1 mln kary dla Tele2

Newsy
Żródło: UKE
Opinie: 25

Prezes UKE nałożył na Tele2 Polska karę 1 mln zł za naruszenie obowiązków informacyjnych.

W dniu 12 września 2006 r. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej (Prezes UKE) rozpoczął przeciwko Tele2 Polska Sp. z o.o. (Tele2) postępowanie administracyjne w sprawie nałożenia kary za naruszenie obowiązków informacyjnych w stosunku do użytkowników końcowych przy zawieraniu umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych. W wyniku tego postępowania w dniu 3 listopada 2006 r. Prezes UKE wydał decyzję o nałożeniu na Tele2 kary pieniężnej w wysokości 1 000 000 zł płatnej do budżetu państwa.

Procedury pozyskiwania klientów

Spółka Tele2 stosuje trzy formy sprzedaży usług telekomunikacyjnych, tj. zawieranie umów poza lokalem przedsiębiorstwa, zawieranie umów za pośrednictwem telefonu, zawieranie umów za pośrednictwem innych środków porozumiewania się na odległość. Z wyjaśnień Tele2 wynika, iż podstawowym kanałem sprzedaży usług jest zawieranie umów poza lokalem przedsiębiorstwa. W procesie pozyskiwania klientów biorą udział wyspecjalizowane podmioty, prowadzące taką działalność na zlecenie Tele2 na podstawie stałych umów agencyjnych. W chwili obecnej Tele2 prowadzi działalność sprzedażową z kilkunastoma partnerami handlowymi.

Partnerzy Tele2 zobowiązani są do stosowania procedur ustalonych przez Tele2 w trakcie podejmowania czynności agencyjnych. Przedstawiciele handlowi prowadzący sprzedaż bezpośrednią zobowiązani są stosować materiały przygotowane przez Tele2 tj. umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych, Regulamin świadczenia usług telekomunikacyjnych przez Tele2, cenniki usług i materiały dodatkowe.

W przypadku zawierania umów za pośrednictwem telefonu w procesie pozyskiwania abonentów udział biorą partnerzy handlowi Tele2 - firmy telemarketingowe działające na zlecenie Tele2. Telemarketerzy prowadzący sprzedaż usług Tele2 przeprowadzają rozmowy telefoniczne z abonentami Telekomunikacji Polskiej S.A. (TP), zachęcając ich do zawarcia umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych z Tele2.

Stwierdzone naruszenia

Z materiału dowodowego zebranego przez Prezesa UKE wynika, iż w trakcie pozyskiwania telefonicznego klientów partnerzy Tele2 nie podawali pełnej i rzetelnej informacji wynikającej z faktu zawierania umowy na odległość. Schematy rozmowy ustalone przez Tele2 nie były w pełni respektowane przez partnerów Tele2 w czasie procedury telefonicznego pozyskiwania klienta. Przede wszystkim:

  • nie informowano rozmówcy w imieniu czyim i na czyją rzecz prowadzona jest rozmowa (pracownicy partnerów Tele2 przedstawiali się jako dzwoniący z „telekomunikacji” – co mogło wprowadzać rozmówcę w błąd, iż dzwoniący jest pracownikiem TP, czyli spółki z która łączy go już umowa),

  • nie informowano abonenta o zamiarze przeprowadzenia rozmowy telefonicznej w celu zawarcia umowy (z materiałów załączonych do akt wynika, że pracownicy partnerów Tele2 sugerowali wręcz wycinanie z nagrania rozmowy elementów, które mogłyby służyć jako dowód poświadczający brak woli zawarcia umowy przez rozmówcę),

  • rozmowy wykonywane przez telemarketerów były tak prowadzone, by doprowadzić rozmówcę do przekonania, iż Tele2 w rozmowie telefonicznej przedstawia ofertę, a rozmówca wyraża jedynie zgodę na wysłanie materiałów promocyjnych dotyczących świadczonych usług.

Po tak przeprowadzonej rozmowie klient Tele2 odbierając materiał, na wysłanie którego w czasie rozmowy telefonicznej wyraził zgodę w przekonaniu, że kwituje wyłącznie odbiór przesyłki, podpisywał dokument będący zleceniem preselekcji na rzecz Tele2. Tym samym pisemnie niejako potwierdzał istnienie stosunku zobowiązaniowego łączącego tegoż klienta z Tele2, zlecając jednocześnie przekierowanie wszystkich rozmów przez sieć Tele2. Wprowadzony w błąd klient realizował do czasu otrzymania pierwszej faktury od Tele2 usługi telekomunikacyjne będąc nieświadomym tego, że bez jego świadomej zgody dokonano zmiany dostawcy usług.

