Forrester Research przedstawił wyniki badania Consumer Technographics European Study przeprowadzonego w IV kw. 2004 r. Badanie zostało przeprowadzone na próbie 18 tys. osób na pięciu największych europejskich rynkach: Francja, Niemcy, Włochy, Hiszpania oraz Wielka Brytania. Podstawowe wnioski z badania były następujące: nadal najpopularniejsze są najprostsze usługi, czyli SMS, a klienci nie są gotowi na używanie takich funkcji jak mobilny Internet oraz video messaging.
Ponad 60% osób w wielu od 16 do 24 lat jest wyposażona w telefony z obsługą WAP, ale tylko 18% z nich korzysta z mobilnego dostępu do stron internetowych. Pomimo, że telefony z polifonicznymi dzwonkami, przeglądarkami, kolorowymi ekranami są już bardzo rozpowszechnione w Europie to 63% użytkowników telefonów komórkowych oceniło, że nie potrzebuje zawansowanego telefonu, zależy im wyłącznie na funkcji zwykłych połączeń głosowych oraz SMS-ach.
Inne dane:
penetracja telefonii komórkowej w Europie wynosi około 80%
Wielka Brytanii i Włochy ma już rynek niemal nasycony, ale we Francji jest jeszcze miejsce na wzrost (69%)
najpopularniejsze marki telefonów na tych rynkach to Nokia, Siemens i Motorola
około 60% aktywacji to prepaid
około 70% użytkowników telefonów używa SMS-ów do komunikowania się, MMS-ów używa zaledwie 14% Europejczyków
prawie 17 mln użytkowników skorzystała z dostępu do Internetu (9% wszystkich posiadaczy telefonów) - liderem jest Wielka Brytania, gdzie 15% klientów operatorów korzysta z WAP.
Forrester Research podkreśla, że mobilny internet nie jest na razie częścią codziennego życia Europejczyków, ponieważ np. 3/4 użytkowników tej usługi korzysta z niej rzadziej niż raz na tydzień, ale tego typu usługi mają wielką szansę na rozwój - prawie co drugi telefon w Europie jest już wyposażony w mobilną przeglądarkę.