W trzecim kwartale 2017 roku Polski Standard Płatności zrealizował prawie 8 mln transakcji na platformie BLIK.
Z 8 mln transakcji najwięcej odnotowano płatności w internecie – 62 proc., czyli 5,2 mln. BLIK jest coraz częściej używany do wypłat w bankomatach, które stanowią 27 proc. wszystkich transakcji w kwartale. Polacy wypłacili w ten sposób gotówkę 2,2 mln razy. Płatności w terminalach było 490 tys. (6 proc.), a natychmiastowych przelewów na telefon 380 tys. (5 proc.).
Od początku 2017 roku Polacy zrealizowali 21 mln transakcji BLIKIEM, w tym ponad 13 mln płatności w internecie.
W trzecim kwartale BLIK zdobył 700 tys. nowych użytkowników, transakcyjność systemu wzrosła o 19 proc. w porównaniu do drugiego kwartału 2017 roku.
W trzecim kwartale Polacy wykonywali średnio 91 tys. transakcji BLIKIEM dziennie. Było to średnio 57 tys. płatności w internecie, 25 tys. transakcji w bankomatach, 5,4 tys. płatności w terminalach płatniczych i 4,2 tys. natychmiastowych przelewów na telefon. Dzienny rekord transakcji BLIKIEM łącznie wyniósł ponad 112 tys., a w samym internecie 77,8 tysięcy.
Dostęp do BLIKA w aplikacjach bankowości mobilnej ma ok. 70 proc. wszystkich klientów krajowych instytucji finansowych.
Udziałowcami spółki PSP jest sześć polskich banków: Alior Bank, Bank Millennium, Bank Zachodni WBK, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski. Z BLIKA mogą korzystać również klienci Getin Banku, Inteligo, Orange Finanse i T-Mobile Usługi Finansowe, a wkrótce także BGŻ BNP Paribas, Credit Agricole oraz Raiffeisen Banku.
Dla porównania dane dotyczące kart płatnicznych w Polsce w II kw. 2017 r. (danych za III kw. jeszcze nie ma):
Na koniec II kwartału 2017 r. znajdowało się na rynku polskim 37,8 mln kart płatniczych, to jest o 28 tys. kart więcej niż w marcu 2017 r. (wzrost o 0,1%). Łączna liczba kart debetowych wyniosła 29,2 mln szt. i zwiększyła się o 132 tys. (wzrost o 0,5%).
Na przestrzeni II kwartału 2017 r. liczba kart kredytowych zmniejszyła się o 86 tys. sztuk (spadek o 1,4%). Na koniec czerwca 2017 r. łączna liczba kart kredytowych wynosiła 5,9 mln szt.
Odnotowano dalszy wzrost liczby kart z funkcją płatności zbliżeniowych. Na koniec czerwca 2017 r. było ich 29,6 mln szt. Na przestrzeni kwartału liczba kart zwiększyła się o 142 tys. Obserwowany jest systematyczny wzrost udziału kart zbliżeniowych na rynku polskim. Udział ten wyniósł w II kwartale br. 78,3% (w poprzednim kwartale wynosił 77,9%).
Według danych z banków, w II kwartale 2017 r. odnotowano wzrost liczby oraz wartości transakcji przeprowadzonych przy użyciu kart płatniczych. Przeprowadzono kartami płatniczymi 1,2 miliarda transakcji (wzrost o 13,2%) o łącznej wartości 163 mld zł (wzrost o 13,1%). W II kwartale 2017 r. pojedyncza transakcja dokonana przy użyciu karty płatniczej wynosiła średnio 140,2 zł (w poprzednim kwartale 140,3 zł). Karta płatnicza posłużyła klientom do realizacji średnio 31 transakcji na przestrzeni kwartału (gotówkowych, jak i bezgotówkowych), czyli była wykorzystywana częściej niż w poprzednim kwartale (wskaźnik wyniósł wówczas 27,2).
W II kwartale 2017 r. przy użyciu kart przeprowadzono 972,4 mln transakcji bezgotówkowych, co w porównaniu do poprzedniego kwartału stanowiło znaczący wzrost o 13,8%. W II kwartale 2017 r. transakcje bezgotówkowe stanowiły 83,6% łącznej liczby transakcji kartami, gdy pozostałe 16,4% stanowiły transakcje gotówkowe, czyli wypłaty z bankomatów, kas banku lub wypłaty sklepowe (cash back). Wartość transakcji bezgotówkowych wyniosła 65,1 mld zł (co stanowi również znaczący wzrost w porównaniu do poprzedniego kwartału o 13,8%). Karta płatnicza została wykorzystana do realizacji płatności bezgotówkowych średnio 25,7 razy czyli relatywnie częściej niż w poprzednim kwartale (22,6 razy). Pojedyncza płatność bezgotówkowa wynosiła średnio 67 zł (czyli analogicznie jak w poprzednim kwartale).