W przypadku śmierci klienta umowa o świadczenie usług wygasa. Pamiętajmy jednak, że aby tak się stało, dostawca usług musi zostać o śmierci abonenta poinformowany. Operator nie dostaje automatycznie informacji z urzędu, że jego klient zmarł i będzie wystawiał faktury za usługi do dnia otrzymania aktu zgonu.
W tym celu bliscy muszą dostarczyć dostawcy rezygnację z usług z powodu śmierci abonenta wraz z aktem zgonu. Dokumenty można złożyć w punkcie obsługi klienta lub wysłać pocztą listem poleconym. Pismo powinno zawierać dane abonenta: imię i nazwisko, numer/numery telefonu, numer konta albo inne dane pozwalające na identyfikację klienta w systemie.
Jeżeli chcemy przejąć numer telefonu po osobie zmarłej lub kontynuować korzystanie z usług to można złożyć wniosek o wykonanie cesji umowy. Cesja jest przeniesieniem praw i obowiązków wynikających z umowy na osobę trzecią. Przekazanie usług zazwyczaj odbywa się na dotychczasowych warunkach. Może się jednak zdarzyć, że konieczna będzie zmiana oferty. Wówczas dostawca ustali z nowym klientem warunki świadczenia usług.
U większości dostawców cesja usług po śmierci abonenta jest bezpłatna i wystarczy wypełnienie formularza udostępnianego przez operatora lub pismo/wniosek i kopia aktu zgonu. Nie zawsze cesja jest możliwa i nie wszystkich usług dotyczy.
Dość często zdarza się, że członkowie rodziny nie przepisują numeru na siebie, nie informują dostawcy o śmierci abonenta, tylko korzystają z usług i opłacają faktury. Należy jednak pamiętać, że taka forma sprawdza się do czasu kiedy nie musimy np. złożyć reklamacji, zgłosić awarii itd. Uprawnienia przysługują abonentowi i dostawca może odmówić rozpatrzenia reklamacji jeśli nie zgłosi jej abonent. UKE "nie poleca" podawania się za osobę zmarłą lub podpisywania za nią. Podrobienie podpisu jest zagrożone odpowiedzialnością karną.
Na stronie Orange znajdziemy informację, że w przypadku usług mobilnych należy uregulować należności z tytułu sprzętu zakupionego przez klienta na raty (aktywne plany ratalne są zrywane w związku z tym należy spłacić całą kwotę). Istnieje możliwość "przekazania" planów ratalnych za sprzęt innej osobie w przypadku złożenia dyspozycji związanej z przekazaniem usług. Dla usług stacjonarnych konieczny jest zwrot do salonu sprzętu dzierżawionego od Orange. Spółka ma prawo dochodzić zwrotu sprzętu lub zapłaty jego równowartości.
PLAY w przypadku śmierci abonenta rozwiązuje umowę ratalną, a spadkobiercy nie muszą spłacać rat za telefon. Oczywiście raty wystawione przed śmiercią abonenta, które nie zostały spłacone, pozostają do opłacenia przez spadkobiercę. W przypadku internetu stacjonarnego, urządzenie użyczone należy zwrócić.
Procedury i podejście dostawców różnią się, dlatego kwestie związane ze spłatą rat za urządzenie sprawdź bezpośrednio u dostawcy usług, z którym abonent miał zawartą umowę. Należu sprawdzić m.in.: