Apple wprowadza nową wersję Final Cut Camera 2.0 z ProRes RAW

Newsy
Opinie: 0
Apple wprowadza nową wersję Final Cut Camera 2.0 z ProRes RAW

Apple ogłosił Final Cut Camera 2.0 — dużą aktualizację swojej aplikacji do nagrywania wideo.

Nowa wersja daje iPhone’om 17 Pro i 17 Pro Max możliwość rejestracji w ProRes RAW oraz synchronizacji genlock, a w całej linii iPhone’ów z 2025 r. rozszerza kontrolę nad nowym przednim aparatem Center Stage.

Aplikacja zachowuje pełną zgodność z Live Multicam w Final Cut Pro na iPadzie, więc na planie da się łączyć kilka iPhone’ów i przeprowadzać podgląd oraz sterowanie w czasie rzeczywistym.

Final Cut Camera 2.0 trafi w tym miesiącu do App Store jako bezpłatna aplikacja lub aktualizacja. Wymagany jest iPhone XS lub nowszy z iOS 18.6. Część funkcji zadziała wyłącznie na iPhonie 17 Pro.

Final Cut Camera 2.0 tworzy z iPhone’a 17 Pro pierwszy smartfon z natywną rejestracją ProRes RAW. Taki zapis zachowuje surowe dane z matrycy i znacznie poszerza pole manewru w postprodukcji.

Aktualizacja uruchamia także tryb Open Gate, który wykorzystuje cały obszar sensora i zapewnia szersze pole widzenia oraz wyższą rozdzielczość niż DCI 4K — montażysta zyskuje więcej przestrzeni na przekadrowanie, stabilizację i dobór finalnego formatu obrazu.

W kolejnych wydaniach Final Cut Pro 11.2 (Mac) i Final Cut Pro 2.3 (iPad) montażysta otrzyma precyzyjną kontrolę nad materiałem RAW z iPhone’a: bezpośrednią regulację ekspozycji, odcienia i temperatury barwowej oraz demozaikowanie w aplikacji.

Aplikacja obsługuje genlock, więc iPhone 17 Pro/Pro Max synchronizuje się z innymi kamerami według wspólnego sygnału odniesienia. Efekt to klatka-po-klatce zgodność materiału bez czasochłonnego ręcznego dopasowywania podczas montażu. Apple udostępnił interfejs API dla partnerów; pierwsze wdrożenie już trafiło do stacji Blackmagic Design Camera ProDock.

Z przodu pojawia się nowy Center Stage z kwadratową, największą dotąd matrycą w przednim aparacie iPhone’a. Final Cut Camera 2.0 dodaje pełny zestaw ręcznych nastaw dla tej kamery — kadrowanie w poziomie lub pionie bez obracania telefonu, a także szybkie dostosowanie parametrów.

W pakiecie funkcji dochodzą również: Apple Log 2 na iPhonie 17 Pro (rejestracja szerszego gamutu barw w ProRes lub HEVC, z podglądem przez LUT w Final Cut Pro), kod czasowy (Pora dnia, Record Run, źródło zewnętrzne) oraz ProRes 4K/60 z nowym tele 200 mm.

Opinie:

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: