Dział Technologii, Mediów i Telekomunikacji firmy Deloitte ogłosił swoje prognozy dla sektora telekomunikacji na rok 2008, zapowiadając wzrost liczby połączeń, zróżnicowania i znaczenia komunikacji cyfrowej.
Dariusz Nachyła, Partner odpowiedzialny za sektor TMT w Europie Środkowej komentuje: - Perspektywy rozwoju sektora telekomunikacji na rok 2008 są zróżnicowane. Tegoroczne prognozy obejmują możliwy wpływ kryzysu kredytowego w sektorze, rosnącą opłacalność funkcjonowania rynku maszyna-maszyna, której katalizatorem jest spodziewane pojawienie się na rynku telefonu komórkowego za 10 USD, skokowy wzrost znaczenia nowych gigantycznych rynków telefonii komórkowej, perspektywy GSM obchodzącego 21 rocznicę istnienia oraz niepewność relacji między szerokością pasma a przychodami na rynku transmisji szerokopasmowej.
Choć w nadchodzącym roku kryzys kredytowy może spowolnić ogólne tempo fuzji i przejęć, tendencje konsolidacyjne w sektorze telekomunikacyjnym nie osłabną. Choć operatorzy telefonii komórkowej o ugruntowanej pozycji, prowadzący działalność w skali globalnej mogą być nadal zainteresowani przejęciami firm na nowych rosnących rynkach, to rok 2008 może odwrócić ten trend. Czołowi operatorzy na rynkach wschodzących mogą przekształcić się z ofiar w łowców dzięki funduszom pozyskanym od setek milionów nowych abonentów, mniejszym stopniu podlegając ograniczeniem związanym ze skutkami kryzysu kredytowego.
W nadchodzącym roku dyskusja na temat tempa rozwoju telekomunikacji będzie nawet bardziej burzliwa, niż w latach poprzednich. Operatorzy dążą do oferowania coraz większych przepustowości jednak istnieją wątpliwości co do ogólnej rentowności nowych ofert. Wzrastające koszty finansowania mogą zmusić firmy telekomunikacyjne i ich akcjonariuszy do wykazania większej wstrzemięźliwości w wyścigu o to kto najszybszy. Firmy telekomunikacyjne nie powinny przypisywać nadmiernego znaczenia dążeniu do osiągnięcia limitów możliwości technologicznych zaniedbując przy tym zawsze aktualną potrzebę utrzymania odpowiedniej rentowności.
W roku 2008 ceny zestawów GPS mogą spaść do kilku dolarów, a liczba urządzeń, których działanie opiera się o tę technologię, gwałtownie wzrośnie. Producenci i operatorzy telefonów komórkowych mogą jednak przeoczyć różnice między zastosowaniem nawigacji satelitarnej w samochodach i przez pieszych. Wobec tego, choć sprzedaż telefonów komórkowych z modułem GPS w 2008 roku wzrośnie, jego zastosowanie przez większość użytkowników takich telefonów pozostanie niewielkie mimo początkowej atrakcyjności, jaką ma każda nowość. Może to oznaczać poniesienie przez użytkowników dodatkowych kosztów bez uzyskania odpowiedniej wartości dodanej i ich rozczarowanie. Dostawcy telefonów i operatorzy sieci powinni zacząć współpracować w celu wykorzystania możliwości GPS przez szersze rzesze użytkowników telefonów komórkowych.
W nadchodzącym roku komunikacja cyfrowa przybierze na sile, będzie bardziej zróżnicowana i ważniejsza niż kiedykolwiek w naszym modelu życia. Nowe przedsięwzięcia mediowo-komunikacyjne, takie jak sieci społecznościowe, wirtualne światy i blogi będą oferowały usługi umożliwiające inicjowanie masowej wymiany informacji – zarówno metodami tradycyjnymi, jak i zupełnie nowymi. Zapotrzebowanie na usługi telekomunikacyjne będzie większe niż kiedykolwiek. Wzrsot znaczenia nowych mediów ujawni jednak niezdolność sektora telekomunikacyjnego do czerpania korzyści finansowych proporcjonalnych do popytu na usuługi telekomunikacyjne. Firmy telekomunikacyjne mogą uznać, że w dalszym ciągu nowe media zagarniają zbyt dużą część przychodów z inwestycji finansowanych przez sektor telekomunikacyjny.
W dniu 7 września 2008 roku przypadną 21 urodziny technologii GSM: świętować będzie ponad 700 sieci GSM w ponad 200 krajach obsługujących w tym dniu ponad 16 mld minut rozmów i 6 mld wiadomości tekstowych. Dodatkowo w dzień urodzin przybędzie sieciom około 1,2 mln nowych użytkowników i zostanie wyprodukowanych 6 milionów aparatów. Ale mimo niewątpliwego sukcesu przed technologią GSM stają nowe wyzwania. Coraz większym problemem jest churn użytkowników oraz ciągle niezadowalający, niewspółmierny do poniesionych inwestycji, udział usług przesyłu danych w całkowitych przychodach operatorów. Operatorzy GSM, pomimo ich silnej pozycji, będą opracować nowe strategie i poszukiwać nowych sposobów pozwalających utrzymać ciągle spadającą rentowność.