Na pewno wielu z Państwa zastanawiało się nad tym, czy nie wdrożyć w swojej firmie rozwiązań obniżających koszty połączeń między jej pracownikami. Niektórzy z Państwa tylko się zastanawiali, inni wykupili usługi: "Sieć Korporacyjna", "Biznes Grupa", "Sieć Biznesowa", czy "System Plus". Nieraz faktycznie przyniosło to oczekiwany skutek - obniżenie kosztów, innym razem nie odbiło się w żaden sposób na kolejnych fakturach, nierzadko efektem był wzrost kosztów.
Decyzja o zakupie takich usług, powinna być poprzedzona dokładną analizą opłacalności. Można to zrobić na własną rękę, bądź powierzyć to zadanie specjalistom z Telecommunication Consulting Group Sp. z o.o.. W poniższym tekście postaram się przybliżyć Państwu charakterystykę usług tego typu, a także przeanalizować kilka przypadków.
W pierwszym z serii artykułów o tych usługach pragnę przedstawić Państwu analizę opłacalności System Plus (SP) w sieci Plus GSM.
Najważniejsze cechy omawianej usługi to:
Niższe koszty połączeń wewnątrz firmy
Połączenia w SP nie powodują zmniejszenia się liczby bezpłatnych minut
Opłaty w ramach SP naliczane są oddzielnie i wg atrakcyjniejszych stawek (standardowo co 30 sekund, w SP co 15)
Taryfikacja tych połączeń jest też atrakcyjniejsza od standardowej
Możliwość konfiguracji specjalnej, skróconej numeracji firmowej
Nadawanie użytkownikom uprawnień (np. brak możliwości wykonywania połączeń poza firmę)
Przypadek 1: 5 telefonów
Usługa System Plus dostępna jest dla użytkowników biznesowych posiadających powyżej 5 kart SIM.
Koszt tej usługi dla jednej aktywacji to 10 PLN,
Koszt połączenia pomiędzy pracownikami to 0,30 PLN.
Założenia:
Telefony nie mają ograniczeń - wykonują zarówno połączenia wewnątrz jak i na zewnątrz firmy.
Lp. | Abonament | Koszt abonamentu | Łączna minut miesięcznie | Koszt 1 minuty | Koszt miesięcznie | Udział w ruchu |
1 | Lider 300 | 215,00 | 450,00 | 0,60 | 305,00 | 40% |
2 | Lider 300 | 215,00 | 300,00 | 0,60 | 215,00 | 28% |
3 | Lider 100 | 100,00 | 120,00 | 0,90 | 118,00 | 16% |
4 | Lider 50 | 65,00 | 60,00 | 1,10 | 76,00 | 10% |
5 | Lider 15 | 35,00 | 22,00 | 1,50 | 45,50 | 6% |
SUMA | 759,50 |
Średni ważony koszt minuty (uzależnienie od udziału w ruchu) to 0,75 PLN (wyliczenie tego potrzebne jest do oszacowania średniej oszczędności na jednej minucie)
Miesięczny koszt utrzymania System Plus (5 aktywacji) to 50 PLN
Koszt połączenia między pracownikami to 0,30 PLN
Wykres opłacalności - przedstawiający ile można zaoszczędzić bądź stracić.
Oszczędności można obliczyć w następujący sposób:
Iloczyn Ilości minut wewnątrz firmy (suma dla wszystkich telefonów) i oszczędności na jednej minucie (średni ważony koszt minuty pomniejszony o koszt połączenia w SP)
Otrzymany wynik należy pomniejszyć o koszt SP - w tym przypadku 50 PLN
Podsumowanie:
Jak widać na wykresie, punkt zrównania osiągany jest przy łącznym czasie połączeń wewnątrz firmy na poziomie 111 minut. Czyli około 22 minut z jednego telefonu.
Przypadek 2: 10 telefonów
Lp. | Abonament | Koszt abonamentu | Łączna minut miesięcznie | Koszt 1 minuty | Koszt miesięcznie | Udział w ruchu |
1 | Lider 300 | 199,00 | 600 | 0,60 | 379,00 | 23% |
2 | Lider 300 | 199,00 | 480 | 0,60 | 307,00 | 19% |
3 | Lider 300 | 199,00 | 350 | 0,60 | 229,00 | 14% |
4 | Lider 150 | 145,00 | 200 | 0,70 | 180,00 | 11% |
5 | Lider 150 | 145,00 | 150 | 0,70 | 145,00 | 9% |
6 | Lider 100 | 100,00 | 130 | 0,90 | 127,00 | 8% |
7 | Lider 100 | 100,00 | 100 | 0,90 | 100,00 | 6% |
8 | Lider 50 | 65,00 | 70 | 1,10 | 87,00 | 5% |
9 | Lider 15 | 35,00 | 30 | 1,50 | 57,50 | 3% |
10 | Lider 15 | 35,00 | 22 | 1,50 | 45,50 | 3% |
SUMA | 1 657,00 |
Średni ważony koszt minuty to 0,74 PLN
Miesięczny koszt utrzymania System Plus to 100 PLN
Koszt połączenia między pracownikami to 0,30 PLN
Wykres opłacalności
Podsumowanie:
Jak widać na wykresie, punkt zrównania osiągany jest przy łącznym czasie połączeń wewnątrz firmy na poziomie 225 minut. Czyli około 22 minut z jednego telefonu. (Wynik praktycznie niczym się nie różni od wyniku w Przykładzie 1).
Należy jednak wziąć pod uwagę fakt, że w firmie posiadającej 10 telefonów jest znacznie większe prawdopodobieństwo wykonania z każdego z nich średnio 22 minut w ramach SP.
Przypadek 3: 20 telefonów
Lp. | Abonament | Koszt abonamentu | Łączna minut miesięcznie | Koszt 1 minuty | Koszt miesięcznie | Udział w ruchu |
1 | Lider 300 | 199,00 | 600 | 0,60 | 379,00 | 12% |
2 | Lider 300 | 199,00 | 480 | 0,60 | 307,00 | 10% |
3 | Lider 300 | 199,00 | 400 | 0,60 | 259,00 | 8% |
4 | Lider 300 | 199,00 | 350 | 0,60 | 229,00 | 7% |
5 | Lider 300 | 199,00 | 300 | 0,60 | 199,00 | 6% |
6 | Lider 150 | 145,00 | 200 | 0,70 | 180,00 | 6% |
7 | Lider 150 | 145,00 | 200 | 0,70 | 180,00 | 6% |
8 | Lider 150 | 145,00 | 200 | 0,70 | 180,00 | 6% |
9 | Lider 150 | 145,00 | 200 | 0,70 | 180,00 | 6% |
10 | Lider 100 | 100,00 | 150 | 0,90 | 145,00 | 5% |
11 | Lider 100 | 100,00 | 150 | 0,90 | 145,00 | 5% |
12 | Lider 100 | 100,00 | 130 | 0,90 | 127,00 | 4% |
13 | Lider 100 | 100,00 | 105 | 0,90 | 104,50 | 3% |
14 | Lider 50 | 100,00 | 100 | 0,90 | 145,00 | 5% |
15 | Lider 50 | 65,00 | 70 | 1,10 | 87,00 | 3% |
16 | Lider 50 | 65,00 | 55 | 1,10 | 70,50 | 2% |
17 | Lider 15 | 35,00 | 32 | 1,50 | 60,50 | 2% |
18 | Lider 15 | 35,00 | 29 | 1,50 | 56,00 | 2% |
19 | Lider 15 | 35,00 | 22 | 1,50 | 45,50 | 1% |
20 | Lider 15 | 35,00 | 16 | 1,50 | 36,50 | 1% |
SUMA | 3 115,50 |
Średni ważony koszt minuty to 0,77 PLN
Miesięczny kosztu utrzymania System Plus to 200 PLN
Koszt połączenia między pracownikami to 0,30 PLN
Wykres opłacalności
Podsumowanie:
Jak widać na wykresie, punkt zrównania osiągany jest przy łącznym czasie połączeń wewnątrz firmy na poziomie 425 minut. Czyli około 21 minut z jednego telefonu.
Podobnie jak w Przykładzie 2 należy wziąć pod uwagę to, że w firmie posiadającej 20 telefonów jest znacznie większe prawdopodobieństwo wykonania z każdego z nich średnio 21 minut w ramach SP niż w przypadku 5 czy 10 aktywacji.
Ogólne wnioski
Proszę pamiętać, że w powyższej analizie wykorzystałem przykładowe dane. Jak łatwo się domyślić czym więcej telefonów z "niskimi" abonamentami tym oszczędność na jednej minucie dzięki SP jest większa, a co za tym idzie mniejsza liczba połączeń SP przynosi większą oszczędność.
Co jest niezmiernie istotne, SP charakteryzuje się atrakcyjniejszą taryfikacją - to także generuje oszczędności. Mam nadzieje, że zauważyliście Państwo to, że czym więcej telefonów aktywowanych w SP tym większe prawdopodobieństwo tego, ze będzie to opłacalne. Zachęcam do analizowania połączeń wewnątrz firm, zapraszając równocześnie do skorzystania z usług TCG (wstępną analizę przeprowadzamy bezpłatnie).