Od stycznia do marca 2022 roku użytkownicy BLIKA zrealizowali blisko 250 mln transakcji o wartości 32,6 mld zł. Na koniec pierwszego kwartału aktywnie korzystało z niego już 10,5 mln osób. W analizowanym okresie odnotowano dynamiczny wzrost liczby przelewów na telefon BLIK oraz płatności w terminalach POS – odpowiednio o 136 proc. i 172 proc. rok do roku. Płatności zbliżeniowe BLIK aktywowało już ponad 800 tys. użytkowników. W pierwszym kwartale 2022 r. zapłacono w ten sposób 8,6 mln razy.
Od stycznia do marca br. użytkownicy BLIKA zrealizowali 247 mln transakcji. To o 62 proc. więcej niż rok wcześniej. Łączna wartość transakcji wzrosła rok do roku o 63 proc. osiągając poziom 32,6 mld zł.
W analizowanym okresie najwięcej transakcji BLIKIEM realizowanych było niezmiennie w e-commerce – ich udział stanowi obecnie 63,2 proc. wszystkich operacji. Między styczniem a marcem użytkownicy BLIKA zapłacili w sieci 156,3 mln razy – to o 38 proc. więcej niż rok wcześniej. Wartość transakcji online osiągnęła 18,8 mld zł wobec 12,8 mld rok wcześniej. Średnia wartość pojedynczego zakupu online w pierwszym kwartale 2022 r. wyniosła 120 zł.
Drugim najchętniej wykorzystywanym sposobem na użycie BLIKA pozostają przelewy na numer telefonu. W pierwszym kwartale br. stanowiły one 18 proc. wszystkich transakcji – co oznacza wzrost o 5,6 p.p. w stosunku do analogicznego okresu 2021 r. W pierwszych trzech miesiącach 2022 r. użytkownicy zrealizowali w ten sposób 44,1 mln przelewów, czyli o 136 proc. więcej niż rok wcześniej. Wartość płatności P2P w analizowanym okresie wyniosła 5,1 mld zł.
Od stycznia do marca wzrost odnotowały także płatności BLIK w tradycyjnych terminalach płatniczych. Liczba transakcji wzrosła do 36,8 mln – to o 172 proc. więcej niż rok temu i 26 proc. więcej niż w czwartym kwartale 2021 roku. Od początku udostępnienia tej usługi przez sześć największych polskich banków aktywowało ją ponad 800 tys. użytkowników. W analizowanym okresie zrealizowali oni 8,6 mln transakcji, co oznacza wzrost o 207 proc. w stosunku do wyniku osiągniętego kwartał wcześniej.
W pierwszym kwartale 2022 liczba transakcji w bankomatach wzrosła rok do roku o 42 proc. i było ich 10,2 mln. Wypłaty i wpłaty w bankomatach stanowią obecnie 4,1 proc. wszystkich transakcji BLIKIEM.
Między styczniem a marcem Polacy wykonywali średnio 2,7 mln transakcji BLIKIEM dziennie. Dla porównania – w tym samym okresie ubiegłego roku było to 1,7 mln. W najlepszym dniu kwartału odnotowano prawie 3,7 mln transakcji. Średnia kwota operacji BLIKIEM wyniosła w tym okresie 132 zł.
Liczba aktywnych użytkowników BLIKA, która uwzględnia osoby realizujące wyłącznie przelewy na numer telefonu BLIK wyniosła na koniec marca br. 10,5 mln osób. To 39 proc. więcej niż rok wcześniej.
Polski Standard Płatności, operator BLIKA, który przy współpracy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego wystartował w lutym z akcją Wspieram Ukrainę. Poprzez specjalną stronę użytkownicy BLIKA zyskali możliwość wsparcia osób broniących tego kraju. Na konto, które BGK otworzył w imieniu Narodowego Banku Ukrainy (NBU) darczyńcy wpłacili do tej pory za pomocą BLIKA ponad 1,3 mln zł.
Dzięki rozwiązaniu powstałemu przy współpracy Santander Bank Polska i UNHCR obywatele Ukrainy, którzy po 24 lutego 2022 r. przekroczyli polską granicę, otrzymali możliwość ubiegania się o wsparcie finansowe. W Polsce mogą je odebrać za pomocą czeków BLIK.