Polacy mają 2 728 990 e-dowodów

Newsy
Dodaj opinię
Opinie: 0
e-dowod

Bilans rok po wdrożeniu w Polsce e-dowodów to ponad trzy miliony wniosków złożonych przez obywateli, ponad 2,7 mln wydanych dokumentów oraz przeszło milion aktywacji warstwy elektronicznej.

Warstwa elektroniczna e-dowodu to wbudowany, bezstykowy chip. Dzięki niej właściciel dokumentu może komunikować się elektronicznie z administracją publiczną.

E-dowód umożliwia m.in. elektroniczne podpisywanie dokumentów oraz korzystanie z automatycznych bramek granicznych na lotniskach.

Ułatwieniem jest możliwość składania wniosków o dowód osobisty przez internet bez wychodzenia z domu. W tym celu należy mieć ważny Profil Zaufany.

Dowody osobiste z warstwą elektroniczną są wydawane od 4 marca 2019 r. 

Przez ostatnie 12 miesięcy do urzędów wpłynęło 3 039 020 wniosków o nowe dokumenty tożsamości. 2 728 990 osób odebrało już swój e-dowód - mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. Ponad milion Polaków aktywowało swój nowy dokument, a to oznacza, że chcą i mogą korzystać z jego warstwy elektronicznej - dodaje szef MC.

Panie w wieku 18-30 lat dokonały 211 540 aktywacji. Jeśli chodzi o Panów pomiędzy 31 a 50 rokiem, to 207 350 z nich korzysta z warstwy elektronicznej e-dowodu. Młodsi (18-30 lat) dokonali 202 230 aktywacji.

Gdzie najczęściej aktywowane są e-dowody? W tej kategorii liderem jest województwo dolnośląskie – 53,75% odebranych tam e-dowodów ma aktywowaną warstwę elektroniczną. Drugie miejsce – województwo mazowieckie i 53,57 e-dowodów z aktywacją. W TOP 5 znajdują się jeszcze województwa lubuskie (52,05%), zachodniopomorskie (51,56%) i śląskie (50,12% odebranych e-dowodów jest aktywowana).

Nieco inaczej wygląda ranking województw, w których odebrano najwięcej dowodów z warstwą elektroniczną. Tutaj liderem jest województwo mazowieckie. 308 070 mieszkańców tego regionu w portfelu lub w kieszeni nosi e-dowód. Na Śląsku nowy dokument ma 225 110 osób, a w Małopolsce – 173 590. Niewiele mniej, bo 173 470, dowodów z warstwą elektroniczną odebrano w województwie wielkopolskim. W tej kategorii TOP 5 zamyka województwo dolnośląskie, gdzie 160 810 mieszkańców najpierw zawnioskowało, a później odebrało e-dowód.

Jak zamówić e-dowód osobisty przez internet?

Chcesz mieć e-dowód bez wizyty w urzędzie? Wejdź na stronę www.GOV.pl i profilem zaufanym zaloguj się do konta Mój GOV (prawy górny róg ekranu). Tam, w spisie po prawej stronie ekranu, wybierz e-usługę Uzyskaj dowód osobisty z warstwą elektroniczną. Kliknij przycisk Złóż wniosek o dowód osobisty.

Oto kolejne kroki:

  1. Wybierz powód ubiegania się o dowód.
  2. Wybierz dowolny urząd, w którym odbierzesz gotowy dowód.
  3. Zaznacz, czy chcesz mieć podpis osobisty (warto!).
  4. Dołącz zdjęcie (Sprawdź, jakie warunki powinno spełniać zdjęcie do dowodu).
  5. Sprawdź, czy dane na wzorze dowodu są poprawne – znajdziesz je potem na oryginalnym dowodzie (imię lub imiona, nazwisko, nazwisko rodowe, imiona rodziców, datę urodzenia, płeć).
  6. Uzupełnij brakujące dane kontaktowe. Upewnij się, że masz w swoim wniosku poprawny e-mail. Otrzymasz na niego numer wniosku wraz z nazwą urzędu, w którym odbierzesz dowód.
  7. Sprawdź i podpisz wniosek profilem zaufanym.

Potwierdzenie złożenia wniosku otrzymasz na swoją skrzynkę na Mój GOV (po zalogowaniu się do konta Mój GOV znajdziesz ją w menu po lewej stronie, sekcja Moja skrzynka) i na e-mail podany we wniosku.

Za nowy dowód nic nie zapłacisz, odbierzesz go maksymalnie 30 dni od złożenia wniosku.

Opinie:

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: