Prezes UKE nałożył 22 listopada 2006 r. na Telekomunikację Polską karę pieniężną w wysokości 100.000 zł za nieprzedłożenie do zatwierdzenia projektu zmiany cennika świadczonych usług w zakresie promocji „Startowa promocja neostrady tp”.
Obowiązki przedkładania cenników
Obecnie w zakresie obowiązku świadczenia usługi powszechnej TP przedkłada Prezesowi UKE do zatwierdzenia projekty cenników usługi powszechnej lub ich zmiany, co najmniej 30 dni przed planowanym przez Spółkę terminem wprowadzenia ich w życie. Dotychczas w zakresie cennika świadczonych usług TP nie dopełniła obowiązku przedłożenia cennika do zatwierdzenia Prezesowi UKE w odniesieniu do cennika promocji pn. „Telefon do planu”, co skutkowało nałożeniem przez Prezesa UKE w dniu 22 sierpnia 2006 r. kary w wysokości 50.000 zł.
W odniesieniu do cenników pozostałych usług detalicznych i regulaminu świadczenia usług, do dnia uprawomocnienia się decyzji nakładających obowiązki na przedsiębiorców o znaczącej pozycji rynkowej na właściwych rynkach detalicznych, stosuje się regulacje wynikające z art. 221 ust. 1 Prawa telekomunikacyjnego. Zgodnie z tym przepisem nałożenie na przedsiębiorców telekomunikacyjnych obowiązków na podstawie ust. 1 traktuje się za równoważne nałożeniu tych obowiązków w drodze decyzji Prezesa UKE w trybie określonym ustawą. Z powyższego jednoznacznie wynika, że przedsiębiorca o pozycji znaczącej przystępuje do wykonywania obowiązku, o którym mowa w art. 221 Prawa telekomunikacyjnego, bez oczekiwania na jakiekolwiek indywidualne decyzje Prezesa UKE.
Wysokość kary
Z uwagi na fakt, iż jest to kolejne tego typu nie wywiązanie się przez TP z obowiązku przedkładania do akceptacji Prezesa UKE projektów cenników świadczonych usług lub ich zmian, wysokość kary ma na celu zdyscyplinowanie Spółki w zakresie ciążących na niej ustawowych powinności względem Prezesa UKE.
Nałożona kara ma jednocześnie zapobiec takim działaniom TP, jako podmiotu o znaczącej pozycji rynkowej, które mogłyby doprowadzić do hamowania/zniekształcania realizacji przez Prezesa UKE ustawowych zadań regulacyjnych, mających na celu w szczególności zapewnienie użytkownikom, także niepełnosprawnym, osiągania maksymalnych korzyści w zakresie ceny oraz różnorodności i jakości usług oraz zapobieganie zniekształcaniu lub ograniczaniu konkurencji na rynku telekomunikacyjnym.
Nieprzedkładanie przez TP cenników i regulaminów związanych z usługą neostrady, świadczoną we wspólnej ofercie z abonamentem telefonicznym, utrudnia w szczególności egzekwowanie obowiązków TP związanych z rozdzieleniem obu usług i ich kosztową orientacją oraz brakiem wzajemnego subsydiowania.