Kapituła Konkursu Lider Zarządzania Zasobami Ludzkimi doceniła osiągnięcia Polskiej Telefonii Cyfrowej w obszarze zarządzania kapitałem ludzkim. Jury przyznało Erze złotą statuetkę i tytuł lidera. III edycję Konkursu, pod honorowym patronatem Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej Aleksandra Kwaśniewskiego, rozstrzygnięto 26 września 2002 r. podczas uroczystej Gali w hotelu Jan III Sobieski.
Nagroda ma charakter honorowy. Poprzez wyróżnienie organizacji i osób, które odnoszą sukcesy w zarządzaniu zasobami ludzkimi, propaguje wiedzę i najlepsze doświadczenia w tej dziedzinie. Zdaniem pomysłodawców i organizatorów Konkursu Lider Zarządzania Zasobami Ludzkimi - Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych - efektywne zarządzanie zasobami ludzkimi w firmie jest warunkiem konkurencyjności przedsiębiorstw, szczególnie wobec perspektywy integracji ze strukturami europejskimi. W ubiegłorocznej edycji Konkursu, PTC otrzymała bursztynową statuetkę - wyróżnienie za spójność strategii zarządzania personelem.
Zarządzanie zasobami ludzkimi w Polskiej Telefonii Cyfrowej Sp. z o.o. ma charakter strategiczny. Nasi pracownicy to cenny kapitał i powód do dumy. Właściwe dysponowanie tym dobrem umożliwia sprawne i skuteczne zarządzanie procesami przyczyniającymi się do sukcesu organizacji. Patrząc na wiodącą pozycję PTC na rynku telefonii komórkowej w Polsce, nie mamy wątpliwości, że przyjęta zasada "Era to ludzie. Ludzie to kapitał" jest słuszna - powiedział Ryszard Pospieszyński, Członek Zarządu, Dyrektor ds. Administracyjnych PTC.
Polska Telefonia Cyfrowa Sp. z o.o. zatrudnia obecnie ponad 3600 osób. Prawie 70% pracujących to osoby poniżej 30 roku życia. Więcej niż zwykle w innych firmach - bo ponad połowa pracowników - ma wyższe wykształcenie. Procesy zarządzania zasobami ludzkimi mają w PTC ściśle sformalizowaną postać: procedury regulują kwestie związane z rekrutacją pracowników, adaptacją nowych osób do pracy, szkoleniem personelu, obsadą stanowisk pracy (awansowanie, przeniesienia), oceną efektów oraz administrowaniem sprawami osobowymi. Firma korzysta ze zintegrowanego systemu wspomagania zarządzania (SAP), który obsługuje m.in. kilka modułów związanych z zarządzaniem personelem (naliczanie płac, administrowanie kadrami, rekrutację, zarządzanie szkoleniami oraz zarządzanie kwalifikacjami). W I połowie 2002 r. wdrożono "Pulpit managera", dzięki któremu kierownicy działów uzyskują bezpośredni dostęp do informacji o podległych im pracownikach (np. dotyczących wynagrodzeń, urlopów, rejestracji czasu pracy).
W PTC stosowany jest program rozwoju i oceny efektywności pracowników "Herakles". Ma on na celu ułatwienie zatrudnionym osobom uzyskanie lepszych wyników oraz większej satysfakcji z pracy. Opracowany w spółce program rozwoju talentów oferuje dwie ścieżki rozwoju: menedżerską i ekspercką. Wyróżniającego się pracownika zgłasza do programu przełożony, który wraz z Działem Rozwoju roztacza nad nim szczególną opiekę. Wspólnie uzgodniony, indywidualny plan pozwala na udział w dodatkowych szkoleniach, konferencjach, stażach wewnętrznych i zewnętrznych. W programie rozwoju talentów istotne znaczenie ma indywidualne podejście, konsultacje z pracownikiem oraz jego współudział w kształtowaniu własnej ścieżki kariery.
Bardzo ważnym elementem zarządzania zasobami ludzkimi w PTC są szkolenia. Pracownicy uczestniczą w seminariach, konferencjach, wykładach oraz szkoleniach organizowanych przez wyspecjalizowane firmy zewnętrzne. Ewenementem są "otwarte szkolenia zamknięte", czyli szkolenia organizowane wewnątrz firmy, z których mogą korzystać wszyscy pracownicy firmy. Treningi te poruszają tematykę komunikacji interpersonalnej, asertywności, kierowania konfliktem, radzenia sobie ze stresem, sztuki prezentacji, negocjacji oraz zarządzania zespołem. Nowozatrudnionym pracownikom oferowane jest szkolenie wprowadzające w zagadnienia dotyczące firmy, pt. "Pierwsze kroki w świecie Era". Szczególnym typem szkoleń są te z obszaru sprzedaży, marketingu oraz produktu, których programy
i wykonanie jest koordynowane przy wsparciu działów sprzedażowych. W PTC powstał program "Akademia Profesjonalnej Sprzedaży" mający na celu zwiększenie poziomu obsługi klientów firmy przez pracowników sił sprzedaży. Osobną grupą szkoleń są specyficzne szkolenia techniczne, adresowane przede wszystkim do pracowników Pionu Eksploatacji Sieci. PTC umożliwia swoim pracownikom uczestnictwo w grupowych lub indywidualnych zajęciach językowych oraz refunduje naukę
w wybranych przez nich szkołach językowych. Firma wspiera pracowników uczestniczących w studiach magisterskich, uzupełniających, podyplomowych, doktoranckich oraz MBA. Dbając o doskonalenie pracy zespołowej, PTC organizuje działowe wyjazdy integracyjno- szkoleniowe.
PTC kładzie nacisk na budowanie sprzyjającej zadowoleniu pracowników kultury organizacyjnej. Służy temu m.in. program S-Kadra - prestiżowy, ogólnofirmowy konkurs, w którym zostają wyróżnieni najlepsi pracownicy. Głównym celem konkursu jest promocja pozytywnych postaw w firmie w wybranych kategoriach: lider, współpracownik, innowator, przyjaciel klienta. W kalendarium corocznych firmowych wydarzeń trwale wpisały się "Interakcje". Podczas jednego weekendu pracownicy wraz z rodzinami konkurują ze sobą w sportowych rozgrywkach.