Prezentujemy wywiad z Henry Xu, President CEE & Nordic Region HUAWEI Device:
Większość producentów z branży telekomunikacyjnej już dawno zdecydowała się na rozdzielenie produkcji rozwiązań sieciowych od telefonów. Dlaczego Huawei, coraz większy dostawca infrastruktury, tak bardzo stara się zwiększyć swoją obecność na rynku terminali? Czy nie jest to ryzykowna strategia?
Od początku istnienia firmy, Huawei jest liderem zmian w branży telekomunikacyjnej. Przez lata udało nam się zebrać bardzo bogate doświadczenia i know-how, a także dowieść, że nasze produkty spełniają najwyższe wymagania naszych klientów i partnerów pod względem jakości, zaawansowania technicznego i łatwości obsługi. Jesteśmy głęboko przekonani, że nadszedł moment, w którym nasze produkty i rozwiązania technologiczne powinny stać się dostępne dla wszystkich. To główna przyczyna, dla której Huawei zdecydowało się mocniej zaangażować w rynek rozwiązań konsumenckich. Opracowaliśmy już szeroką linię urządzeń, nie tylko terminali szerokopasmowych, lecz również znakomitych smartfonów, tabletów i nowych modemów, gwarantujących nową jakość i radość użytkowania.
Jakie są krótkoterminowe (w okresie 3 lat) ambicje Huawei odnośnie udziałów na światowym rynku urządzeń mobilnych i smartfonów?
Huawei chce kontynuować rozwój całej firmy, zarówno działów urządzeń konsumenckich jak również produktów dla przedsiębiorstw. Dysponujemy zaawansowanymi technologiami i doświadczeniem w produkcji urządzeń dla użytkowników indywidualnych, dlatego sądzimy, że nasz sukces na tym polu jest kwestią czasu. To doświadczenie, a także wielka liczba zgłoszonych patentów – Huawei złożył 36344 aplikacji patentowych w Chinach oraz 10978 aplikacji za granicą – sprawiają, że czujemy się pewnie spoglądając w przyszłość. Naszą ambicją jest dołączenie do pierwszej trójki producentów urządzeń mobilnych na świecie w ciągu najbliższych pięciu lat.
Dominacja systemu Android zaciera różnice pomiędzy producentami urządzeń, w których jest wykorzystywany. W jaki sposób dostawcy, zwłaszcza Huawei, starają się odróżnić od konkurencji?
Konsumenci oczekują, że ich urządzenia będą stanowiły nową wartość w ich życiu. Telefony muszą być łatwe i intuicyjne w obsłudze, a także gwarantować możliwość personalizacji – każdy chce mieć naprawdę „własny” telefon. Smartfony stały się indywidualnymi wrotami do cyfrowego świata, pozwalając użytkownikom na wspólne dzielenie się ważnymi chwilami, wzmacniającymi relacje osobiste i biznesowe oraz zapewniającymi rozrywkę w dowolnym czasie. To właśnie dlatego odgrywają one dziś tak ważną rolę, a to z kolei oznacza, że muszą być projektowane i produkowane w sposób dający klientom poczucie pewności
i bezpieczeństwa użytkowania.
Dobrym przykładem jest interfejs Huawei Emotion zastosowany w HUAWEI Honor oraz nowej serii telefonów Ascend, która umożliwia personalizację urządzenia i łatwy dostęp do wszystkich multimediów. Co więcej, bezpieczeństwo i wygoda w korzystaniu z urządzenia są dla Huawei najważniejsze, dlatego nasze nowe modele smartfonów pozwalają m.in. na tworzenie kopii zapasowych danych w dowolnym momencie.
Duży nacisk kładziemy na działania badawczo-rozwojowe, szukając nowych rozwiązań które ułatwią życie naszych klientów, np. remedium na jeden z największych problemów ze smartfonami – krótki czas pracy baterii w urządzeniach mobilnych. HUAWEI Honor jest pierwszym z naszych produktów, w którym skutecznie zintegrowano zoptymalizowane rozwiązania sprzętowe i programowe. Dzięki temu udało się znacząco wydłużyć czas pracy smartfona – w optymalnych warunkach działa on nawet do 3 dni na jednym ładowaniu baterii.
Technologie te będą dalej rozwijane i staną się integralną częścią naszych nowych produktów, które trafią na polski rynek tego lata, przede wszystkim – smartfonu Ascend G300 oraz naszego flagowego modelu Ascend P1.
Czy Huawei jest przygotowane – a jeśli tak, to w jakim stopniu – do dostarczania terminali LTE: modemów i smartfonów?
Eksperci w Huawei wiedzą, że przyszłość firmy leży w dostarczaniu zaawansowanych technologii jeszcze większej liczbie osób bez względu na to, gdzie się znajdują. Już podczas Mobile World Congress 2012 w Barcelonie zaprezentowaliśmy doskonałe rozwiązania i produkty. W naszej ofercie znajdują się między innymi routery zapewniające stały zasięg sieci LTE, np. mający swą premierę w marcu br. wielopasmowy mobilny hotspot Wi-Fi E589. Pracujemy też nad tabletami obsługującymi technologię LTE.
Jak dużo telefonów, zwłaszcza smartfonów z najwyższej półki, Huawei planuje sprzedać w tym roku w Polsce?
Polski rynek ciągle się rozwija i jest na nim już teraz wiele znanych firm. Naszym celem jest dołączenie do pierwszej trójki producentów urządzeń w ciągu najbliższych pięciu lat. To bardzo ambitny plan, ale jesteśmy pewni jakości i zaawansowania technologicznego rozwiązań, które proponujemy.
Sukces sprzedażowy na polskim rynku wymaga współpracy z operatorami sieci komórkowych. Którzy z nich (i kiedy?) mogą dołączyć do swojej oferty urządzenia marki Huawei?
Huawei stale współpracuje ze wszystkimi operatorami w Polsce. Region Europy Środkowo-Wschodniej, a zwłaszcza Polska, to obecnie jeden z najważniejszych rynków pod względem rozwoju biznesu. Na rynku konsumenckim Huawei dopiero rozpoczął budowanie marki. Nawiązaliśmy trwałe partnerstwo z siecią Play, wprowadzając nasze smartfony do ich oferty, ale prowadzimy też nieustające rozmowy z pozostałymi operatorami w Polsce. Jeden z naszych smartfonów jest już dostępny w sieci T-Mobile – model T-Mobile Move Balance to ciekawy telefon, opisywany przez operatora jako świetne połączenie bogatych możliwości technicznych i dobrej ceny.
Można zauważyć, że operatorzy w Polsce rozpoczęli ostatnio promocję ofert typu „tylko SIM”. Czy Huawei spodziewa się umocnienia tego trendu, a jeśli tak – w jaki sposób wpłynie on na strategię globalnych producentów terminali?
Zdajemy sobie sprawę z tego, że strategie biznesowe operatorów oparte są na precyzyjnych badaniach i analizach rynku. Huawei jest elastyczne w dostosowywaniu się do potrzeb i oczekiwań operatorów i staramy się je zaspokoić najlepiej jak możemy.
Jak duże środki planujecie zainwestować w promocję swojej marki w tym roku? Jakie działania planujecie?
Budowanie marki to skomplikowany proces, który w przypadku Polski zaczynaliśmy niemal od zera. Na drugą połowę tego roku zaplanowaliśmy wdrożenie nowego, bardzo ekscytującego projektu o globalnym zasięgu. Nasza nowa strategia promocji marki opiera się na działaniach, które mają mile zaskakiwać użytkowników i wyróżnić Huawei spośród platform komunikacyjnych innych producentów. Nasze nowe podejście wymaga dokładnego planowania oraz, aby przynieść najlepsze rezultaty, stopniowego wdrażania. Mogę zapewnić wszystkich, że ten rok będzie bardzo ekscytujący dla Huawei na świecie, w tym tez w Polsce.
W jaki sposób Huawei chce wdrażać swoją strategię skoncentrowaną na high-endowych smartfonach w Polsce, czyli na rynku, na którym cena odgrywa ważną rolę?
Naszą ambicją jest dołączenie do grona producentów najbardziej zaawansowanych technicznie urządzeń, ale jednocześnie jesteśmy świadomi, że cena to kluczowy czynnik. Nasza strategia polega na wykonaniu kroku naprzód i zaoferowaniu urządzenia, które będzie nie tylko szeroko dostępne, ale także zaawansowane technologicznie i innowacyjne. Jesteśmy przekonani, że nie ma potrzeby rezygnowania z żadnego z tych elementów.
Jak będzie rozwijał się dalej rynek modemów i routerów, na którym chyba coraz trudniej konkurować?
Huawei zbudowało swoją renomę na produkcji modemów i routerów. Zdajemy sobie sprawę, że najnowsze rozwiązania muszą odpowiadać potrzebom konsumentów, dlatego nie koncentrujemy się wyłącznie na jak najlepszej jakości połączeń i transferu danych, ale też innych zaletach – wyglądzie i dodatkowych funkcjach. Dobrym przykładem tego podejścia jest nasz najnowszy modem USB HUAWEI E369 wyróżniający się stylowym wyglądem i grubością zaledwie 8mm, co czyni go najcieńszym urządzeniem tego typu na świecie. Świetnie nadaje się do pracy z ultrabookami i innymi urządzeniami cechującym się nowoczesnym designem. Warto podkreślić że pomimo naprawdę kompakotwoych rozmiarów jest on również bardzo szybki i obsługuje standard HSPA+.