W nocy z 7 na 8 lutego nastąpiła awaria systemu biletowego ŚKUP na Śląsku. Według operatora tego systemu (Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii), jej przyczyną jest cyberatak.
GZM twierdzi, że nic nie wskazuje na to, aby dane pasażerów zostały w jakikolwiek sposób naruszone lub zagrożone. System, który uległ atakowi hakerskiemu, nie przechowuje tego typu zasobów informacji. Bezpieczne są również pieniądze zgromadzone w elektronicznej portmonetce kart ŚKUP – po przywróceniu systemu, będą dostępne dla pasażerów.
Obecnie priorytetem jest przywrócenie systemu z tworzonych codziennie kopii zapasowych. Odtworzenie systemu wymaga jednak czasochłonnych prac nad utworzeniem nowej, bezpiecznej infrastruktury informatycznej. Usunięcie awarii może potrwać kilka dni.
Atak został zgłoszony policji. Powiadomiono też NASK oraz Urząd Ochrony Danych Osobowych.
Przy przywracania systemu odpowiada firma Asseco, która stworzyła system.