Sieć Era wraz z firmą Infovide zdradziły dziś pierwsze szczegóły dotyczące wdrożenia uruchomionego w listopadzie zeszłego roku serwisu Era Omnix. Infovide przy projektowaniu portalu posłużyła się swoim autorskim rozwiązaniem Infotainment Platform. Samo wdrożenie trwało 4.5 miesiąca. Ze strony Infovide nad projektem pracowało 25 osób, ze strony Ery w fazie wdrożenia kontakt z projektem miało aż 30 osób - stały zespół PTC liczył 8 pracowników. Na platformie serwisowanej przez Infovide działa także "zwykły' serwis WAP Ery oraz aplikacje oparte na technologii STK.
Krzysztof Dzięcioł, dyrektor Departamentu Strategii Produktowej PTC
Obecnie w sieci Era możliwość korzystania z Era Omnix ma 25 tys. klientów wyposażonych w terminale dedykowane Omnixowi. Z serwisem połączyło się kiedykolwiek około 70-80% tego grona. Krzysztof Dzięcioł, dyrektor Departamentu Strategii Produktowej PTC, tak wysokie wymagania sprzętowe Omnixa po stronie klienta tłumaczył przyjętymi założeniami portalu - miał on wyróżniać się od konkurencyjnych rozwiązań kolorem i wizualną atrakcyjnością. To znacznie ograniczyło liczbę klientów sieci Era, którzy mogą korzystać z dobrodziejstw Omnixa. Dzięcioł podtrzymał prognozy dotyczące liczby klientów, którzy będą korzystali z Omnixa do końca bieżącego roku - ma to być 200 tys. abonentów Ery wyposażonych w nowoczesne telefony z kolorowym wyświetlaczem, obsługą Java oraz MMS-ów. Projekt Era Omnix ma zwrócić się Erze w ciągu 2 lat od momentu wdrożenia. Przedstawiciele PTC oraz Infovide nie chcieli zdradzić ile projekt kosztował, ale nieoficjalnie mówi się o 3-4 mln złotych. Od momentu wdrożenia liczba dostawców treści do portalu wzrosła zaledwie o 3 nowe firmy, ale Era planuje w najbliższym czasie podpisać umowy z kolejną większą falą content providerów. PTC planuje także rozwijać Omnixa o nowe usługi - prowadzone są testy usług typu instant messaging oraz wideo streaming.
Test usługi Era Omnix znajduje się tutaj
Case study: Era Omnix - opis wdrożenia (materiały firmy Infovide S.A.)
Mobilny biznes z Infovide - Infovide architektem Era Omnix
Firma doradcza Infovide współpracowała z PTC Sp. z o. o. operatorem sieci Era przy stworzeniu pierwszej w tej części Europy platformy mobilnych usług
niegłosowych Era Omnix. Już w momencie startu udostępniała ona serwisy w ponad 200 kategoriach, pochodzące od 24 dostawców – informacje z kraju
i ze świata, biznesowe, sportowe, gry, pocztę elektroniczną i liczne serwisy tematyczne. Projekt zrealizowano w rekordowym czasie 4,5 miesiąca.
Miejsce realizacji: PTC Sp. z o. o. operator Sieci Era, Warszawa
Wykonawca: Infovide S.A.
Przedmiot wdrożenia: stworzenie architektury platformy Omnix
Technologia: System Omnix został zbudowany w oparciu o standard J2EE z wykorzystaniem WebServices jako standardu podłączania dostawców treści. Omnix bazuje na technologiach firm BEA WebLogic, Oracle oraz SUN iPlanet. Platforma sprzętowa oparta jest o rozwiązania SUN Microsystems, Nortel Networks oraz Cisco.
Czas: 4,5 miesiąca
Kierownicy projektu: Krzysztof Dzięcioł, PTC Sp. z o.o.; Aleksander Solecki, Infovide S.A.
W ramach współpracy z PTC Infovide uczestniczyło w wypracowaniu modelu biznesowego, przeprowadziło analizę wymagań, zaprojektowało i wykonało platformę technologiczną dla usług niegłosowych oraz dostarczyło propozycję oprawy graficznej rozwiązania. Oprócz tego wykonało warstwę prezentacji, warstwę logiczną i integracji z systemami wewnętrznymi PTC.
Rozwiązanie jest unikalne w skali całej Europy. System bazuje na koncepcji podobnej do japońskiego NTT DoCoMo. Era Omnix jest platformą mobilną,
do której zewnętrzni dostawcy mogą dołączać swoje nowe usługi. Zawiera mechanizmy umożliwiające oferowanie zestawu usług (np. lokalizacyjnych, zarządzania zawartością), dzięki którym każdy nowy serwis dla klienta może być wdrożony w konkurencyjnie krótkim czasie.
Stworzona dla potrzeb Era Omnix platforma technologiczna umożliwia wprowadzenie do oferty sieci Era nowych produktów niegłosowych i dostępu do
treści na masową skalę. Ponadto zainicjowała nowy model współpracy między operatorem, a dostawcami zawartości, rozwijając tym samym rynek usług tego typu w Polsce.
Przebieg wdrożenia:
Ponad rok temu firmy PTC i Infovide rozpoczęły rozmowy na temat budowy rozwiązania udostępniającego niegłosowe usługi mobilne. Na podstawie strategii PTC i doświadczenia Infovide powstała wspólna koncepcja pozwalająca na uruchomienie projektu. Zaplanowano go i zrealizowano w 4,5 miesiąca. Opiekę nad realizacją planów biznesowych sprawował powołany wspólnie przez Infovide i PTC tzw. Komitet Sterujący.
W pracach uczestniczył 26-osobowy zespół – 18 konsultantów Infovide oraz 8 osób ze strony PTC. Trzon zespołu stanowili eksperci J2EE wspierani przez projektantów interfejsu graficznego, analityków, specjalistów zapewnienia jakości, ekspertów od platform sprzętowych i oprogramowania oraz osoby kierujące projektem. Głównym celem, jakie postawili sobie eksperci obu firm było zaprojektowanie i uruchomienie platformy, pozwalającej na szybkie tworzenie i wdrażanie nowych usług mobilnych. Pod względem technologicznym musiała ona spełniać wymogi wydajności, niezawodności i otwartości na nowe pomysły techniczne, pozostając w zgodzie z wymaganiami biznesowymi oraz szybko zmieniającymi się potrzebami użytkowników usług niegłosowych.
Czas realizacji oraz eksploracyjny i innowacyjny charakter przedsięwzięcia zmusiły obie firmy do zastosowania najnowocześniejszych i najwydajniejszych, adaptacyjnych metod zarządzania projektami.
„Rynek i technologie telekomunikacyjne pozytywnie zaskoczyły architektów rozwiązania - dojrzały dokładnie w tym momencie, w którym powstawał Omnix - powiedział Aleksander Solecki, kierownik projektu z Infovide.
Pierwsza w Polsce platforma usług mobilnych, oparta na systemie WAP oferuje użytkownikom Era Omnix dostęp do informacji biznesowych, sportowych, gier, poczty elektronicznej i licznych serwisów tematycznych w atrakcyjnej formie graficznej, a przede wszystkim w bardzo łatwy i intuicyjny sposób.
Infovide stale świadczy serwis platformy i pracuje wspólnie z PTC nad jej rozbudową.
Architektura Era Omnix
Zgodnie z założeniami architektów rozwiązania w platformie Era Omnix znajduje się wiele mechanizmów pozwalających PTC na rozbudowę usług dla klientów i rozszerzenie współpracy z dostawcami oraz partnerami biznesowymi. Zastosowane rozwiązania platformy Infotainment (usługi przekazywania informacji i rozrywki) umożliwiają łatwą i szybką budowę nowych serwisów, aplikacji i gier.
