Bilans rok po wdrożeniu w Polsce e-dowodów to ponad trzy miliony wniosków złożonych przez obywateli, ponad 2,7 mln wydanych dokumentów oraz przeszło milion aktywacji warstwy elektronicznej.
Warstwa elektroniczna e-dowodu to wbudowany, bezstykowy chip. Dzięki niej właściciel dokumentu może komunikować się elektronicznie z administracją publiczną.
Ułatwieniem jest możliwość składania wniosków o dowód osobisty przez internet bez wychodzenia z domu. W tym celu należy mieć ważny Profil Zaufany.
Dowody osobiste z warstwą elektroniczną są wydawane od 4 marca 2019 r.
Panie w wieku 18-30 lat dokonały 211 540 aktywacji. Jeśli chodzi o Panów pomiędzy 31 a 50 rokiem, to 207 350 z nich korzysta z warstwy elektronicznej e-dowodu. Młodsi (18-30 lat) dokonali 202 230 aktywacji.
Gdzie najczęściej aktywowane są e-dowody? W tej kategorii liderem jest województwo dolnośląskie – 53,75% odebranych tam e-dowodów ma aktywowaną warstwę elektroniczną. Drugie miejsce – województwo mazowieckie i 53,57 e-dowodów z aktywacją. W TOP 5 znajdują się jeszcze województwa lubuskie (52,05%), zachodniopomorskie (51,56%) i śląskie (50,12% odebranych e-dowodów jest aktywowana).
Nieco inaczej wygląda ranking województw, w których odebrano najwięcej dowodów z warstwą elektroniczną. Tutaj liderem jest województwo mazowieckie. 308 070 mieszkańców tego regionu w portfelu lub w kieszeni nosi e-dowód. Na Śląsku nowy dokument ma 225 110 osób, a w Małopolsce – 173 590. Niewiele mniej, bo 173 470, dowodów z warstwą elektroniczną odebrano w województwie wielkopolskim. W tej kategorii TOP 5 zamyka województwo dolnośląskie, gdzie 160 810 mieszkańców najpierw zawnioskowało, a później odebrało e-dowód.
Chcesz mieć e-dowód bez wizyty w urzędzie? Wejdź na stronę www.GOV.pl i profilem zaufanym zaloguj się do konta Mój GOV (prawy górny róg ekranu). Tam, w spisie po prawej stronie ekranu, wybierz e-usługę Uzyskaj dowód osobisty z warstwą elektroniczną. Kliknij przycisk Złóż wniosek o dowód osobisty.
Oto kolejne kroki:
Potwierdzenie złożenia wniosku otrzymasz na swoją skrzynkę na Mój GOV (po zalogowaniu się do konta Mój GOV znajdziesz ją w menu po lewej stronie, sekcja Moja skrzynka) i na e-mail podany we wniosku.
Za nowy dowód nic nie zapłacisz, odbierzesz go maksymalnie 30 dni od złożenia wniosku.