Prezes UKE zamówił kolejną analizę wpływu obniżek stawek MTR z uwzględnieniem w kalkulacjach efektów, jakie ta obniżka wywoła dla rynku detalicznego.
Analiza korzyści dla klientów detalicznych (konsumentów) wskazuje, że przy realistycznych założeniach dotyczących spadku cen na rynku oraz elastyczności usług mobilnych i usług zakańczania połączeń w sieciach ruchomych (MTR - Mobile Termination Rates), łączna wartość projektu, zdefiniowana jako nadwyżka konsumentów pomniejszona o spadek nadwyżki producentów wyniesie w przybliżeniu 1,25 mld zł rocznie (około 3,74 mld zł w okresie 3 lat).
Podsumowanie kosztów i korzyści ekonomicznych obniżenia stawek MTR w okresie 3 lat (2009-2011, w tys. zł)
Nadwyżka producentów (koszt) | -1 537 565 |
Bilans kosztów dla finansów publicznych | -349 291 |
Nadwyżka abonentów | 5 626 645 |
Bilans dobrobytu społecznego | 3 739 789 |
Wartość dobrobytu społecznego wygenerowanego przez ten projekt jest zawsze dodatnia, w pełnym zakresie zmienności parametrów modelu.