Zamiast mapy - telefon IDEA.
W codziennym życiu zdarzają się sytuacje, które wymuszają konieczność odnajdywania się w nowych miejscach: trzeba szybko znaleźć miejsce spotkania, najbliższy bank czy hotel. Od 26 kwietnia posiadacze telefonu komórkowego sieci IDEA będą mogli znaleźć się w każdej sytuacji. Nowa usługa "co, gdzie, którędy" oprócz lokalizacji miejsca pobytu umożliwia poznanie listy najbliższych obiektów i punktów usługowych oraz odległości do nich.
Serwis "co, gdzie, którędy" dostępny jest przez WAP lub SMS. Jest łatwy w obsłudze nawet dla mało doświadczonych użytkowników telefonu - został zaprojektowany tak, by jak najszybciej i jak najprościej uzyskać potrzebne informacje.
Użytkownik sieci Idea może odnaleźć wszystkie potrzebne w mieście informacje o bankomatach, stacjach benzynowych, urzędach, aptekach, szpitalach, hotelach, pubach, restauracjach, kinach i teatrach. Uzyska dokładne dane: odległość, jaka dzieli go od poszukiwanego obiektu, godziny otwarcia, telefon, a w przypadku restauracji - rodzaj oferowanej kuchni i przykładowe ceny. Jedynie w sieci Idea dostępne są tak szczegółowe informacje jak: ceny paliw czy repertuary kin i teatrów, ceny biletów oraz krótkie recenzje.
Wszystko to znajdzie się w jego telefonie komórkowym sieci IDEA.
Obsługa jest bardzo prosta - użytkownik wydaje polecenia SMSem lub przez WAP - określa obiekt, który chce znaleźć. System rozpoznaje polskie znaki, ale działa także w przypadku, kiedy nie są one stosowane. Nie trzeba również pamiętać dokładnych komend - system reaguje na synonimy. Użytkownik może więc szukając baru wpisać: "bar" lub "jedzenie", lub samo "jedz", a także "piwo", "pizza" - w zależności od upodobań.
Korzystając z serwisu "co, gdzie, którędy" przez WAP użytkownik ma dostęp do przejrzystego menu i mapki, która wskazuje najbliższe szukane obiekty, trasę dojścia do nich oraz podaje odległość do poszukiwanych obiektów.
Z usługi można korzystać zarówno w obszarze miejskim, jak i poza aglomeracjami - w zależności od tego, gdzie w danej chwili znajduje się użytkownik. W mieście system lokalizuje użytkownika w dokładności do kilkudziesięciu metrów a poza miastem - do kilku kilometrów.
Baza danych, dostępna w serwisie "co, gdzie, którędy" jest stale aktualizowana, nie ma więc obawy, że abonent zostanie skierowany do oddziału banku, który właśnie został zamknięty lub wybierze się na film, którego w danym kinie nie grają.
Poniżej przedstawione zostały zasady korzystania z usługi "co, gdzie, którędy" przez SMS i WAP:
Korzystanie z usługi "co, gdzie, którędy" przez SMS.
Korzystanie z usługi "co, gdzie, którędy" przez WAP
Korzystanie z usługi "co, gdzie, którędy" przez SMS.
1.użytkownik dobrowolnie aktywuje usługę wysyłając SMS o treści "ZGODA" na numer 500.
2.użytkownik wysyła SMS o treści "ADRES" na numer 444 - w odpowiedzi otrzymuje przybliżoną lokalizację np. Warszawa, ul. Rogalińska.
3.użytkownik wysyła SMS na numer 444 o następującej treści: poszukując na przykład apteki -"Apteka", "Apt" lub "Lek"
4.w odpowiedzi użytkownik otrzymuje odległość do szukanego obiektu i dokładny adres
5.wysyłając SMS o treści "i" na numer 444 użytkownik otrzymuje szereg szczegółowych informacji - godziny otwarcia obiektu, telefon kontaktowy, ceny zestawu obiadowego, ceny paliw, repertuar kin/teatrów.
Jeśli użytkownik potrzebuje więcej informacji - wysyła SMS o treści "pomoc" lub "help".
Czas oczekiwania na odpowiedź zależy od obciążenia serwisu i może się wahać od 5 do 30 s. Uzyskane w ten sposób informacje są pewne i aktualne.
Korzystanie z usługi "co, gdzie, którędy" przez WAP.
Jeśli użytkownik korzysta z usługi przez WAP, może zlokalizować swoje miejsce pobytu, znaleźć interesujące go adresy czy obiekty oraz najkrótszą i najszybszą drogę do nich.
Na ekranie telefonu pojawiają się czytelne mapy i plany miast, które może powiększać bądź tak skalować, by zobaczyć większy obszar. Może również poruszać się "na mapie" we wszystkich kierunkach.
Wejście do systemu:
System pozwala na wybranie sposobu lokalizacji.
Lokalizacja automatyczna czy manualna?
Jeśli użytkownik wybierze Lokalizację automatyczną, system sam określi, gdzie się znajduje i będzie gotowy na pytania. Miejsce to jest jednak oznaczane w przybliżeniu, więc jeśli użytkownik chce dokładniej ustalić swoje położenie na mapie, może ręcznie wpisać adres (np. z tabliczki na domu obok) - lokalizacja ręczna ma na celu bardzo dokładne określenie miejsca, w którym aktualnie przebywa dana osoba. Możliwe jest też wpisanie tylko początkowej albo kilku pierwszych liter ulicy - wyświetli się wtedy cała nazwa lub indeks ulic, z których wybierze właściwą. Jeśli wpisze tylko ulicę, system pokaże adres w centralnym miejscu tej ulicy.
Po chwili wyświetli się mapka z siatką ulic w optymalnej skali. Można ją powiększać i przesuwać we wszystkich kierunkach. Powiększając mapę, użytkownik widzi nazwy coraz mniejszych uliczek.
Pod mapką znajduje się menu co? gdzie? którędy?, z którego wystarczy wybrać to, czego szuka:
Polecenia menu
Jak dotrzeć do ...?
Po wpisaniu adresu pokazuje na mapie drogę do poszukiwanego punktu.
Pokaż najbliższy
Wyświetla listę najbliższych obiektów zapisanych w systemie. Kiedy użytkownik wybierze to, co go interesuje (bankomaty, urzędy czy dworce PKS), system znajdzie te, które znajdują się najbliżej.
Obiekty są też zaznaczone na mapie czytelnymi ikonkami.
(ich opisy można znaleźć w menu: legenda).
Pokaż gdzie jestem
Wyświetla miejsce na mapie.
Jak daleko do...?
Określa odległość do poszukiwanego punktu.
Aktywacja usługi
Aktywacja usługi następuje poprzez jednorazowe przesłanie SMSa na numer 500 o treści "zgoda". W przypadku użytkowników Idea Optima i Meritum aktywacji usługi można dokonać również przez strony systemu WAP oraz Biuro Obsługi Klienta. Koszt aktywacji usługi wynosi 2 zł + VAT.
Dokładność
Obecnie system potrafi odszukać użytkownika na jego żądanie z dokładnością do kilkudziesięciu metrów w mieście i do kilkuset metrów poza nim. Już niedługo użytkownicy będą mogli określać miejsce swojego położenia z dokładnością do kilkunastu metrów.