Z najnowszego badania Pentor Research International wynika, że 42% wszystkich firm i instytucji w Polsce korzysta z telefonów komórkowych działających w sieci Orange. Drugą marką pod względem popularności jest Era, z której usług korzysta 31% firm i instytucji.
Pentor Research International, co trzy miesiące bada liczbę aktywnych kart SIM na rynku klientów biznesowych oraz podział tego rynku pomiędzy poszczególnych operatorów. Analizie podlegają również poszczególne zastosowania technologii mobilnych, które wykorzystują klienci biznesowi. Punktem odniesienia są wszystkie firmy i instytucje zarejestrowane w REGON i aktywne na polskim rynku.
Aktualnie ponad 95% działających w Polsce firm i instytucji deklaruje, że aktywnie korzysta z usług telefonii komórkowej. Poza połączeniami głosowymi korzystają z mobilnego dostępu do Internetu, bramek GSM (np. w centralach telefonicznych) oraz rozwiązań telemetrycznych (machine-to-machine): np. w urządzeniach pomiarowych, systemach alarmowych, przenośnych terminalach płatniczych i systemach monitorowania pojazdów.
W przypadku usług głosowych najczęściej deklarowano korzystanie z telefonów w sieci Orange. Aż 42% wszystkich firm i instytucji w Polsce posiada aktywną przynajmniej jedną „głosową” kartę SIM w tej sieci. Drugą marką pod względem popularności jest Era, z której usług korzysta 31% firm i instytucji. Oczywiście badane podmioty mogły korzystać z usług więcej niż jednego operatora. Podane niżej marki operatorów obejmują również sub-marki w ofercie biznesowej, jak i indywidualnej (szczególnie w małych firmach zdarza się korzystanie z taryf dla klientów indywidualnych).
Wykres 1. Udział firm i instytucji deklarujących korzystanie z telefonii komórkowej poszczególnych operatorów (można było wskazać więcej niż jednego operatora, stąd suma większa niż 100%).
Źródło: Pentor Research International SA, Monitoring liczby kart SIM na rynku B2B, styczeń 2010.
W segmencie usług głosowych nieco inaczej kształtują się udziały rynkowe trzech głównych operatorów - mierzone liczbą kart SIM. Największy udział ma Orange z 34,5% wszystkich głosowych kart SIM w firmach i instytucjach. Niewiele mniejszy udział ma Plus (32,8%), co należy tłumaczyć silną pozycją Polkomtela w dużych firmach, które nierzadko posiadają kilkaset czy nawet kilka tysięcy służbowych telefonów komórkowych.
Wykres 2. Udziały operatorów wg liczby kart SIM (głosowych) używanych w firmach i instytucjach w Polsce
Źródło: Pentor Research International SA, Monitoring liczby kart SIM na rynku B2B, styczeń 2010.
Podobnie wyglądają udziały rynkowe mierzone liczbą kart SIM w przypadku mobilnego dostępu do Internetu. Liderem jest Orange, a obaj kolejni gracze, Polkomtel i PTC, mają bardzo podobną pozycję (różnica między nimi mieści się w granicach błędu pomiaru). W ofercie Business Everywhere i Orange Free działa 34,2% kart SIM. Usługi Blueconnect dla Firm i Blueconnect to 30,3% ogółu kart SIM, a iPlus dla Firm i iPlus stanowi 30,7% rynku.
Badanie realizowane jest w ramach panelu firm i instytucji, wylosowanych z REGON (próba warstwowa, warstwy ze względu na wielkość zatrudnienia, losowanie wg schematu Neymana). Skonstruowano próbę 1500 firm i instytucji reprezentującą cały rynek klientów instytucjonalnych. Co kwartał te właśnie firmy i instytucje (z rotacją ok. 10%) aktualizują (telefonicznie lub on-line) liczbę aktywnych kart SIM w poszczególnych zastosowaniach, u każdego z operatorów.
Podane powyżej oszacowania udziałów rynkowych obarczone są statystycznym błędem pomiaru:
dla kart SIM głosowych, dla 3 największych operatorów wynosi on około +/- 2,4 punktu procentowego,
dla mobilnego dostępu do Internetu, dla 3 największych operatorów wynosi on około +/- 4,0 punktu procentowego (poziom ufności 95%).
Pełny raport z badania nie jest dostępny. Badanie na zlecenie konsorcjum operatorów telekomunikacyjnych. Publikacja za zgodą uczestników konsorcjum. Cytowanie dozwolone pod warunkiem podania wykonawcy badania (Pentor Research International SA) i opisu metodologii wraz oszacowaniem błędu pomiaru.