Są one obecnie najpopularniejsze wśród osób w wieku 25‑34 lat – już dziś korzysta z nich 55% badanych z tej grupy, a kolejne 16% deklaruje, że chce go mieć. Chęć posiadania nadgarstkowego asystenta jest najwyższa wśród osób do 24 r.ż. i wynosi już 18%. To właśnie młodzi dorośli są najbardziej otwarci na nowinki technologiczne, które pomagają im też wyrazić ich indywidualny styl oraz wspomagają ich aktywności sportowe. Biorąc pod uwagę fakt, że odsetek posiadaczy tego typu urządzeń w kolejnych grupach wiekowych: 35-49 lat oraz u osób po 50 r.ż. wynosi odpowiednio 50,6% i 35,3% możemy mówić o ogromnej popularności smart zegarków wśród Polaków, w zasadzie niezależnie od ich wieku.
Aż 54,1% posiadaczy wearables w Polsce deklaruje, że wygląd tych urządzeń podkreśla ich styl. Kolejne 11,8% badanych uważa, że tak nie jest, ale zdecydowanie chciałoby, by tak było. Przeciwnego zdania było tylko 20,2% badanych.
Polacy noszą urządzenia z prostokątnymi (57,7%) i okrągłymi tarczami (42%). Prostokątne wersje są obecnie wyraźnie bardziej popularne wśród kobiet – wybiera je aż 63,4% respondentek. Z kolei wśród mężczyzn widać większe zainteresowanie okrągłymi tarczami – 47,8% z nich posiada obecnie właśnie takie urządzenia. Drugim kryterium wyboru jest rodzaj paska. Niemal ⅔ badanych (63,9%) wybrało raczej mniej formalny, użytkowy wygląd, czyli paski silikonowe lub materiałowe. Metalową bransoletę lub skórzany pasek wybrało 35,8% Polaków.
60% z nas inteligentny zegarek lub opaska towarzyszy przez cały dzień i bez względu na okazję. 22,9% użytkowników deklaruje, że korzysta z nich podczas uprawiania sportu. Około co szósta osoba (17,6%) nosi tego typu urządzenie do pracy lub szkoły, a co jedenasta (9,2%) – jako element stylizacji tylko na szczególne okazje.
W ramach badania zapytano posiadaczy oraz chcących nabyć inteligentny zegarek o to, co jest dla nich najważniejsze przy jego wyborze. Największy odsetek, bo 43,5% respondentów, za kluczową cechę uważa odporność na wodę i kurz. To zrozumiałe, ze względu na to, że chcemy go używać w każdych warunkach, bez obaw o przypadkowe spowodowanie jego usterki. Drugą najczęściej wskazywaną odpowiedzią było wyposażenie urządzenia w funkcje monitorujące zdrowie – chęć monitorowania swojego zdrowia, lepszego poznania siebie i wprowadzenia zmian w stylu życia zadeklarowało 35,9% respondentów. Niewiele mniej, bo 34,9% użytkowników, oczekuje też dużego i wyraźnego ekranu, pozwalającego komfortowo korzystać ze wszystkich wyświetlanych informacji, nawet przy dużym nasłonecznieniu otoczenia. Co trzeci badany zwraca uwagę na dopasowane do nadgarstka i wielkość koperty zegarka (32,7%) oraz na jego wagę (29,9%). Funkcje sportowe, monitorujące i analizujące trening, pozwalające na dokładne śledzenie aktywności, są bardzo ważne dla 30,9% respondentów. Wreszcie co piąty badany (21,8%) wskazał, że ważne są dla niego komfort i zdrowie skóry nadgarstka, zaznaczając, że ważne jest również to, by materiały, z jakich zrobiony jest zegarek, były nieuczulające.
Poza preferencjami dotyczącymi wyglądu i ulubionych cech badanie sprawdziło również temat użyteczności smart zegarków najbardziej cenionych oraz pożądanych wśród posiadaczy tych urządzeń. Wśród funkcji, których brak najbardziej doskwierał respondentom, znalazły się GPS i mapy działające bez smartfona w pobliżu – podkreśliło to 22,6% badanych, a najbardziej brakowało tego osobom do 24 r.ż., wśród których na brak ten wskazało 28% osób. Równie wielu Polaków (22,5%) chciałoby, by ich smartwatch miał możliwość pomiaru ciśnienia krwi. Odsetek osób, które chętnie korzystałyby z tej funkcji, jest szczególnie duży wśród osób po 50 r.ż. – zadeklarowało tak 28,5% osób z tej grupy. Co piąty badany (20,6%) odczuwa brak funkcji pomiaru EKG. Na dalszych miejscach spośród brakujących potrzeb znalazły się, m.in.: ukryte w zegarku słuchawki (18,9%), wymienność pasków w zależności od okazji (18,4%), możliwość dopasowania wyglądu tarczy do własnych preferencji (17,5%), funkcja odbierania telefonów i rozmawiania (16,7%).