Z perspektywy użytkownika Era Omnix obsługuje wiele urządzeń (telefony komórkowe, PDA) i kanałów (WAP, SMS, STK) oraz jest przystosowana do szybkiej rozbudowy o kolejne urządzenia.
Aktywnym partnerom biznesowym w ramach współpracy z PTC oferowane są mechanizmy B2B oparte o standard Web Services, realizujące wymagania stawiane w zakresie dostarczania treści.
Bardzo ważnym, ale niewidocznym dla klienta sieci Era, elementem platformy jest Content Management System – pozwalający na wprowadzanie i zarządzanie zawartością oraz szybkie podłączanie do systemu wielu dostawców. Średni czas potrzebny na zawiązanie współpracy dostawcy z platformą to zaledwie kilka dni. W systemie wbudowano mechanizmy SLA (Service Level Agreement) umożliwiające utrzymanie wysokiej jakości usług świadczonych przez dostawców. Takie rozwiązanie umożliwiło stworzenie dynamicznego rynku dostawców wysokiej klasy produktów i usług.
Jedną z kluczowych funkcji systemu jest personalizacja usług – dostosowanie ich do potrzeb i upodobań każdego użytkownika. Daje ona możliwość ustawienia spersonalizowanego menu, czyli osobistego zestawu usług, z których najczęściej będziemy korzystać, np. możemy wybrać sobie interesujące kanały telewizyjne, bez konieczności przeglądania wszystkich.
System zapamiętuje i przechowuje profil klienta, który jest rozpoznawany na podstawie numeru telefonu. Aby ułatwić poruszanie się po bogatej zawartości Era Omnix zastosowano mechanizm single sign-on – jednokrotnego logowania do wszystkich usług (poczty, serwisów, dzwonków, itd).
Jak korzystać z Era Omnix
Era Omnix dostarcza serwisy w ponad 200 kategoriach, pochodzące od 24 dostawców – w tym informacje z kraju i ze świata, biznesowe, sportowe, gry, pocztę elektroniczną i liczne serwisy tematyczne. Charakteryzuje się możliwością personalizacji oraz przejrzystym menu, które dopasowuje się do aktualnie używanego urządzenia. Z Omnixa można korzystać za pomocą telefonów posiadających duży, kolorowy wyświetlacz oraz WAP i GPRS. Drugim podstawowym kanałem dostępu są małe urządzenia przenośne (PDA),. www.eraomnix.pl pełni rolę pomocniczą w zakresie informacji, edukacji i personalizacji. Era Omnix oferuje usługi mobilne wykorzystujące istniejące rozwiązania np. WAP, SMS, identyfikację użytkownika, czy platformę lokalizacyjną. Dzięki temu użytkownik może np. znaleźć najbliższy bankomat, stację benzynową, dowiedzieć się, w jakim miejscu się znajduje. Usługi prezentowane są niezależnie od kanału dostępu, zarówno przez WAP - łatwy w obsłudze kolorowy interfejs ze stosunkowo skondensowaną informację, SMS – skondensowane informacje, PDA – informacje przekazywane w atrakcyjny, kolorowy sposób z łatwą nawigacją.
Opinie osób uczestniczących w projekcie:
„Pomyślne rezultaty projektu umożliwiły nam szybkie podłączenie dużej liczby dostawców i komercyjne uruchomienie systemu Omnix w 4,5 miesiąca od momentu rozpoczęcia projektu. Bardzo cenna okazała się dla nas wiedza przekazywana przez ekspertów Infovide podczas realizacji przedsięwzięcia” – powiedział Krzysztof Dzięcioł, Dyrektor Departamentu Strategii Produktowej PTC Sp. z o. o. operatora sieci Era „Stworzenie pierwszej platformy mobilnej usług niegłosowych w tej części Europy w tak rekordowym czasie pokazuje skalę przedsięwzięcia. Dla osób zaangażowanych w projekt było to ogromne wyzwanie i doświadczenie, a jednocześnie dostarczyło bardzo dużo satysfakcji” – powiedział Aleksander Solecki, kierownik projektu z Infovide S.A.