O 3,9 procent, do ponad 18 miliardów PLN, wzrosły w ubiegłym roku przychody Grupy Telekomunikacja Polska w porównaniu z rokiem 2001. Według TP w wynikach widać pierwsze efekty prowadzonej restrukturyzacji oraz programów zwiększających efektywność zarządzania. Dzięki temu marża EBITDA wzrosła z poziomu 33.6 % w 2001 do 39.5% w 2002. Zysk operacyjny wzrósł o 42% (do 2.9 miliarda zł). Zysk netto, w porównaniu z 2001 r., wzrósł o 23% (z 685 596 tys. zł do 840 391 tysięcy).
Telefonia stacjonarna (*)
W dziedzinie telefonii stacjonarnej, w 2002 roku Grupa TP koncentrowała się na ograniczaniu kosztów oraz na zwiększaniu efektywności. Współczynnik wydajności firmy (liczba linii na jednego pracownika) wzrosła z 181 na koniec 2001 roku do 246 na koniec 2002.
Z firmy odeszło 14 020 osób, co oznacza spadek liczby zatrudnionych o 24% w stosunku do końca 2001r. W około 75% były to odejścia dobrowolne. W latach 2003-2004 proces ten będzie kontynuowany, jednak już nie na taką skalę. Pomimo spadku przychodów o 2,8%, TP udało się zwiększyć marżę EBITDA z 37,0% w 2001 do 43,1% w 2002 roku.
W ubiegłym roku przyłączonych zostało netto 342 tysiące nowych linii telefonicznych. 89% z nich to łącza ISDN. Stopniowo obniżał się wskaźnik churn "odejść od sieci" z poziomu 5,7% w 2001 roku do poziomu 4,0% w 2002 roku. Jednocześnie wzrósł poziom zadowolenia i lojalności zarówno wśród Klientów indywidualnych jak i biznesowych.
(*) wyniki za 2002 są porównywalne do 2001 - uwzględniają wyniki TP Emitel i TP Teltech
Telefonia komórkowa (**)
Największą poprawę wyników finansowych w roku 2002 Grupa TP zanotowała w tym segmencie. Został on osiągnięty dzięki znacznemu (o 46%) wzrostowi przychodów PTK Centertel. Udział w rynku telefonii komórkowej zwiększony został zarówno pod względem liczby klientów, jak i udziału w przychodach. Szacunkowo wzrósł on z 27,8% do 32,2%. W IV kwartale 2002 PTK Centertel skupił się na pozyskiwaniu klientów post-paid, a tym samy na obniżaniu udziału korzystających z usług pre-paid w strukturze Klientów. Udział użytkowników usług pre-paid spadł z 62,1 % na koniec trzeciego kwartału 2002 do 60,9% na koniec czwartego kwartału 2002. W okresie tym pozyskano netto około 480 tysięcy nowych klientów, z czego ok. 240 tysięcy przypada na usługi post-paid.
W całym 2002 roku PTK Centertel pozyskał ok. 540 tysięcy Klientów post-paid, czyli ok. 54% ogólnej liczby przyłączonej na rynku.
Wskaźnik ARPU dla PTK Centertel za rok 2002 był niższy o 15% w porównaniu do 2001 roku - wynika to przede wszystkim ze zwiększenia udziału korzystających z usług pre-paid, którzy generują znacznie niższy przychód (wzrost z 55,3% na koniec 2001 do 60,9% na koniec 2002). Natomiast spadek ARPU w poszczególnych obszarach usług był znikomy. W usługach post-paid ARPU spadło o 1,3% a w usługach pre-paid ok. 1%.
Marża EBITDA wzrosła do poziomu 21%, zaś zysk operacyjny za 2002 r. wyniósł 124 miliony PLN. To efekt wzrostu przychodów wynikającego ze zwiększenia liczby Klientów przy zmniejszających się kosztach ich przyłączania oraz konsekwentnej kontroli kosztów.
(**) Wyniki przygotowane według zasad rachunkowości Grupy TP
Strategia Grupy TP na 2003 rok
Grupa TP w 2003 roku będzie koncentrowała się na utrzymaniu pozycji lidera na rynku telefonii stacjonarnej oraz na wzroście liczby Klientów telefonii komórkowej. Ważne będą również dziedziny o dużych możliwościach rozwojowych takie jak transmisja danych i dostęp do Internetu. Na każdym poziomie organizacji, Grupa TP będzie stymulować wzrost efektywności. Przełoży się to na większą konkurencyjność firm Grupy , wyższy poziom świadczonych usług oraz większy zwrot dla akcjonariuszy.
Zamierzenia na 2003 rok:
W telefonii stacjonarnej, skoncentrowanie się na stymulowaniu ruchu oraz wzroście satysfakcji i lojalności Klientów. Zapewni to przychody TP oraz utrzymanie udziału w rynku;
W ofercie telefonii stacjonarnej dla biznesu, Firma będzie dążyć do wzmocnienia pozycji na rynku transmisji danych, jak i osiągnięcia pozycji preferowanego dostawcy usług transmisji danych oraz dzierżawy łączy;
Na rynku telefonii komórkowej skoncentrowanie się na wzroście liczby Klientów oraz na dalszym podwyższaniu poziomu ich satysfakcji i lojalności;
Na rynku multimediów utrzymanie pozycji preferowanego dostawcy usług internetowych;