Skutkami działań Tele2 było to, że użytkownicy końcowi otrzymywali od Tele2 faktury do zapłaty za usługi, których nie zamawiali bądź na świadczenie których nie chcieli zawrzeć umowy. Taki stan sprawy potwierdzają skargi konsumentów wpływające do Prezesa UKE oraz materiał dowodowy w postaci nagrania programu „Uwaga” – obrazujący sposób pozyskiwania abonentów przez Tele2.

Tele2 wskazała, że ze względu na skalę prowadzonej działalności, nie sposób było całkowicie uniknąć przypadków nieuczciwości wśród przedstawicieli handlowych zatrudnionych przez podwykonawców Tele2 (np. fałszowanie podpisów klientów na umowach na preselekcję w celu wyłudzenia od Tele2 wynagrodzenia za zawarcie umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych).

Wskazane powyżej naruszenia przepisów Prawa telekomunikacyjnego miały miejsce bezpośrednio w relacjach pomiędzy partnerami Tele2 a użytkownikami końcowymi. Należy jednakże wskazać, że to Tele2 ponosi odpowiedzialność za swoich partnerów handlowych i powinna ich w taki sposób dobierać i egzekwować ich zobowiązania, by dochować wszelkich standardów działania i wypełniać nakazy wynikające z przepisów powszechnie obowiązującego prawa.

Wysokość kary

Ustalając wysokość kary Prezes UKE wziął pod uwagę dotychczasową działalność Tele2, zakres naruszenia - znaczenie sprawy dla ochrony interesów użytkowników końcowych, skalę przewinień oraz fakt, że Tele2 nie była dotychczas karana w oparciu o przepisy ustawy Prawo telekomunikacyjne. Nie bez znaczenia dla tej sprawy jest także to, że Tele2 wykazała dobrą wolę i pełną współpracę w czasie prowadzonego przez UKE postępowania, oraz fakt, iż Tele2 mając na uwadze dobro swoich klientów zmierza do poprawy istniejącego stanu rzeczy. Te okoliczności dają przekonanie, że praktyki stwierdzone w decyzji Prezesa UKE zostaną przez Tele2 usunięte.

Spółka podjęła też aktywne działania zmierzające do eliminowania nieprawidłowości pojawiających się w toku procesu pozyskiwania klientów, w szczególności przy zawieraniu umów na odległość. W rezultacie ujawnienia u jednego z podwykonawców odstępstw od ustalonych przez Tele2 procedur, spółka wypowiedziała umowę z tym partnerem.

Tele2 wskazała również, iż przystąpiła do realizacji programu naprawczego zmierzającego do poprawy jakości obsługi klienta: nagrywanie i archiwizację wszystkich rozmów sprzedażowych, wprowadzenie stałego monitoringu rozmów, przystąpienie do prac nad zmianą formatu i zawartości dokumentów wykorzystywanych przy telesprzedaży, poprawienie skuteczności telefonu weryfikacyjnego, wprowadzenie testów dla telemarketerów, wprowadzenie procedury weryfikacji agentów oraz przeprowadzenie kampanii informacyjnej skierowanej do klientów. Spółka uruchomiła również specjalną infolinię do zgłaszania wszelkich nieprawidłowości w pracy przedstawicieli handlowych oferujących usługi w imieniu Tele2.

Opinie:

Opinie archiwalne (25):

