Black Friday i Cyber Monday – w pięć lat transakcje kartami się podwoiły, płacenie BLIKIEM wzrosło siedmiokrotnie.
Tak wynika z analizy transakcji wykonanych w te zakupowe dni kartami debetowymi i kredytowym oraz BLIKIEM przez klientów PKO Banku Polskiego w latach 2018-2022.
Eksperci PKO Banku Polskiego przyjrzeli się liczbie transakcji wykonywanych w Black Friday i Cyber Monday od 2018 do 2022 roku.
Według danych PKO Banku Polskiego wciąż wygrywają płatności kartami debetowymi i kredytowymi. W Black Friday w roku 2018 klienci dokonali 1 mln 770 tys. takich transakcji, w ten sam dzień w roku 2020 - 2 mln 345 tys., a w 2022 roku - 3 mln 123 tys., czyli ich liczba prawie podwoiła się w badanym okresie.
W przypadku transakcji BLIKIEM w Black Friday liczby są mniejsze, ale dynamika wzrostu bardziej imponująca. W 2018 roku w „Czarny Piątek” było 154 tys. takich transakcji BLIKOWYCH, w 2020 – 562 tys., a w 2022 klienci banku wykonali ich 1 mln 40 tys., czyli nastąpił niemal siedmiokrotny wzrost.
Płatności BLIKIEM w Cyber Monday wzrosły ośmiokrotnie - w 2018 roku było ich w PKO Banku Polskim 120 tys., w 2020 – 497,5 tys., a w 2022 już 959,5 tys.
W analizie porównane zostały transakcje w sklepach fizycznych i internetowych, w kraju i za granicą, kartami debetowymi, kredytowymi i BLIKIEM. Płatności kartami uwzględniają transakcje fizyczną kartą, ale też jej cyfrową formą za pomocą portfeli takich jak Apple Pay, Google Pay czy Garmin Pay. Analizowane transakcje BLIKIEM uwzględniają te z wykorzystaniem kodu BLIK, internetowe płatności bez kodu oraz płatności zbliżeniowe.