce 2012”. Ponad 98% uczestników badania przeprowadzonego w okresie lipiec-sierpień 2012 wśród użytkowników Internetu wskazało, że korzysta z komunikacji SMS, a prawie 75% z nich wysyła wiadomości codziennie. Użytkownicy smartfonów mimo, że mają dostęp do mobilnych komunikatorów (Facebook, iMessenger, Google Talk) wysyłają SMS-y często i w dużych ilościach, nawet powyżej 50 wiadomości tygodniowo.
W codziennym rytuale wysyłania SMS-ów najczęściej uczestniczą osoby w wieku 18-20 lat oraz 21-24 lata. Odpowiednio 83,3% i 79,4% z nich przekazuje treści dzięki krótkim wiadomościom tekstowym każdego dnia. Rzadziej SMS-y wykorzystywane są przez osoby w wieku 50-59 lat oraz osoby powyżej 60. roku życia, ale odsetek badanych z tych grup wiekowych, którzy korzystają z usługi SMS codziennie jest stosunkowo duży - odpowiednio 45,3% oraz 46,7%.
Częstotliwość wysyłania SMS-ów jest wysoka (średnio 73,4%), co przekłada się na dużą ilość wymienianych SMS-ów. Z raportu wynika, że liczba wysyłanych krótkich wiadomości tekstowych nie jest uzależniona od tego, czy używany jest standardowy telefon komórkowy, czy smartfon. Najczęściej uczestnicy badania deklarowali, że tygodniowo wysyłają powyżej 50 SMS-ów – tak robi odpowiednio 37,6% użytkowników telefonów komórkowych i 38,3% posiadaczy smartfonów. Średnio 25% ankietowanych wskazało, że wysyła tygodniowo nie więcej niż 10 wiadomości SMS.
Częstotliwość wysyłania SMS-ów
Pytanie „Jak często wysyłasz SMS-y” zadane zostało całej populacji respondentów badania „Komunikacja SMS w Polsce 2012”.
Rodzaj posiadanego aparatu telefonicznego a liczba wysyłanych tygodniowo SMS-ów
Pytanie „Ile SMS-ów tygodniowo wysyłasz?” zadane zostało całej populacji badania „Komunikacja SMS w Polsce 2012” przy podziale na użytkowników telefonów komórkowych i smartfonów.
Smartfony wyposażone w komunikatory tekstowe coraz szybciej zdobywają popularność w Polsce, a co za tym idzie, rynek. Nasze badanie pokazuje jednak, że posiadacze tych urządzeń nie zwalniają tempa wysyłania krótkich wiadomości tekstowych. Co ciekawe, wysyłają ich nawet więcej, niż użytkownicy klasycznych telefonów komórkowych. Dotykowa klawiatura nie zniechęca do pisania SMS-ów, szybko opanowaliśmy sztukę szybkiego redagowania komunikatów przy ich użyciu. Myślę, że popularności komunikacji SMS-owej w Polsce sprzyjają taryfy oferowane przez operatorów telekomunikacyjnych zawierające pakiety bezpłatnych SMS-ów. Wielkość ruchu SMS-owego w Polsce systematycznie wzrasta, pomimo rozwoju innych, młodszych od SMS-a sposobów komunikacji – powiedział Artur Sadowski, Menadżer ds. Rozwoju w platformie SerwerSMS.pl.
Według danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej w 2011 roku Polacy wysłali prawie 52 miliardy SMS-ów, natomiast raport Głównego Urzędu Statystycznego mówi o niespełna 56 miliardach wysłanych krótkich wiadomości tekstowych. Oznacza to, że statystyczny Polak wysłał w ubiegłym roku ponad 1000 wiadomości SMS.
Dane dotyczące polskiego rynku komunikacji SMS wpisują się w globalne trendy dotyczące ruchu mobilnych wiadomości tekstowych. Zdaniem analityków Juniper Research ruch mobilnych wiadomości tekstowych na świecie w 2017 roku osiągnie poziom 28.2 trylionów komunikatów, SMS-y będą stanowić prawie 1/4 tego ruchu.
O badaniu „Komunikacja SMS w Polsce 2012”
Badanie „Komunikacja SMS w Polsce 2012” zostało przeprowadzone w dniach 2 lipca 2012 – 31 sierpnia 2012 metodą CAWI. Respondenci wypełniali anonimowo ankietę zamieszczoną w serwisie internetowym. Celem badania było zdobycie wiedzy na temat stosunku Polaków do komunikacji mobilnej. Ankietę wypełniło 3 122 respondentów powyżej 18. roku życia.