Komentuj

Komentarze / 25

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    sampel pisze: 2006-11-06 15:03
    kara tylko 1mln mogli by więcej
    0
  • Users Avatars Mini
    CbR-1 pisze: 2006-11-06 15:04
    mało tej kary ale zawsze to cos!!!najwazniejsze ze udowodnili im i ogłosili nie uczciwy sposób działania!!!!Tele2 to kicha!
    0
  • Users Avatars Mini
    dan-rut pisze: 2006-11-06 15:21
    Ja dałbym im jeszcze jeden milion - tak na zapas. Niestety mnie też spotkała ta przyjemność korzystania z usług tych OSZUSTÓW!
    0
  • Users Avatars Mini
    piekar pisze: 2006-11-06 15:22
    powinni powiesić ich za j*** na suchej gałęzi powiesić... Stare rowery jedne...
    0
  • Users Avatars Mini
    sampel pisze: 2006-11-06 15:24
    jojo a jak cię zwerbowali telefonicznie czy ktos przybył do cię ...
    0
  • Users Avatars Mini
    bartoldoo pisze: 2006-11-06 15:44
    i bardzo dobrze. przydało by się więcej tak na otrzeźwienie !!
    0
  • Users Avatars Mini
    sampel pisze: 2006-11-06 16:00
    fakt nie poczują tej kary
    0
  • Users Avatars Mini
    dan-rut pisze: 2006-11-06 16:19
    "sampel" przyszła do mnie bardzo miła pani. Stwierdziła, że oferta Tele2 jest o wiele lepsza niż TP, że dużo zaoszczędze na tym interesie i że wogóle nie ma się nadczym zastanawiać. Wystarczy podpisac w odpowiednim miejscu. Niestety na przeczytanie umowy to już nie dała czasu, stwierdziła, że się bardzo śpieszy. No przecież musiała okantować jeszcze innych. A umowę to sobie mogę przeczytać w wolnej chwili. Dodała, że na pewno nie będzie żadnych problemów. I takie tam ble, ble, ble...
    0
  • Users Avatars Mini
    blobi pisze: 2006-11-06 16:20
    No wreszcie coś dla Telepsów 2 a nie ciągle tylko na biedna tepse :P
    0
  • Users Avatars Mini
    dan-rut pisze: 2006-11-06 16:25
    Z tego co mówiła i jak porównywała cenniki to fakt, rzeczywiście jak na tamte czasy (jakieś 2 lata temu), to oferta Tele2 była o kilka procent lepsza od TP. Zawsze to telefon stacjonarny, więc i inni bez problemu się dodzwonią płacąc tanio. I wszystko byłoby dobrze, gdyby nie mały szczególik. PRESELEKCJA. Jakże się zdziwiłem gdy (sądząc, że miałem preselekcję na Tele2) dostałem "gratis" rachunek z TP (oprócz tego z Tele2) za te same połaczenia!!! No to wtedy lekko się zdenerwowałem...
    0
  • Users Avatars Mini
    blobi pisze: 2006-11-06 16:25
    jojo i co podpisałeś? :D
    0
  • Users Avatars Mini
    _cinek_ pisze: 2006-11-06 17:49
    Dobrze ze mnie nie udalo sie im naciagnac. POZDRO DLA WSZYSTKICH
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2006-11-06 17:51
    Jejku, jejku!! Jaki ten regulator zły w tej Polsce... Czy nie czas na demonstracyjne wyjście?? ;-D
    0
  • Users Avatars Mini
    spyker pisze: 2006-11-06 18:56
    Dobić gadzinę!!! Hurrraaa!!!
    0
  • Users Avatars Mini
    galliano78 pisze: 2006-11-06 22:53
    Pewnie tele2 i tak z 10 razy sie odwola,a pozniej nic z tego niebedzie, tak wiec ten milion to na razie czysta pokazowka ze strony UKE, nie ma co wierzyc, ze za pare dni bedzie przelew na milion od tele2:):)....chyba, ze ktos wierzy w cuda
    0
  • Users Avatars Mini
    wers pisze: 2006-11-06 23:19
    To fakt przelewu nie bedzie. TPsa tez nie placi tych kar ktore dostala!
    0
  • Users Avatars Mini
    JarekM pisze: 2006-11-07 08:41
    dobra wiadomość że zostali ukarani, będzie BARDZO dobra jak zapłacą - w co szczerze wątpię
    0
  • Users Avatars Mini
    ATieQ pisze: 2006-11-07 11:42
    Oj zaczyna się karanie :)
    0
  • Users Avatars Mini
    san pisze: 2006-11-07 11:52
    zgadzam się z innymi, powinno być więcej kary!
    0
  • Users Avatars Mini
    sampel pisze: 2006-11-07 12:10
    ta zanim tele2 zapłaci to minie wiele czasu
    0
  • Users Avatars Mini
    piekar pisze: 2006-11-07 12:32
    guma i wąskie drzwi... i wpier... im!!
    0
  • Users Avatars Mini
    sampel pisze: 2006-11-07 12:45
    dokładni jestem z tobą piekar
    0
  • Users Avatars Mini
    ja pisze: 2006-11-07 14:28
    TP za taki numer dostalaby 100 mln ten UKE jest niekonsekwentny i bardzo nierowno karze operatotrow, z takimi karami dla Tele 2 to UKE zezwala im na oszustwa !!
    0
  • Users Avatars Mini
    sampel pisze: 2006-11-07 14:46
    PEWNIE PO ZNAJOMOŚCI ZAŁATWILI SOBIE TAK NISKĄ KARE OCZYWIŚCIE MOWA TU O TELE2
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2006-11-07 22:05
    kochani... pieprzycie ;-) aż się Was żal robi ;-) Kara nie może przekraczać pewnego odsetka przychodów. Co Wy porównujecie miliardy przychgodów z może dziesiątkami może czy jeśli już to marnymi setkami milionów przychodu Tele2?
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: