mObywatel tylko dla systemu Android i na razie z jedną usługą, która do niczego nie służy

Newsy
Opinie: 21

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało w Google Play aplikację mObywatel. Pierwszą usługą dostępną w aplikacji jest mTożsamość, czyli dostęp do obrazu naszego wybranych danych z rejestrów państwowych (PESEL, numer dowodu, data urodzenia). Dzięki mTożsamości można sprawdzić tożsamość innej osoby i w teorii wymienić się danymi bez spisywania, skanowania czy fotografowania dowodu osobistego. Wymieniać się danymi można tylko z innymi użytkownikami aplikacji mObywatel, a więc na razie jest to usługa do niczego nieprzydatna. mTożsamość nie zastąpi dowodu osobistego w banku, urzędzie, podczas kontroli drogowej lub przekraczania granicy.

Wkrótce w aplikacji mObywatel mają pojawić się kolejne mDokumenty — mDowód Osobisty, mPrawo Jazdy, mDowód Rejestracyjny, mUbezpieczenie OC.

Wersja dla systemu iOS ma wystartować w styczniu przyszłego roku.

Z mTożsamości może korzystać każdy, kto jest pełnoletni i ma:

•  ważny dowód osobisty,
•  profil zaufany (eGo) - jest dostępny np. w wybranych polskich bankach
•  smartfon z systemem operacyjnym Android w wersji 6.0 lub nowszej, wyposażony w Bluetooth i aparat fotograficzny;
•  aktywną aplikację mObywatel,
•  połączenie z internetem.

Na razie sam proces rejestracji w aplikacji jest bardzo skomplikowany. Aplikację przygotował NASK.

mTożsamość korzysta z aktualnych danych tożsamości, które znajdują się w rejestrach państwowych:

•  imion, nazwiska, daty urodzenia, numeru PESEL — czyli danych z rejestru PESEL,
•  zdjęcia, terminu ważności, numeru dowodu, informacji, kto wydał dokument — czyli danych z Rejestru Dowodów Osobistych.

Te dane możesz w każdej chwili wyświetlić na ekranie swojego smartfona. Dostęp do danych jest zabezpieczony hasłem dostępu.

Przekazać komuś lub pobrać od kogoś — z telefonu na telefon — możesz tylko część tych danych:

•  imiona i nazwisko,
•  zdjęcie w niskiej rozdzielczości,
•  numer dowodu oraz informację, kto go wydał.

W przypadku zagubienia telefonu użytkownik powinien:

•  zastrzec certyfikat w aplikacji na innym smartfonie (należy ją pobrać na inny smartfon),
•  zgłosić utratę telefonu — zadzwoń pod numer 42 253 54 74, telefon działa w godzinach 7.00-18.00 w dni powszednie.

  

Opinie:

Opinie archiwalne (21):

Komentuj

Komentarze / 21

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    klimat pisze: 2017-10-30 08:50
    skomplikowany?... chyba dla gsmonline.pl :-) tutaj przecież chodzi o tożsamość i dokumenty.. testowaliście?
    -2
  • Users Avatars Mini
    wojciech.piechocki pisze: 2017-10-30 08:58
    @klimat...to powiedz mi dlaczego 2 razy trzeba sie logowac w czasie rejestracji do serwisu bankowego? dla nas to jest do przejscia bez problemu...dla Ciebie tez...dla zwyklego obywatela juz niekoniecznie
    4
  • Users Avatars Mini
    Żart i kasa w błoto pisze: 2017-10-30 09:07
    Tylko Android i tylko od wersji 6 w górę Żenua
    2
  • Users Avatars Mini
    Tomek pisze: 2017-10-30 09:50
    Mi działa na Android 5.0.2 Od czegoś trzeba zacząć i nigdy nie było czegoś takiego więc nie ma się co spodziewać od razu idealnie działającej usługi, i krytykować że tylko na Android. Poza tym coś namacalnego ułatwi legislację.
    -2
  • Users Avatars Mini
    klimat pisze: 2017-10-30 09:52
    @wojciech.piechocki zupełnie nie rozumiem, przecież tutaj chodzi o potwierdzenie tożsamości, że ja to ja i jest to wymagane JEDEN raz, później zwykłe logowanie, często korzystam z pz i innych serwisów i jakoś nie widzę specjalnego utrudnienia. gdyby trzeba było gdzieś zadzwonić, uzyskać kod dostępu (jak w bankach PKO BP, mbank) to mógłbym się zgodzić ale tak....
    0
  • Users Avatars Mini
    xfnd pisze: 2017-10-30 09:57
    Hologram i znak wodny na ekranie. Zabezpieczenia :-P
    1
  • Users Avatars Mini
    Twoj nick z BSB pisze: 2017-10-30 10:00
    "Na razie sam proces rejestracji w aplikacji jest bardzo skomplikowany. Aplikację przygotował NASK." A sama aplikacja ma zerowa przydatnosc. Dziekuje pozdrawiam.
    13
  • Users Avatars Mini
    wojciech.piechocki pisze: 2017-10-30 10:22
    @Żart i kasa w błoto...to raczej wyscigi, zeby pokazac teraz na szybko, ze ministerstwo cos robi, wdraza i jest potrzebne :-)
    23
  • Users Avatars Mini
    wojciech.piechocki pisze: 2017-10-30 10:23
    @klimat w czasie rejestracji przez PKO BP dwa razy wpisujesz login i haslo do systemu bankowego...u Ciebie tak nie bylo?
    1
  • Users Avatars Mini
    K3 pisze: 2017-10-30 10:52
    Chore jak cały polski kraj. Urzędasy wzięły kasę za bubla, z którego NIKT nie będzie nigdy korzystał z powodu jego totalnej nieprzydatności do niczego.
    3
  • Users Avatars Mini
    śpisz a oni o tym wiedzą pisze: 2017-10-30 10:57
    To jest nowy typ lokalizatora zwolennika i wroga.A meldunek w dowodzie jak był to ma być dalej.Aby mieć ciebie na oku.Jak pisze Piechocki ministerstwo coś robi?
    19
  • Users Avatars Mini
    wojciech.piechocki pisze: 2017-10-30 11:17
    @K3...to aplikacja, ktora zapewnie za pare miesiecy bedzie miala sens, ale na starcie powinna miec choc normalny dowod osobisty w sobie
    2
  • Users Avatars Mini
    darek pisze: 2017-10-30 11:39
    a ja myślę że ta aplikacja to bubel dla zabawy pani Streżyńskiej która się głupio uśmiecha- pieniądze poszły a ona w samouwielbieniu. nie długo ma być inna aplikacja która będzie miała dowód prawo jazdy , OC itp. i będzie honorowana wszędzie a to???? to to samo co sobie zrobić zdjęcie smartfonem i mieć przy sobie ale nikt ci na to nic nie da - wyrzucone pieniądze w błoto i to wszystko ale... ale cos robią tylko nie w tym kierunku co trzeba.
    3
  • Users Avatars Mini
    wojciech.piechocki pisze: 2017-10-30 11:55
    @darek...to wlasnie w tej aplikacji to ma byc, chyba, ze sie zmieni koncepcja... ...na razie to powinni testowac w biurze pracownicy NASK i na pewno sie tym nie chwalic
    2
  • Users Avatars Mini
    Tomek pisze: 2017-10-30 12:14
    Piszecie o wydanych pieniądzach w błoto. Wolę w takim sposób aby były wydane pieniądze niż na odprawy dla prezesów kolegów i Misiewiczów.
    0
  • Users Avatars Mini
    Thec pisze: 2017-10-31 07:34
    Kobitka prace jakos za swoich rzadow musi utrzymac. A w cv pozniej wpisze ze za jej rzadow to powstalo. Od czegos trzeba zaczac,a jak sie pozniej rozwinie... czas pokaze. Ale tez podoba mi sie stwierdzenie "cos robi" :). Sztucznie to wyglada troche w moich oczach.
    0
  • Users Avatars Mini
    MrNikt pisze: 2017-10-31 09:19
    Rejestracja w aplikacji - KOSZMARNA. Wiem ze to BETA i mam nadzieję, że w docelowej aplikacji poprawią m.in. znikanie pola do wpisania 6 czy 8 cyfrowego kodu z SMS. Funkcjonalność - na razie b.ograniczona ale jest potencjał.
    0
  • Users Avatars Mini
    KarolSk pisze: 2017-10-31 18:09
    Nie wiem, dlaczego tak tu wszyscy narzekają. Usługę tę można uznać za pilotaż, a z rejestracją nie miałem żadnego problemu, ale może to dlatego, że od wielu lat korzystam już z ePUAP.
    -1
  • Users Avatars Mini
    KarolSk pisze: 2017-10-31 18:11
    @śpisz a oni o tym wiedzą: ja jakoś nie mam stałego zameldowania i w odpowiednim miejscu w dowodzie mam puste pole. Nie wiem więc, skąd te Twoje teorie spiskowe? Myślę, że służby mają takie urządzenia, że meldunek nie jest im do niczego potrzebny, by znaleźć kogokolwiek...
    0
  • Users Avatars Mini
    szprot pisze: 2017-11-02 14:07
    Jak to będzie działać tak jak ePUAP to szkoda czasu nawet na testowanie. Założyłem profil na ePUAP na piechotę. Ile razy chciałem skorzystać tyle razy problemy techniczne, to się nie można zalogować, to wywala po udanym w końcu którymś z kolei zalogowaniu. Zbliżał się termin ważności, dostałem emaila, że trzeba przedłużyć. Próbowałem złożyć stosowną dyspozycję, odmowa za odmową. Skorzystałem z innej drogi, złóż zlecenie przedłużenia przez pracownika ePUAP. Wysłałem, po kilku dniach dostałem informację, że wniosek odrzucony bo....."Profil wygasł". Oczywiście wygasł poprzedniego dnia i to była PRAWDA. Nawet komentować tego nie będę.
    0
  • Users Avatars Mini
    ~~ pisze: 2017-11-04 19:48
    Znów kasa wyrzucona w błoto a ci się jeszcze cieszą. Żałosne.
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: