System parkowania bez kierowcy firm Bosch i Mercedes-Benz został dopuszczony do użytku komercyjnego. Już wkrótce zacznie działać na parkingu firmy APCOA na parkingu P6 na lotnisku w Stuttgarcie.
Automatyczne parkowanie samochodu (ang. Automated Valet Parking) to pierwsza na świecie w pełni zautomatyzowana usługa parkowania bez udziału kierowcy (SAE poziom 4), która zostanie oficjalnie dopuszczona do użytku komercyjnego w Niemczech.
Funkcja wkrótce będzie dostępna dla wybranych wersji Mercedesów Klasy S i EQS wyposażonych w „INTELLIGENT PARK PILOT“.
Kierowcy mogą korzystać z cyfrowej platformy mobilności APCOA FLOW do dokonywania rezerwacji, bezdotykowego wjazdu i wyjazdu oraz płatności bezgotówkowych. Ten system płatności działa już także na wybranych parkingach w polskich miastach.
Firmy planują stopniowe wprowadzanie usługi parkowania bez kierowcy na parkingu P6 na lotnisku w Stuttgarcie. Od pierwszego dnia udostępnienia tej usługi pierwsi użytkownicy Mercedesów Klas S i EQS wyprodukowanych po lipcu 2022 roku i wyposażonych w INTELIGENTNY PARK PILOT w ramach Mercedes me connect, którzy aktywowali tę usługę, będą mogli skorzystać z funkcji na parkingu P6. Po tym jak kierowca za pomocą aplikacji Mercedes me zarezerwuje miejsce parkingowe, może zostawić swój pojazd w ustalonej wcześniej strefie parkowania drop-off-area. Gdy wszyscy pasażerowie opuszczą pojazd, aplikacja rozpocznie manewr parkowania. System parkingowy sprawdza, czy droga do zarezerwowanego miejsca parkingowego jest wolna i czy spełnione zostały wszystkie inne wymagania techniczne. Jeśli tak jest, kierowca otrzymuje w aplikacji powiadomienie potwierdzające, że inteligentna infrastruktura przejęła kontrolę nad pojazdem. Może wtedy opuścić parking. Pojazd uruchamia się automatycznie i sam znajduje drogę do swojego miejsca parkingowego. Gdy kierowca chce odebrać swój samochód z parkingu, może go przywołać za pomocą polecenia ze smartfona. Pojazd sam dojeżdża do ustalonego wcześniej miejsca odbioru.
Usługa INTELLIGENT PARK PILOT w ramach Mercedes me connect będzie początkowo dostępna w Niemczech dla modeli Mercedes-Benz Klasa S limuzyna, limuzyna long i Mercedes EQS, począwszy od modeli wyprodukowanych po 07.2022 r. Nie obejmuje to modeli Mercedes-Maybach i AMG. Wkrótce dołączą modele Mercedes-Benz Klasa S limuzyna i limuzyna long produkowane od 12.2020 r., z wyłączeniem modeli Mercedes-Maybach i AMG. Kolejne będą modele Mercedes EQS, z wyłączeniem AMG, produkowane od 04.2021 r.
SAE J3016 definiuje sześć poziomów automatyzacji prowadzenia pojazdów drogowych (od poziomu 0 do poziomu 5). Poziom 4 określa: Pojazd może samodzielnie radzić sobie we wszystkich sytuacjach drogowych w określonych warunkach (np. na parkingu). Nie jest wymagany kierowca.