Po dobrych wynikach w czwartym kwartale zeszłego roku, kiedy wartość rynku była wyższa niż w analogicznym okresie roku poprzedniego, rynek domowych urządzeń trwałego użytku w pierwszych trzech miesiącach 2009 roku zanotował wyniki słabsze od tych uzyskanych w pierwszym kwartale 2008 roku. Całkowita wartość rynku urządzeń monitorowanych przez wskaźnik GfK TEMAX wyniosła w pierwszym kwartale 2009 roku 6,2 miliarda złotych. Oznacza to spadek o blisko 6 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego.
Spośród sektorów monitorowanych przez GfK TEMAX jedynie sektory sprzętu RTV, drobnego AGD oraz fotograficznego zamknęły pierwszy kwartał ze wzrostem w stosunku do tego samego okresu 2008 roku. Wyniósł on dla sprzętu RTV prawie 7 proc., blisko 3 proc. dla sprzętu małego AGD oraz niecały 1 proc. w przypadku sektora sprzętu fotograficznego. Wartość rynku w pozostałych sektorach była niższa niż w pierwszym kwartale 2008 roku – w sektorze IT o niemal 19 proc., w telekomunikacyjnym o 7 proc., w sektorach dużego AGD oraz sprzętu biurowego i materiałów eksploatacyjnych o około 2 proc. Te słabsze wyniki tak znaczących sektorów zaważyły na niższym wyniku całego objętego wskaźnikiem GfK TEMAX rynku.
Rozwój rynku domowych dóbr trwałego użytku w Polsce
Źródło: GfK TEMAX Polska, GfK Polonia Sp. z o. o. Retail and Technology
Na rynku sprzętu telekomunikacyjnego (telefony komórkowe, smartfony, telefony stacjonarne i faksy) pierwszy kwartał 2009 roku przyniósł spadek wartości sprzedaży o 7 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Subsydiowana wartość sprzedaży w analizowanych grupach produktowych wyniosła 317 mln złotych. Największa grupa produktowa, tradycyjne telefony komórkowe, zmniejszyła się o 16 proc. Należy jednak zwrócić uwagę, że jednocześnie znaczący wzrost, o ponad 100 proc., odnotowały smartfony, tj. zaawansowane telefony wyposażone w otwarty system operacyjny oraz klawiaturę QWERTY lub ekran dotykowy. Jeśli rozpatrywać będziemy powyższe dwie grupy produktowe łącznie (a jest to uprawnione ze względu na fakt, że są one w podstawowym zakresie substytucyjne wobec siebie), spadek kwartał do kwartału wyniesie 5 proc. Produkty związane z telefonią stacjonarną również odnotowały spadek w pierwszym kwartale: telefony stacjonarne i faksy odpowiednio 14 proc. i 25 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku 2008.
Tabela podsumowująca
Kw. 2 2008 | Kw. 3 2008 | Kw. 4 2008 | Kw. 1 2009 | Kw. 1 2009 / Kw. 1 2008 | |
RTV | 1 630 | 1 668 | 2471 | 1725 | 6,9% |
Sprzęt fotograficzny | 414 | 359 | 344 | 261 | 0,9% |
Duże AGD | 1 406 | 1 609 | 1 725 | 1 279 | -2,4% |
Małe AGD | 317 | 362 | 504 | 326 | 2,7% |
Sprzęt IT | 1 917 | 2 065 | 2 643 | 1 864 | -18,8% |
Telekomunikacja | 344 | 364 | 417 | 317 | -7,3% |
Sprzęt biurowy i mat. ekslpoatacyjne | 415 | 385 | 495 | 436 | -2,1% |
GfK TEMAX Polska | 6 443 | 6 812 | 8 599 | 6 211 | -5,7% |
GfK TEMAX Polska to wskaźnik opracowany przez GfK Retail and Technology do obserwacji trendów na rynkach elektroniki użytkowej i sprzętu AGD. Raport GfK TEMAX jest publikacją międzynarodową. Przedstawione wyniki opierają się na badaniach prowadzonych przez Panel Handlowy GfK Retail and Technology.