Dostawcy usług do internetu powinni traktować wszystkie transmisje danych tak samo, bez dyskryminacji, ograniczania czy ingerencji, bez względu na nadawcę i odbiorcę, konsultowane lub rozpowszechniane treści, wykorzystywane lub udostępniane aplikacje lub usługi, lub też na wykorzystywane urządzenia końcowe. Tak mówi Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z 25 listopada 2015 roku.
Na tej podstawie Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał trzy wyroki na wniosek sądów powszechnych o to jak stosować przepisy tego rozporządzenia.
W wyrokach TSUE określa takie oferty jako „(…) praktykę handlową, w ramach której dostawca dostępu do Internetu stosuje „stawkę zerową” lub stawkę korzystniejszą w odniesieniu całości lub części transmisji danych związanej z daną aplikacją lub daną kategorią szczególnych aplikacji oferowanych przez partnerów tego dostawcy dostępu. Dane te nie są więc odliczane od ilości danych zakupionej w ramach pakietu podstawowego. Taka opcja, oferowana w ramach ograniczonych pakietów, umożliwia zatem dostawcom dostępu do Internetu zwiększenie atrakcyjności ich oferty”.
W Polsce w II półroczu 2023 r., przeprowadzona została kontrola przestrzegania przez operatorów mobilnych przepisów rozporządzenia. Kontroli zostały poddane oferty:
Kontrola UKE potwierdziła, że wszyscy kontrolowani operatorzy sprzedają dostęp do wybranych usług i treści w modelu „zero rating”. Model ten występuje, gdy dostawca usług internetowych stosuje zerową cenę za ruch danych związany z określoną aplikacją lub klasą aplikacji, a dane nie są wliczane do żadnego limitu danych obowiązującego w usłudze dostępu do internetu.
Model ten jest stosowany w przypadku usług dostępu do: