GfK TEMAX Polska - duży spadek sprzedaży telefonów komórkowych w I kw. w Polsce

Newsy
Żródło: GfK Polonia
Opinie: 1

Po dobrych wynikach w czwartym kwartale zeszłego roku, kiedy wartość rynku była wyższa niż w analogicznym okresie roku poprzedniego, rynek domowych urządzeń trwałego użytku w pierwszych trzech miesiącach 2009 roku zanotował wyniki słabsze od tych uzyskanych w pierwszym kwartale 2008 roku. Całkowita wartość rynku urządzeń monitorowanych przez wskaźnik GfK TEMAX wyniosła w pierwszym kwartale 2009 roku 6,2 miliarda złotych. Oznacza to spadek o blisko 6 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego.

Spośród sektorów monitorowanych przez GfK TEMAX jedynie sektory sprzętu RTV, drobnego AGD oraz fotograficznego zamknęły pierwszy kwartał ze wzrostem w stosunku do tego samego okresu 2008 roku. Wyniósł on dla sprzętu RTV prawie 7 proc., blisko 3 proc. dla sprzętu małego AGD oraz niecały 1 proc. w przypadku sektora sprzętu fotograficznego. Wartość rynku w pozostałych sektorach była niższa niż w pierwszym kwartale 2008 roku – w sektorze IT o niemal 19 proc., w telekomunikacyjnym o 7 proc., w sektorach dużego AGD oraz sprzętu biurowego i materiałów eksploatacyjnych o około 2 proc. Te słabsze wyniki tak znaczących sektorów zaważyły na niższym wyniku całego objętego wskaźnikiem GfK TEMAX rynku.

Rozwój rynku domowych dóbr trwałego użytku w Polsce



Źródło: GfK TEMAX Polska, GfK Polonia Sp. z o. o. Retail and Technology


Na rynku sprzętu telekomunikacyjnego (telefony komórkowe, smartfony, telefony stacjonarne i faksy) pierwszy kwartał 2009 roku przyniósł spadek wartości sprzedaży o 7 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Subsydiowana wartość sprzedaży w analizowanych grupach produktowych wyniosła 317 mln złotych. Największa grupa produktowa, tradycyjne telefony komórkowe, zmniejszyła się o 16 proc. Należy jednak zwrócić uwagę, że jednocześnie znaczący wzrost, o ponad 100 proc., odnotowały smartfony, tj. zaawansowane telefony wyposażone w otwarty system operacyjny oraz klawiaturę QWERTY lub ekran dotykowy. Jeśli rozpatrywać będziemy powyższe dwie grupy produktowe łącznie (a jest to uprawnione ze względu na fakt, że są one w podstawowym zakresie substytucyjne wobec siebie), spadek kwartał do kwartału wyniesie 5 proc. Produkty związane z telefonią stacjonarną również odnotowały spadek w pierwszym kwartale: telefony stacjonarne i faksy odpowiednio 14 proc. i 25 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku 2008.

Tabela podsumowująca

 

Kw. 2 2008

Mln PLN

Kw. 3 2008

Mln PLN

Kw. 4 2008

Mln PLN

Kw. 1 2009

Mln PLN

Kw. 1 2009 / Kw. 1 2008

+ / - %

RTV

1 630

1 668

2471

1725

6,9%

Sprzęt fotograficzny

414

359

344

261

0,9%

Duże AGD

1 406

1 609

1 725

1 279

-2,4%

Małe AGD

317

362

504

326

2,7%

Sprzęt IT

1 917

2 065

2 643

1 864

-18,8%

Telekomunikacja

344

364

417

317

-7,3%

Sprzęt biurowy i mat. ekslpoatacyjne

415

385

495

436

-2,1%

GfK TEMAX Polska

6 443

6 812

8 599

6 211

-5,7%

GfK TEMAX Polska to wskaźnik opracowany przez GfK Retail and Technology do obserwacji trendów na rynkach elektroniki użytkowej i sprzętu AGD. Raport GfK TEMAX jest publikacją międzynarodową. Przedstawione wyniki opierają się na badaniach prowadzonych przez Panel Handlowy GfK Retail and Technology.

Opinie:

Opinie archiwalne (1):

Komentuj

Komentarze / 1

Dodaj komentarz

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: