PKO Bank Polski udostępnił swoim klientom możliwość dokonywania opłat administracyjnych m.in. za wydanie dokumentów czy rejestrację pojazdu w urzędach za pomocą kodu BLIK z aplikacji IKO.
Rozwiązanie to powstało we współpracy z Polskim Standardem Płatności, operatorem systemu BLIK oraz Krajową Izbą Rozliczeniową i jest oparte na usłudze Paybynet KIR, umożliwiającej przesyłanie pieniędzy bezpośrednio z konta bankowego klienta na konta bankowe jednostek administracji publicznej.
Dzięki wykorzystaniu kodu BLIK z aplikacji IKO, możliwe jest przyjmowanie płatności w każdym okienku urzędu, bezpośrednio w komputerze urzędnika, który korzysta ze specjalnej aplikacji udostępnianej przez KIR. Urząd nie musi więc instalować terminali płatniczych przy każdym stanowisku, a klienci mogą dokonać opłaty administracyjnej u tego samego urzędnika, u którego składają wniosek, nie tracąc dodatkowo czasu na wizytę w okienku kasowym, nie muszą też mieć przy sobie gotówki. W przypadku dokonywania opłat w e-urzędach czy e-sklepach, również wystarczy tylko podać kod BLIK, bez potrzeby przepisywania numeru rachunku, karty płatniczej czy tytułu przelewu.
W początkowym etapie możliwość dokonywania opłat administracyjnych kodem BLIK z aplikacji IKO jest dostępna:
Płatność przelewem inicjowana kodem BLIK są dostępne dla wszystkich użytkowników aplikacji IKO – zarówno klientów PKO Banku Polskiego, jak i użytkowników konta Inteligo. Transakcje dokonywane kodem BLIK z aplikacji IKO w urzędach będą księgowane jako przelew z rachunku klienta bezpośrednio na rachunek odbiorcy, czyli urzędu, e-urzędu lub e-sklepu. Wykorzystywany jest tu standardowy przelew Elixir Krajowej Izby Rozliczeniowej lub przelew wewnętrzny, jeśli odbiorca ma swój rachunek w PKO Banku Polskim.
Ministerstwo Rozwoju razem z Krajową Izbą Rozliczeniową prowadzi prace nad upowszechnieniem płatności bezgotówkowych w jednostkach administracji publicznej. Dotychczasowe działania MR i KIR miały charakter pilotażu, umożliwiającego opracowanie modelu akceptacji płatności bezgotówkowych z wykorzystaniem terminali POS i użyciem WebPOS Paybynet w jednostkach administracji publicznej. Wdrożenie docelowego modelu planowane jest na początku drugiego kwartału br.