Dzięki uprzejmości Nielsen Polska Telecom Practise Group prezentujemy fragmenty raportu badawczego „Smartphone Insights” analizującego m.in. podatność użytkowników telefonów komórkowych na reklamę mobilną:
Smatrfonowe Medium
Czy potencjalny posiadacz telefonu komórkowego jest zainteresowany reklamą telefoniczną na tyle, aby podjąć jakiekolwiek działanie? Kto najczęściej dokonuje zakupu reklamowanych usług lub produktów?
Aby sobie odpowiedzieć na te pytania poddaliśmy analizie użytkowników telefonów komórkowych, którzy w ciągu ostatniego miesiąca otrzymali różnego rodzaju reklamy na telefon.
Użytkownicy telefonów komórkowych najczęściej otrzymują reklamy w formie wiadomości tekstowych. W przypadku pozostałych typów reklam dają się zauważyć istotne różnice pomiędzy użytkownikami smartfonów, a użytkownikami telefonów konwencjonalnych. Według najnowszego raportu Nielsena „Smartphone Insights” użytkownicy smartfonów częściej deklarowali otrzymywanie reklam dotyczących internetu mobilnego, gier internetowych, aplikacji oraz usług lokalizacyjnych.
Otrzymanie reklamy na telefon nie oznacza jeszcze, że użytkownik telefonu wyrazi jakiekolwiek zainteresowanie, aby poznać jej treść, a w konsekwencji podjąć jakiekolwiek działanie zmierzające do skorzystania z reklamowanej usługi lub produktu. Reklamy otrzymane na telefon ogladają zarówno użytkownicy smartfonów, jak i nie-smartfonów.
Natomiast kiedy przyjrzymy się kto podejmuje konkretne rodzaje działań pod wpływem reklam, zauważymy różnice pomiędzy użytkownikami. Osoby, które oglądają reklamy w swoim telefonie zazwyczaj dążą do uzyskania większej ilości informacji o reklamowanym produkcie lub usłudze. W efekcie tych poszukiwań podejmują różnorodne działania. Wśród działań podejmowanych kiedykolwiek pod wpływem otrzymanej reklamy na telefon dominuje dalsze poszukiwanie informacji o reklamowanej usłudze lub produkcie. Użytkownicy korzystają z szeregu różnych dostępnych źródeł informacji. Począwszy od informacji dostępnych w internecie aż po wizytę w konkretnym sklepie. Ten typ działania najcześciej podejmują użytkownicy smartfonów. Pozytywnym jest fakt, że prawie połowa użytkowników telefonów komórkowóch pod wpływem reklamy dokonała zakupu produktu lub usługi.
W przypadku użytkowników smartfonów okazuje się, że osoby posiadające telefony bez ekranu dotykowego naczęściej dokonują zakupu reklamowanej usługi lub produktu. Posiadacze smartfonów z ekranem dotykowym swoje działania bardziej skupiają na wyszukiwaniu informacji oraz dzieleniu się opinią z innymi na temat reklamowanych usług lub produktów. Znacznie rzadziej dokonują jakiegokolwiek zakupu.
Jak na razie korzystanie z reklamowanych produktów lub usług wśród użytkowników smartfonów i telefonów konwencjonalnych pozostaje na podobnym poziomie. Warto również zwrócić uwagę, na znaczne zróznicowanie pomiędzy użytkownikami smartfonów. Osoby użytkujące smartfony z ekranem dotykowym najcześciej poprzestają w swoich działaniach na poszukiwaniu dodatkowych informacji o reklamowanej usłudze / produkcie. Użytkownicy smartfonów bez ekranu dotykowego stanowią najliczniejszą grupę korzystających z reklamowanych usług lub produktów. Generalnie posiadanie nowoczesnego smartfonu z ekranem dotykowym w niewielkim stopniu przekłada się na korzystanie z reklamowanych usług.