8.05.2002 Polkomtel S.A. i Polska Telefonia Cyfrowa złożyły w UOKiK wniosek przeciw TP S.A. o wszczęcie postępowania antymonopolowego przeciwko Telekomunikacji Polskiej S.A. oraz o wydanie decyzji o uznaniu praktyk stosowanych przez Telekomunikację Polską S.A. za ograniczające konkurencję i nakazanie zaniechania ich stosowania.
Treść wniosku:
Szanowny Pan
dr Cezary Banasiński
Prezes Urzędu
Ochrony Konkurencji i Konsumentów
W N I O S E K
Działając w imieniu Spółki pod firmą Polkomtel S.A. z siedzibą w Warszawie oraz Spółki pod firmą Polska Telefonia Cyfrowa Sp. z o.o. ,na podstawie art.
84 ust. 1 pkt 1) w związku z art. 9 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2000 r., Nr 122, poz. 1319 ze
zm.), Polkomtel S.A. i Polska Telefonia Cyfrowa Sp. z o.o. niniejszym wnoszą o:
1. wszczęcie postępowania antymonopolowego przeciwko Telekomunikacji Polskiej S.A.
2. oraz wydanie decyzji o uznaniu praktyk stosowanych przez Telekomunikację Polską S.A. za ograniczające konkurencję i nakazanie zaniechania ich
stosowania.
UZASADNIENIE
W wyniku powziętych przez Polkomtel S.A., zwaną dalej "Polkomtel" oraz Polską Telefonię Cyfrową Sp. z o.o., zwaną dalej "Era" informacji dotyczących występowania przez Telekomunikację Polską S.A., zwaną dalej "TP S.A." oraz Polską Telefonię Komórkową Sp. z o.o., zwaną dalej "Centertel" z łączoną ofertą świadczenia usług telekomunikacyjnych zarówno do konsumentów jak i do klientów biznesowych, w opinii wnioskujących zostały naruszone przepisy art. 5 ust. 1 pkt 1) i 6) oraz przepisy art. 8 ust. 2 pkt 1) i 5) ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2000r., Nr 122, poz. 1319 ze zm.), zwaną dalej "Ustawą".
1. Naruszenie przepisów Ustawy nastąpiło w wyniku złamania zakazu porozumień ograniczających konkurencję na rynku właściwym, w szczególności poprzez:
a) ustalanie bezpośrednio lub pośrednio cen i innych warunków zakupu lub sprzedaży towarów oraz
b) ograniczeniu dostępu do rynku lub eliminowaniu z rynku przedsiębiorców nieobjętych porozumieniem.
2. Naruszenie przepisów Ustawy w wyniku złamania zakazu nadużywania pozycji dominującej na rynku właściwym, w szczególności poprzez:
a) bezpośrednie lub pośrednie narzucanie cen, w tym cen rażąco niskich, odległych terminów płatności lub innych warunków zakupu albo sprzedaży
towarów oraz b) przeciwdziałaniu ukształtowaniu się warunków niezbędnych do powstania bądź rozwoju konkurencji.
Ad.1. Naruszenie zakazu porozumień ograniczających konkurencję
Przepis art. 5 ust. 1 Ustawy stanowi: "zakazane są porozumienia, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny
sposób konkurencji na rynku właściwy". W opinii Polkomtel i Era, na podstawie zebranych dokumentów i powziętych informacji, oferty świadczenia usług telekomunikacyjnych TP S.A. i Centertel skierowane do klientów biznesowych jak i klientów, będących konsumentami są wynikiem porozumienia pomiędzy dwoma operatorami. W myśl literalnej wykładni przepisu art. 4 pkt 4) ppkt b) Ustawy "porozumienie to uzgodnienia dokonane w jakiejkolwiek formie przez dwóch lub więcej przedsiębiorców lub ich związki".
Niewątpliwym jest, iż TP S.A. i Centertel dokonały nieformalnych uzgodnień co do zawarcia w swoich ofertach świadczenia usług telekomunikacyjnych dla
klientów biznesowych propozycji, które wskazują na wzajemną współpracę obu przedsiębiorców w celu wyeliminowania lub ograniczenia konkurencji na rynku właściwym, którym to jest rynek świadczenia usług telefonicznych w ruchomych publicznych sieciach telefonicznych rozszerzony o tzw. "usługi dodane" takie jak: GPRS, SMS, transmisja faksów. Trudno jest bowiem występować do klientów biznesowych z ofertą świadczenia wyłącznie usług transmisji danych, które w dniu dzisiejszym stanowią marginalną część przychodów operatorów komórkowych.
Skutkiem istnienia nieformalnego porozumienia pomiędzy TP S.A. i Centertel są następujące zachowania obserwowane na rynku:
1. Praktyka subsydiowania central PABX przez TP S.A.
Zakup Central PABX (umożliwiających użytkownikom wykonywanie połączeń telefonicznych) oferowany jest klientom biznesowym nie posiadającym własnej infrastruktury w przypadku korzystania z obsługi telekomunikacyjnej ograniczonej wyłącznie do grupy kapitałowej TP S.A. Warunkiem staje się
używanie telefonów komórkowych Centertel przez góry określony czas korzystania z usług grupy TP S.A., który wynosi minimum 5 lat. Oprócz zakupu
nowych central PABX na rzecz klienta stosuje się również mechanizm wykupu Central PBX już u klienta zainstalowanych. Ponadto w zamian za rozwiązanie
umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych u PTC i korzystanie z usług świadczonych przez Centertel TP S.A. oferuje instalację central PABX, przy
czym często koszt centrali i jej instalacji wynosi 1 PLN.
2. Rabaty specjalne na usługi telekomunikacyjne TP S.A.
a. TP S.A. oferuje klientom biznesowym wnioskodawców specjalne rabaty w wysokości ok. 20% na usługi telekomunikacyjne świadczone przez TP S.A.
Przyznanie rabatu specjalnego uwarunkowane jest skorzystaniem z oferty świadczenia usług telekomunikacyjnych przez Centertel.
3. Obniżka kosztów telefonii stacjonarnej na terenie całego kraju jako element oferty telefonii komórkowej Centertel (zawartej w ogólnej ofercie grupy kapitałowej TP S.A.)
W pozyskanym przez wnioskujących dokumentach (ofertach kierowanych przez grupę kapitałową TP S.A. do klientów biznesowych), Centertel proponuje
następujące zasady "globalnych rabatów za usługi telefonii stacjonarnej":
. rabat będzie udzielany na wszystkich łączach telefonicznych, których
użytkownikiem jest dany klient na terenie kraju. Należy nadmienić, iż zgodnie z obowiązującym cennikiem krajowych usług telekomunikacyjnych TP
S.A. , rabaty (srebrny, złoty i platynowy) są udzielane na grupie łączy abonenckich i dostępach ISDN zlokalizowanych na jednym obszarze
telekomunikacyjnym (a nie na terenie całego kraju);
. przyjęcie oferty usługowej telefonii komórkowej umożliwi danemu klientowi skorzystanie ze specjalnie przygotowanego, globalnego opustu za usługi
telefonii stacjonarnej wykorzystywanej przez danego klienta na terenie całego kraju;
. klient otrzyma jedną fakturę za realizowane połączenia telefoniczne (w sieci stacjonarnej i ruchomej) na terenie całego kraju.
4. Inne wspólne działania TP S.A. i Centertel Sp. z o.o.
a. Abonenci Centertela mają możliwość otrzymywania wiadomości typu SMS informujących o nowych wiadomościach pozostawionych na poczcie głosowej
telefonu stacjonarnego.
b. Umożliwienie wejścia na strony internetowe PTK poprzez strony internetowe TP. S.A.
c. Umieszczenie informacji o usługach świadczonych przez Centertel w rachunkach telefonicznych kierowanych do abonentów TP S.A.
d. Umożliwienie zawarcia umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych, których stroną ma być TP S.A., bezpośrednio w punktach handlowych Centertela
Praktyki ograniczające konkurencję ujawniają się zawsze na rynku, którego prawidłowe określenie jest bardzo istotne dla oceny zachowania się na nim
przedsiębiorców biorących udział w obrocie gospodarczym. Przez rynek właściwy, zgodnie z definicją zawartą w art. 4 pkt 8) Ustawy, rozumie się:
"rynek towarów, które ze względu na ich przeznaczenie, cenę oraz właściwości, w tym jakość, są uznawane przez ich nabywców za substytuty oraz
są oferowane na obszarze, na którym, ze względu na ich rodzaj i właściwości, istnienie barier dostępu do rynku, preferencje konsumentów, znaczące różnice cen i koszty transportu, panują zbliżone warunki płatności".
W przedmiotowej sprawie towar stanowią usługi telekomunikacyjne (usługi telefoniczne, transmisja danych (GPRS, SMS), transmisja faksów), oferowane
wspólnie przez TP S.A. i Centertel na obszarze całego kraju. Bliska substytutywność usług telekomunikacyjnych oferowanych przez TP S.A. i
Centertel oraz usług oferowanych przez wnioskujących polega na tym, iż usługi te charakteryzują się dużym podobieństwem i konkurencyjnością. Na
rynku usług telefonicznych świadczonych w ruchomych publicznych sieciach telefonicznych istnieje duża dostępność bliskich substytutów
(usług/towarów). Oferty operatorów komórkowych są bardzo do siebie podobne i dużą rolę odgrywa tu cena oferowanych usług telekomunikacyjnych. Substytuty pozwalają bowiem konsumentowi być bardziej wrażliwym na zmiany cen usług.
Jeżeli więc TP S.A. i Centertel występując do klientów biznesowych z ofertą świadczenia usług telekomunikacyjnych oferują o wiele niższe ceny lub
korzystniejsze warunki zakupu lub sprzedaży usług (np. rabaty specjalne, finansowanie zakupu lub utrzymania central PABX) niż są w stanie zaoferować
inni operatorzy komórkowi posiadający substytutywne usługi i działający na tym samym rynku właściwym, to sektor klientów biznesowych w bardzo szybkim czasie zareaguje na takie działania - decydując się na zmianę operatora. Rezultatem powyższego będzie coraz mniejsze zainteresowanie ofertą innych operatorów komórkowych oraz rozwiązanie z nimi umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych, co wpływa zdecydowanie na ograniczenie lub
wyeliminowanie konkurencji na przedmiotowym rynku.
Należy wyraźnie podkreślić, iż działania polegające na zawarciu nieformalnego porozumienia pomiędzy TP S.A. i Centertel w celu występowania
z łączoną ofertą świadczenia usług telekomunikacyjnych dla klientów biznesowych stanowią porozumienie ograniczające konkurencję na ryku
właściwym, a tym samym naruszenie Ustawy. Przepis art. 4 pkt 4) Ustawy stwarza nader liberalne kryteria dla uznania faktu zawierania porozumień
ograniczających konkurencje. Porozumienie wyróżnia dobrowolne współdziałanie przedsiębiorców dla realizacji wspólnego celu zakazanego Ustawą,
wymierzonego przeciwko innym uczestnikom rynku. Takie współdziałanie nie musi być poprzedzone ani potwierdzone odpowiednimi ustaleniami na piśmie.
W praktyce jest wręcz przeciwnie, gdyż przedsiębiorcy uczestniczący w porozumieniu doskonale zdają sobie sprawę z nielegalności takiego zachowania
i na fakt zawarcia porozumienia nie tworzą dowodów, w szczególności zaś dokumentów (wyrok Sądu Antymonopolowego z dnia 15.07.1998r., XVII Ama 27/98 Wokanda 1999/9/63). Zgodnie z przepisem art. 4 pkt 4) Ustawy, porozumienie może polegać na uzgodnieniach dokonanych w jakiejkolwiek formie (także w dorozumianej). Stosownie bowiem do art. 60 Kodeksu cywilnego, z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, wola osoby dokonującej
czynności prawnej może być wyrażona przez każde zachowanie się tej osoby, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny (oświadczenie woli). Takiej
interpretacji stwierdzenia zaistnienia porozumienia ograniczającego konkurencję, Sąd Antymonopolowy dał wielokrotnie wyraz w swoim orzecznictwie
(wyrok z dnia 01.07.1998r, XVII Ama 23/98 Wokanda 1999/9/61, wyrok z dnia 15.03.1995r., XVII Amr 66/94, wyrok z dnia 01.03.1993r., XVII Amr 37/92). Ponadto, bardzo istotnym czynnikiem wpływającym na możliwość zawarcia porozumienia pomiędzy TP S.A. i Centertel jest fakt tworzenia przez tych przedsiębiorców grupy kapitałowej w rozumieniu art. 4 pkt 14 Ustawy, zgodnie z którym: "przez grupę kapitałową rozumie się wszystkich przedsiębiorców, którzy są kontrolowani w sposób bezpośredni lub pośredni przez jednego przedsiębiorcę". Centertel, jako operator komórkowy jest kontrolowany bezpośrednio przez TP S.A, która posiada 66% udziałów w spółce.
Warto również nadmienić, iż TP S.A. żąda od operatorów dodatkowych opłat z tytułu deficytu dostępu lokalnego. Deficyt dostępu lokalnego występuje
wówczas, gdy przychody operatora z pętli lokalnej nie pozwalają mu na pokrycie kosztów założenia i utrzymania takiej pętli. Zgodnie
rozporządzeniem Ministra Łączności z dnia 9 września 1999 r. , system opłat za deficyt dostępu lokalnego powiązany był z inwestycjami TP S.A. na
obszarach wiejskich, co miało zrekompensować TP S.A. koszty sieci dostępowej (pętli lokalnej). W 2000 r. opłata w tym zakresie kształtowała się na
poziomie 5 gr za minutę dodawaną do każdej jednostki ruchu (wychodzącego i przychodzącego). Dnia 21.05.2001 r. TP S.A. przedstawiła Prezesowi URT swoje stanowisko uzasadniające pobieranie dodatkowych dopłat z tytułu deficytu dostępu lokalnego po 01.05.2001 r. Prezes URT odniósł się do niego
negatywnie stwierdzając, że w "obecnych warunkach nie zachodzą warunki do pobierania dopłaty z tytułu deficytu dostępu lokalnego przez TP S.A."
Mając powyższe na uwadze, niezrozumiałym są praktyki TP S.A. polegające na oferowaniu klientom biznesowym pokrycia kosztów zakupu central PABX lub kosztów ich utrzymania , jak również oferowania rabatów specjalnych, w obliczu żądań dodatkowych dopłat z tytułu deficytu dostępu lokalnego.
Subsydiowanie bowiem zakupu infrastruktury telekomunikacyjnej czy też oferowanie specjalnych rabatów na usługi telekomunikacyjne jest zazwyczaj
możliwie w przypadku, gdy operator jest w stanie pokryć koszty deficytu dostępu lokalnego z osiąganych przychodów.
W przeciwnym razie, ciężar promocji czy też subsydiowania infrastruktury telekomunikacyjnej obciążyłby konkurentów TP S.A.
W opinii Polkomtel i Era, TP S.A. i Centertel pozostają w porozumieniu, wyrażającym się na zewnątrz w występowaniu z łączoną ofertą świadczenia
usług telekomunikacyjnych na rynku właściwym, którego celem jest ograniczenie pozostałym operatorom komórkowym dostępu do rynku klientów
biznesowych oraz eliminowaniu z tego rynku przedsiębiorców nie objętych porozumieniem.
Ad.2 Naruszenie zakazu nadużywania pozycji dominującej
Pozycja rynkowa TP S.A.
Ustawa z dnia 21 lipca 2000 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2000 r., Nr 73, poz. 852 ze zm.), zwana dalej "prawem telekomunikacyjnym" wprowadziła, przykładem ustawodawstwa Unii Europejskiej, nowe mechanizmy umożliwiające ustalenie pozycji rynkowej w zakresie świadczenia określonych usług telekomunikacyjnych. Pozycja dominująca jaką posiadała TP S.A. na rynku usług telekomunikacyjnych, co podkreślał m.in. Sąd Najwyższy w dotychczasowym swoim orzecznictwie (wyrok z dnia 26.05.2000 r., I CKN 731/98 OSNC 2000/11/212) została utrwalona poprzez wydanie przez Prezesa URT decyzji z dnia z dnia 3 września 2001 r. oraz decyzji z dnia 31 grudnia 2001 r., uznających TP S.A. za operatora posiadającego pozycję dominującą w zakresie świadczenia usług powszechnych oraz dzierżawy łączy telekomunikacyjnych. Wydanie obydwu decyzji zostało poprzedzone
przeprowadzeniem przez Prezesa URT we współpracy z Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów odpowiedniej analizy na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Łączności z dnia 4 kwietnia 2001 r. w sprawie szczegółowych kryteriów ustalania udziału operatora w rynku usługi
telekomunikacyjnej oraz sposobu określania tego udziału.
Nadużywanie pozycji dominującej posiadanej przez TP S.A. na krajowym rynku
usług powszechnych
Posiadanie przez TP S.A. pozycji dominującej na rynku świadczenia usług powszechnych oznacza, iż udział spółki w rynku usług telefonicznych wynosi
93, 65% (10 233 062 linii abonenckich) . Usługa powszechna to określony przez prawo telekomunikacyjne minimalny zestaw usług telekomunikacyjnych
wraz ze świadczeniami dodatkowymi, które powinny być dostępne każdemu użytkownikowi z zachowaniem wymaganej jakości i po przystępnej cenie, na
obszarze całego kraju. Jednym z podstawowych elementów usługi powszechnej jest usługa telefoniczna. Usługa powszechna obejmuje wszelkie rodzaje usług telefonicznych w sieciach stacjonarnych: usługi (połączenia) strefowe, międzystrefowe i międzynarodowe.
Mając powyższe na uwadze, niezaprzeczalnym staje się fakt, iż prawie wszyscy przedsiębiorcy w kraju korzystają z usług telefonicznych świadczonych przez TP S.A.
TP S.A. wykorzystując więc swoją pozycję dominującą na rynku świadczenia usług powszechnych, występuje do klientów biznesowych już korzystających z
usług telefonicznych świadczonych przez spółkę z ofertą kompleksowej obsługi telekomunikacyjnej. Oferta polega na korzystaniu wyłącznie z usług
telekomunikacyjnych świadczonych przez grupę kapitałową TP S.A., w tym z usług telefonicznych świadczonych przez Centertel. Nadużywanie pozycji
dominującej przez TP S.A. wyraża się m.in. poprzez oferowanie klientom biznesowym specjalnych rabatów w wysokości ok. 20% na usługi
telekomunikacyjne w TP S.A., jak również zakup central PABX lub finansowanie ich utrzymania. Przyznanie rabatów specjalnych, innych niż proponowane w publicznie dostępnym cenniku TP S.A., uwarunkowane jest skorzystaniem z oferty Centertel. Działania powyższe wpływają negatywnie na rozwój
konkurencji na rynku właściwym jakim jest rynek świadczenia usług telefonicznych w ruchomych publicznych sieciach telefonicznych. Ponadto,
udzielanie korzyści finansowych przez TP S.A., jakim jest zakup central PBX lub ich wykup oraz utrzymanie, jak również udzielanie rabatów specjalnych na
usługi telekomunikacyjne ma na celu ułatwienie zawierania nowych transakcji grupie kapitałowej TP S.A. Praktyka ta jest praktyką nieuczciwej
konkurencji, gdyż pociąga za sobą wysokie nakłady finansowe, na które może sobie pozwolić podmiot o silnej i ugruntowanej pozycji rynkowej, jakim jest
niewątpliwie TP S.A. Praktyki takie nie są możliwe w przypadku innych uczestników rynku telekomunikacyjnego. Sąd Antymonopolowy w swoim
orzecznictwie prezentuje pogląd, iż udzielanie rabatów powinno mieć obiektywne uzasadnienie gospodarcze (wyrok z dnia 3.08.1994 r. XVII Amr
18/94, Wokanda 1995/5/60). Przedsiębiorcy prowadzący działalność telekomunikacyjną na rynku usług telefonicznych w ruchomych publicznych
sieciach telefonicznych powinni więc posiadać równe szanse prowadzenia takiej działalności. Tylko bowiem równe reguły prowadzenia działalności
telekomunikacyjnej mogą powstrzymać proces wypaczania konkurencji. Przeciwko udzielaniu rabatów ograniczających wolną konkurencję wypowiedział się
również Sąd Wspólnot Europejskich w sprawie Sugar i w sprawie Hoffman-La Roche
Przeniesienie pozycji (siły) rynkowej TP S.A.
W dobie szybko postępującego rozwoju usług szeroko rozumianej komunikacji oraz ich konwergencji, koniecznym stało się przyjęcie przez Parlament
Europejski 12 grudnia 2001 r. pakietu dyrektyw konstytuującego nowy reżim prawny dla sieci i usług komunikacji elektronicznej, który zacznie
obowiązywać w państwach członkowskich w 2003 r.
Dyrektywa Ogólna wprowadza nowe przepisy regulujące coraz częściowej występujące na rynku usług telekomunikacyjnych zachowania podmiotów,
polegające na przenoszeniu siły rynkowej oraz ujawnianiu się tzw. "łącznej dominacji", które to przeciwdziałają ukształtowaniu się warunków niezbędnych do powstania bądź rozwoju konkurencji.
Przepis art. 14 ust. 3 Dyrektywy Ogólnej stanowi, iż podmiot posiadający znaczącą pozycję rynkową na rynku właściwym, może być uznany za podmiot o
znaczącej pozycji rynkowej na rynku spokrewnionym, gdzie powiązania pomiędzy obydwoma rynkami zezwalają na to, że posiadana siła ekonomiczna podmiotu na danym rynku jest przenoszona (ma wpływ) na inny rynek, celem wzmocnienia pozycji rynkowej danego podmiotu. Podmiot o znaczącej pozycji rynkowej to podmiot, który samodzielnie lub w połączeniu z innymi podmiotami posiada silną pozycję ekwiwalentną dominacji, gdzie siła ekonomiczna tego podmiotu pozwala mu na działanie w znacznym rozmiarze niezależnie od konkurentów, klientów i w ostateczności od konsumentów. Przyjmuje się, iż udział w rynku takiego podmiotu zazwyczaj przekracza 40%. Koncepcja znaczącej pozycji rynkowej zawartej w nowym reżimie telekomunikacyjnym Unii Europejskiej jest bardzo zbliżona do definicji pozycji dominującej zawartej w Ustawie. Zgodnie z przepisem art. 4 pkt 9) Ustawy przez "pozycję dominującą - rozumie się pozycję przedsiębiorcy, która umożliwia mu zapobieganie skutecznej konkurencji na rynku właściwym przez stworzenie mu możliwości działania w znacznym zakresie niezależnie od konkurentów, kontrahentów oraz konsumentów; domniemywa się, że przedsiębiorca ma pozycję dominującą, jeżeli jego udział w rynku przekracza 40%".
Wykorzystywanie przez dany podmiot posiadanej pozycji rynkowej na określonym rynku poprzez podjęcie działań mających wpływ na rynek blisko spokrewniony, niejednokrotnie były przedmiotem postępowań przed Europejskim Sądem Pierwszej Instancji. W sprawie Tetra Pak II Sąd orzekł, iż dzięki
posiadanej przez dany podmiot dominującej pozycji na określonym rynku oraz obecności tego podmiotu na innym ale blisko powiązanym rynku, podmiot ten może przenieść (wpłynąć) swoją pozycję z rynku przez niego zdominowanego na rynek blisko powiązany oraz zachowywać się na nim w sposób niezależny od jego klientów.
Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż TP S.A. wykorzystując swoją pozycję dominującą w zakresie świadczenia usług powszechnych przenosi ją na rynek blisko powiązany, jakim jest rynek świadczenia usług telefonicznych w ruchomych publicznych sieciach telefonicznych. Posiadając w swojej grupie
kapitałowej spółkę Centertel, TP S.A. wychodzi do klientów biznesowych korzystających z usług innych operatorów komórkowych z ofertą, proponując
korzystne rabaty czy zakup central PABX w zamian za wyłączne korzystanie z usług telekomunikacyjnych świadczonych przez Centertel. Pozyskiwanie przez Centertel coraz większej liczby nowych klientów biznesowych jest możliwie dzięki sile rynkowej jaką posiada TP S.A., która ma wpływ na rynek usług
telefonicznych świadczonych w ruchomych publicznych sieciach telefonicznych. W wyniku powyższych działań Polkomtel, tylko w przeciągu kilku miesięcy
stracił ....klientów biznesowych ().
W orzecznictwie Sądu Antymonopolowego również występują przypadki dotyczące wykorzystywania posiadanej pozycji rynkowej poprzez przenoszenie jej i oddziałowywanie na inny, ale blisko powiązany rynek. W wyroku z dnia 12.02.2003 r. (XVII Amr 33/92 Wokanda 1993/7/33), Sąd Antymonopolowy wyraził pogląd, iż "zwiększenie bądź próby zwiększenia przez podmiot zajmujący pozycję dominującą na rynku swego udziału w innym rynku nie narusza prawa, o ile instrumenty, którymi podmiot o pozycji dominującej zamierza swój cel osiągnąć, nie ograniczają w sposób niezgodny z ustawą antymonopolową praw innych uczestników rynku". W omawianej sprawie instrumenty, którymi TP S.A. i Centertel osiąga swój cel, polegający na przejęciu klientów biznesowych korzystających z usług telekomunikacyjnych innych operatorów komórkowych, ogranicza w sposób niezgodny z Ustawą, prawa uczestników rynku właściwego tj. rynku świadczenia usług telefonicznych w ruchomych publicznych sieciach telefonicznych. Niezgodność z Ustawą przejawia się w naruszeniu zakazu zawierania porozumień ograniczających konkurencję oraz zakazu nadużywania pozycji dominującej.
Warto również nadmienić, iż rynek świadczenia usług telekomunikacyjnych w stacjonarnych publicznych sieciach telefonicznych oraz rynek świadczenia
usług telekomunikacyjnych w ruchomych publicznych sieciach telefonicznych są rynkami komplementarnymi. Komplementarność obu rynków polega na tym, iż obecnie w dobie szybko postępującej konwergencji usług telekomunikacyjnych, trudno sobie wyobrazić korzystanie przez klientów biznesowych wyłącznie z usług telekomunikacyjnych świadczonych w sieciach stacjonarnych czy też wyłącznie w sieciach ruchomych. W praktyce oznacza to, iż jakakolwiek obniżka cen na usługi telekomunikacyjne w stacjonarnych publicznych sieciach telefonicznych lub oferowanie innych (o wiele korzystniejszych) warunków zakupu lub sprzedaży towarów (usług) przez TP S.A. powoduje zmniejszenie kosztów usług telekomunikacyjnych dla firmy, w tym usług świadczonych w ruchomych publicznych sieciach telefonicznych. Łączona oferta TP S.A. i Centertel jest bardzo konkurencyjna w stosunku do ofert pozostałych operatorów komórkowych. Ponadto, poziom zastępowalności usług telekomunikacyjnych świadczonych w sieciach ruchomych jest o wiele
łatwiejszy niż w sieciach stacjonarnych. Rynek świadczenia usług telekomunikacyjnych w ruchomych publicznych sieciach telefonicznych, jak już wcześniej zostało wspomniane, charakteryzuje się bowiem dużą dostępnością bliskich substytutów (usług/towarów) oraz konkurencyjnością. Dlatego
rezultatem występowania TP S.A. do klientów biznesowych z ofertą rabatów specjalnych na usługi telekomunikacyjne świadczone w stacjonarnej publicznej
sieci telefonicznej lub zakupu central PABX pod warunkiem skorzystania z oferty Centertel, jest utrata coraz większej liczby klientów z tego sektora
przez pozostałych operatorów komórkowych. Konkurowanie z ofertą grupy kapitałowej TP S.A. staje się prawie niemożliwe dla Polkomtel i Era. Wymusza
to na wnioskujących oferowanie daleko idących upustów na usługi telekomunikacyjne - czasami prawie na granicy kosztów.
Mając powyższe na uwadze, Polkomtel i Era wnoszą jak na wstępie.