Październikowy raport Fanpage Trends dla stron z branży Telekomunikacja:
Raport Fanpage Trends Polska październik 2012
Piotr Baranowski
Business Development Director
Płodni.com
Telekomunikacja to bardzo ciekawa kategoria − nie tylko ze względu na skale budżetów. To dla tego sektora możliwości wykorzystania Facebooka są zdecydowanie najszersze. Z jednej strony zasięg, angażowanie, pozyskiwanie leadów (na których następnie pracuje „sprzedaż”) a z drugiej wykorzystanie serwisu w celu zwiększania wartości oferty. Właśnie dlatego by wyciągnąć właściwe wnioski należy spoglądać na działania tych marek z znacznie szerzej perspektywy niż pryzmat wykresów i słupków dotyczących wzrostu liczby fanów.
Gdy operatorzy maksymalnie zeszli juz z cen i trudno zaproponować na tej płaszczyźnie rewolucje zaczyna się poszukiwanie wartości dodanych, które skłania klienta do podjęcia decyzji zakupowej. Drugie pole do popisu to tworzenie usług dodanych opartych o social graph, które uatrakcyjnia portfolio operatora . Na koniec rzecz najważniejsza ... obsługa klienta i selfcare.
Gdy spojrzeć na całokształt to zdecydowanie na tym tle wyróżnia się Orange i Play, które choć idą inna droga to na „koniec dnia” starają się dostarczać fanom dodatkowych benefitów. Jeżeli jednak chodzi o komunikacje to oba brandy idą w zupełnie innym kierunku. Orange bardzo mocno ofertowo: Doradca oferty, Najlepsze oferty, Możliwość zapytania o rade to podstawowe aplikacje, które są utrzymywane przez cały czas. W przypadku Playa aktualnie mamy głównie konkursy. Na wyróżnienie zasługuje jednak Playowisko Usług, które pozwala zarządzać częścią usług z poziomu FB.
Przyglądając się komunikacji widać to samo ... najbardziej popularne wpisy w przypadku Play to wpisy związane z zabawa i tzw. lolcontentem (np. Facebook wprowadził emotki ;−) Która ikonka najfajniejsza? Wpiszcie ja w komentarzu!). W przypadku Orange zazwyczaj są to wpisy ofertowe (np. Wracają kody Orange na kartę. Czy juz wiecie, gdzie ich szukac?). U pomarańczowego gracza próżno szukać contentu, który nie jest powiązany z oferta. Nawet gdy marka korzystając z chodliwej treści wrzuca teledysk „Gangnam Style” to bardzo pilnuje by był on powiązany z oferta ... sprzedając jedna ze swoich usług (melodia zamiast sygnału oczekiwania).
Plus próbuje dorównać liderom i choć co jakiś czas pojawiają sie fajne pomysły to mam wrażenie jakby za tym wszystkim nie stała żadna konkretna strategia i pomysł. Wygląda to bardziej na: „nasza konkurencja jest na FB to my tez bądźmy”.
T−mobile ciężko analizować bo najwyraźniej nie traktuje kanału poważnie.