ATM sprzedał spółkę mPay Grupie Lew i funduszowi Arbux Investments.
Wczoraj 20 160 000 akcji mPay S.A. (45% udziału w kapitale zakładowym) zostało przeniesionych z ATM S.A. na grupę Grupę „Lew” S.A., operatora sieci sprzedaży elektronicznej posiadającego status Krajowej Instytucji Płatniczej i dużą sieć współpracujących punktów handlowych. Pozostałe akcje mPay S.A. należące do ATM zostaną w najbliższych dniach przeniesione na fundusz Arbux Investments Ltd., inwestujący na rynku płatności. Tym samym ATM wycofuje się ostatecznie z inwestycji w spółkę mPay S.A.
Wycofanie się z inwestycji związane jest z rezygnacją ATM z dalszych nakładów finansowych na rozwój mPay S.A., jako że działalność mPay nie jest związana z podstawową działalnością ATM, to jest ze świadczeniem usług centrów danych i usług transmisji danych. Spółka mPay, w celu dalszego rozwoju na rynku płatności mobilnych, wymaga dalszego wsparcia finansowego ze strony głównego właściciela, którym powinien być podmiot specjalizujący się w usługach świadczonych na tym rynku.
Inwestycja ATM w spółkę mPay, rozpoczęta w 2006 roku, zakończyła się dla ATM niepowodzeniem i na przestrzeni minionych lat przyniosła spółce ATM straty. Skala inwestycji w spółkę i związane z tym wydatki były przedwczesne w stosunku do rozwoju rynku, a optymizm co do tempa upowszechniania się technologii płatności za pomocą telefonu — wygórowany. Obecna sytuacja rynkowa pozwala na wiarę, że jest to właściwy czas na budowanie biznesu płatności telefonem komórkowym, ale wymaga to zainwestowania dalszych środków finansowych, co — zdaniem Zarządu ATM — jest na tyle odległe od podstawowej działalności ATM, że nie byłoby korzystne dla spółki i jej akcjonariuszy. Grupa LEW, która nabyła znaczący pakiet akcji mPay S.A., mając dużą sieć współpracujących akceptantów może pomóc spółce mPay odnieść sukces przy mniejszych nakładach, gdyż posiada kompetencje i duże doświadczenie w tym obszarze.
Z perspektywy czasu decyzję o rozpoczęciu tej inwestycji 8 lat temu Zarząd ATM uznaje za nietrafioną. Wpisywała się ona w ówczesną strategię poszukiwania szans na inwestowanie w obiecujące „start-upy” w obszarze informatyki i integracji systemowej. Strategia taka stwarza co prawda szanse dużego sukcesu, ale także wiąże się ze znacznym ryzykiem poniesienia porażki. Po wydzieleniu w 2012 roku z ATM działalności informatycznej do odrębnej, niepowiązanej z ATM spółki, tego typu przedsięwzięcia nie są w ATM podejmowane.
Zbycie akcji w mPay S.A. będzie miało wpływ na wynik ATM S.A. w czwartym kwartale 2013 r. w części dotyczącej działalności zaniechanej. W sprawozdaniu skonsolidowanym zysk netto zmaleje z tego powodu o ok. 3,4 mln zł, a w sprawozdaniu jednostkowym — o ok. 5,0 mln zł. Straty te nie są związane z żadnymi wydatkami Spółki w bieżącym okresie sprawozdawczym i nie mają żadnego wpływu na jej kondycję finansową.