Era opublikowała komunikat z wynikami za I kw. 2010 r.:
PTC realizuje strategię stabilnego wzrostu i osiąga zakładane wyniki operacyjne i finansowe w pierwszym kwartale 2010
• Wzrost wskaźnika EBITDA o 36,4% oraz przyrost marży EBITDA o 12 punktów procentowych do 38,4%
• Wzrost liczby abonentów o 359 tys. w porównaniu do pierwszego kwartału roku 2009
• Spadek jednostkowego kosztu pozyskania klienta o 25 zł
• 50% rekordowy udział abonentów w ogólnej bazie klientów
• 1 000 000 klientów bezprzewodowego Internetu w usłudze blueconnect
Pomimo trwającej dekoniunktury gospodarczej mającej swoje odzwierciedlenie w gorszych nastrojach konsumentów i firm, silnej konkurencji rynkowej, a także mającej miejsce w 2009 roku bardzo dużej - bo o ponad połowę - obniżce stawek rozliczeń międzyoperatorskich MTR, która w sposób znaczący obniżyła rentowność całego rynku telefonii mobilnej, PTC osiągnęła zakładane wyniki operacyjne i finansowe. Uzyskane przez PTC rezultaty są lepsze niż prognozy analityków dla całej branży i stanowią odzwierciedlenie realizowanego programu racjonalizacji wydatków oraz dostosowania strategii spółki do bieżącej sytuacji rynkowej przy jednoczesnej rozbudowie infrastruktury i wprowadzaniu innowacyjnych technologii, produktów i usług.
Przychody PTC w pierwszym kwartale 2010 roku wyniosły 1 756 mln złotych, zmniejszając się zaledwie o 6,2 procent w stosunku do odpowiedniego okresu roku ubiegłego, co w skrajnie niekorzystnych warunkach rynkowych i w porównaniu do innych firm z sektora stanowi dobry wynik potwierdzający silną pozycję rynkową Spółki.
W pierwszym kwartale 2010 roku EBITDA PTC osiągnęła 674 mln złotych, co stanowi bardzo silny wzrost tego wskaźnika, bo aż o 36,4% w stosunku do odpowiedniego okresu roku poprzedniego. W analogicznym okresie również marża EBITDA zwiększyła się znacząco i osiągnęła poziom 38,4%. Łączny dla całej bazy klientów wskaźnik ARPU prezentujący średni przychód na klienta obniżył się i wyniósł 41 złotych.
Zgodnie z przyjętymi wcześniej założeniami, kolejny kwartał z rzędu, PTC konsekwentnie zwiększa ilość klientów abonamentowych. Od stycznia do marca br. Spółka pozyskała 66 tys. nowych abonentów, a w stosunku do odpowiedniego okresu roku ubiegłego ich liczba wzrosła o 359 tys. Tym samym udział abonentów w łącznej bazie klientów obsługiwanych przez PTC wzrósł do rekordowego poziomu 50%. Liczba klientów na koniec marca 2010 roku wyniosła 13 361 tys., co stanowi wzrost o 0,6% w porównaniu do pierwszego kwartału 2009 roku.
W pierwszym kwartale 2010 roku PTC znacząco obniżyła średni koszt pozyskania klienta, tzw. SAC, który wyniósł 82 złotych i spadł w porównaniu do odpowiedniego okresu roku ubiegłego o 25 złotych.
Niższe jednostkowe koszty SAC w porównaniu do poprzedniego roku
„W ocenie PTC polski rynek telekomunikacyjny w 2010 roku będzie cechował się dalszym spadkiem swojej wartości. Trudne warunki rynkowe, niekorzystne zjawiska w otoczeniu regulacyjnym, a co za tym idzie spadająca rentowności branży oraz rywalizacja o pozyskanie i utrzymanie klientów, będą wymagały szybkiego reagowania na dynamicznie zmieniające się warunki i podejmowania stosownych kroków, m.in., dalszej racjonalizacji wydatków oraz ograniczania kosztów. PTC jest dobrze przygotowana na te wyzwania. Dlatego PTC w 2010 roku będzie kontynuować politykę zrównoważonego rozwoju zakładającą, m.in., wprowadzanie innowacyjnych usług i ofert oraz efektywnego rozwijania infrastruktury sieciowej przy optymalizacji ponoszonych kosztów.” – powiedział Prezes PTC Klaus Hartmann.
Celem PTC jest oferowanie i rozwijanie nowoczesnych i innowacyjnych usług, korzystnych i konkurencyjnych ofert oraz zapewnienie klientom najwyższego poziomu obsługi. Spółka świadczy pełen zakres usług telefonii i Internetu zarówno mobilnego, jak stacjonarnego. Pozwoliło to zaoferować klientom Super zestaw, zupełnie nową propozycję łączącą w jeden pakiet usługi telekomunikacyjne. Takie rozwiązanie pozwala klientom na obniżenie ponoszonych kosztów oraz na optymalne korzystanie z nowoczesnych rozwiązań z obszarów telefonii komórkowej, stacjonarnej oraz Internetu. Dużą popularnością wśród klientów cieszy się usługa bezprzewodowego dostępu do Internetu blueconnect, z której obecnie korzysta już 1 000 000 klientów.
PTC rozwija nie tylko nowoczesne usługi telekomunikacyjne, ale również innowacyjne rozwiązania finansowe wspólnie z partnerami z sektora bankowego. Dobrym tego przykładem jest współpraca z Polbankiem oraz MasterCard, która zaowocowała wprowadzeniem do oferty sieci Era zbliżeniowego systemu płatności Minikarta Era PayPass™. Kolejnym etapem integracji telefonii komórkowej i usług finansowych są prowadzone obecnie przez PTC, wraz z Inteligo oraz MasterCard, testy mobilnych płatności dokonywanych telefonem komórkowym w technologii NFC. Już w maju br. do udziału w tym programie zostaną zaproszeni klienci. Także w maju br. PTC wprowadzi do oferty sieci Era nowe taryfy dla klientów indywidualnych w segmencie abonamentowym. Charakteryzować się one będą atrakcyjnymi stawkami połączeń, prostą konstrukcją oraz swobodą korzystania z usług.