12 października w Teatrze Wielkim ogłoszono zwycięskie kampanie konkursu Effie Awards 2015. Jest to rywalizacja o nagrodę za najbardziej efektywną komunikację marketingową. Kampanie mogące zwyciężyć w Effie to takie, w których połączono kilka kluczowych dla marketingu dyscyplin: planowanie strategiczne, badania rynku, planowanie i zakup mediów, kreację i obsługę klienta. Docenia się przede wszystkim efektywną współpracę pomiędzy agencją a klientem oraz ich obopólne dążenie do osiągnięcia jak najlepszych rezultatów rynkowych reklamowanej marki.
Eksperckie jury ocenia kampanie pod kątem 4 kryteriów:
Oto nagrodzone kampanie operatorów komórkowych i kablowych:
PLAY DLA FIRM
Zgłaszający: MediaCom Warszawa
Grandes Kochonos
Klient: Play
Kategoria: Business – to – business
Nagroda: Srebro
Uzasadnienie: Play zmierzył się z dotarciem do małych i średnich przedsiębiorców oraz polepszeniem swojego wizerunku jako operatora dobrego dla biznesu. Rozwiązaniem okazała się komunikacja oferty biznesowej w ramach jednej platformy komunikacyjnej (będącej znakiem rozpoznawczym Play). Bohaterami kampanii zostały osoby idealnie łączące „celebryckość” platformy wraz ze światem małego biznesu. Komunikacja B2B idealnie wpisała się w istniejącą już platformę. Dzięki tej spójności efekty Halo spowodowały, że każda złotówka wydana na komunikację działała lepiej od złotówek konkurentów. Efektem był wzrost na kluczowym atrybucie wizerunkowym oraz sprzedaży, która osiągnęła najwyższy poziom w historii sprzedaży ofert Play dla firm.
PLAY ZASIĘG 4G LTE
Zgłaszający:MediaCom Warszawa
Grandes Kochonos
Klient: lay
Kategoria: Telekomunikacja
Nagroda: Srebro
Uzasadnienie: Konkurując na niezwykle dojrzałym rynku, Play po raz kolejny udowodnił, że jest najszybciej rozwijającą się siecią w Polsce.
Idąc z duchem czasu w 2014 r. postawił m.in. na rozwój i komunikację technologii LTE. Play musiał pokonać ówczesnego lidera szybkiego internetu LTE. Dzięki synergii prostej nazwy – sieć 4G LTE, spójnych kreacji oraz przemyślanej komunikacji udało się to zrealizować w ponad 100 proc. Zaledwie w ciągu roku marka Play stała się liderem technologii LTE, detronizując konkurentów, i jako jedyny z operatorów zanotowała wzrost udziałów w rynku, zyskując ponad 1,5 mln nowych kart SIM!
OSZCZĘDZANIE PRZEZ DODAWANIE
Zgłaszający:Grey Worldwide Warszawa (Grey Group)
PHD Media Direction
Klient:Cyfrowy Polsat oraz Plus
Kategoria: Telekomunikacja
Nagroda: Srebro
Uzasadnienie: Emitowany w przerwie reklamowej serial o przygodach Asi i Pawła skutecznie zainteresował ludzi ofertą, dzięki czemu w dziesięć miesięcy udało się pozyskać więcej klientów niż kluczowemu konkurentowi w niemal trzy lata. smartDOM zyskał dobrą bazę do rozwoju, ustanawiając Grupę Kapitałową CP jako lidera wśród dostawców usług zintegrowanych, bardzo atrakcyjnego biznesowo obszaru na bardzo konkurencyjnym rynku medialno-telekomunikacyjnym. Sukces potwierdzony został również nagrodą branżową, smartDOM zdobył statuetkę MobilityTrends 2014 dla oferty roku dla klientów indywidualnych.
SWITCH
Zgłaszający: Heart&Brain
Vizeum
Klient: UPC Polska
Kategoria: Usługi
Nagroda: Brąz
Uzasadnienie: Przed marką UPC stało nie lada wyzwanie – zostać zauważonym na jednym z najbardziej zatłoczonych rynków w Polce i przekonać do siebie konsumentów, którzy niechętnie zmieniają dostawców telekomunikacyjnych. Cele były wysoko postawione – osiągnąć 5-proc. wzrost sprzedaży i zdecydowanie zwiększyć ruch na infolinii, co w tak wysyconej kategorii nie jest prostym zadaniem.
W strategii komunikacji marka sięgnęła po wyrazisty format i prawdziwy mocny insight, który znany jest każdemu, kto ma telewizor w domu. I udało się! Wszystkie zakładane cele zostały przekroczone. A w biznesowej potyczce Dawid pokonał Goliata.
SPISANY NA SUKCES
Zgłaszający: Leo Burnett Warszawa
Starcom Mediavest Group - Starcom
Klient: Samsung Electronics Polska
Kategoria: Dobra konsumenckie
Nagroda: Srebro
Uzasadnienie: Galaxy Note 4 to jeden z najbardziej innowacyjnych telefonów na rynku. Jednak bez wyrazistego wizerunku nawet najbardziej innowacyjny produkt nie przebije się przez szum komunikacyjny. Potrzebowaliśmy nowego podejścia do komunikacji, które skutecznie dotarłoby do właściwej grupy docelowej. W kampanii odeszliśmy od technocentrycznego stylu i skoncentrowaliśmy się na konsumentach i ich indywidualnych potrzebach. Postanowiliśmy pokazać, że innowacyjne funkcje w telefonie pomagają realizować prawdziwe plany. Kampania „Spisany na sukces” została doskonale odczytana przez klientów, pozwalając wrócić Galaxy Note 4 na pozycję lidera w segmencie smartfonów z dużą przekątną ekranu.
KONTO WAŻNE POWIEKI
Zgłaszający:Ogilvy & Mather
MEC
Klient:Orange Polska
Kategoria:Telekomunikacja
Nagroda: Nominacja
Uzasadnienie: Nju mobile musiało efektywnie wprowadzić innowacyjny produkt w ofercie prepaid, aby zwiększyć sprzedaż w krótkiej perspektywie oraz utrzymać sprzedaż w długiej.
Kampania musiała być wyróżniająca się, aby przebić się przez clutter, a idea kreatywna prosta i świetnie tłumacząca produkt, aby odbiorcy od razu zrozumieli, na czym polega innowacja. Sukces kampanii zbudowaliśmy na prostej, idealnie oddającej sens oferty grze słów – „konto ważne powieki”, czyli po wieki, czyli na zawsze, czyli po wieki. Żeby podnieść impaktowość komunikatu, powieki grały w nim główną rolę. Oraz tatuaż, który – tak jak oferta – jest na wieki.