Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało w Google Play aplikację mObywatel. Pierwszą usługą dostępną w aplikacji jest mTożsamość, czyli dostęp do obrazu naszego wybranych danych z rejestrów państwowych (PESEL, numer dowodu, data urodzenia). Dzięki mTożsamości można sprawdzić tożsamość innej osoby i w teorii wymienić się danymi bez spisywania, skanowania czy fotografowania dowodu osobistego. Wymieniać się danymi można tylko z innymi użytkownikami aplikacji mObywatel, a więc na razie jest to usługa do niczego nieprzydatna. mTożsamość nie zastąpi dowodu osobistego w banku, urzędzie, podczas kontroli drogowej lub przekraczania granicy.
Wkrótce w aplikacji mObywatel mają pojawić się kolejne mDokumenty — mDowód Osobisty, mPrawo Jazdy, mDowód Rejestracyjny, mUbezpieczenie OC.
Wersja dla systemu iOS ma wystartować w styczniu przyszłego roku.
Z mTożsamości może korzystać każdy, kto jest pełnoletni i ma:
• ważny dowód osobisty,
• profil zaufany (eGo) - jest dostępny np. w wybranych polskich bankach
• smartfon z systemem operacyjnym Android w wersji 6.0 lub nowszej, wyposażony w Bluetooth i aparat fotograficzny;
• aktywną aplikację mObywatel,
• połączenie z internetem.
Na razie sam proces rejestracji w aplikacji jest bardzo skomplikowany. Aplikację przygotował NASK.
mTożsamość korzysta z aktualnych danych tożsamości, które znajdują się w rejestrach państwowych:
• imion, nazwiska, daty urodzenia, numeru PESEL — czyli danych z rejestru PESEL,
• zdjęcia, terminu ważności, numeru dowodu, informacji, kto wydał dokument — czyli danych z Rejestru Dowodów Osobistych.
Te dane możesz w każdej chwili wyświetlić na ekranie swojego smartfona. Dostęp do danych jest zabezpieczony hasłem dostępu.
Przekazać komuś lub pobrać od kogoś — z telefonu na telefon — możesz tylko część tych danych:
• imiona i nazwisko,
• zdjęcie w niskiej rozdzielczości,
• numer dowodu oraz informację, kto go wydał.
W przypadku zagubienia telefonu użytkownik powinien:
• zastrzec certyfikat w aplikacji na innym smartfonie (należy ją pobrać na inny smartfon),
• zgłosić utratę telefonu — zadzwoń pod numer 42 253 54 74, telefon działa w godzinach 7.00-18.00 w dni powszednie.