Huawei zorganizował w Warszawie telekonferencję, na której przedstawił wyniki za pierwsze półrocze 2017 roku i przedstawił plany na przyszłość. W czasie połączenia była okazja do zadawania pytań szefowi Huawei Consumer BG - Richardowi Yu.
W pierwszym półroczu 2017 Huawei dostarczył ponad 73 miliony smartfonów, co jest ponad 20% wzrostem względem roku ubiegłego. Przychód w I połowie roku wzrósł o ponad 36%, a udział w rynku globalnym wzrósł z 8,4% do 9,8% (dane za I kw. 2017 r.).
Huawei mocno stawia na smartfony premium (>500$). W tym półroczu Huawei dostarczyło 100% więcej smartfonów z górnej półki , czyli z serii P i Mate, niż w analogicznym półroczu w roku ubiegłym (dane z wybranych rynków poza Chinami). W efekcie średnia cena smartfona dostarczonego przez Huawei wzrosła o 28%.
Ostatecznie na rynek trafiło 8,5 miliona Huawei Mate 9 i Mate 9 Pro, 6 milionów P10 i P10 Plus, milion nova 2 i nova 2 Plus (w miesiąc), a Honor 9 sięgnął milion sprzedanych egzemplarzy w ciągu 28 dni od premiery.
Wzrost sprzedaży smartfonów Huawei w całej Europie wyniósł średnio 18%.
Wysokie są również wskaźniki NPS osiągane przez markę Huawei. Polska ma jeden z najwyższych wskaźników – 54 NPS, przewyższa nas tylko Meksyk ze wskaźnikiem o dziesięć punktów wyższym. Huawei chwali się również, że jest numerem jeden jeśli chodzi o usługi serwisowe smartfonów w Polsce.
Podczas sesji pytań Richarda Yu zapytaliśmy czy Huawei dalej planuje oferować tanie smartfony, skoro przynoszą stosunkowo niewielkie zyski, podczas gdy Apple sprzedaje tylko najwyższe modele i zarabia najwięcej. Richard odpowiedział, że trend jest taki, że Apple zaczyna oferować coraz więcej modeli i teraz najprawdopodobniej będą to już trzy wersje, podczas gdy Huawei sprzedaje coraz więcej modeli z najwyższej półki.
Drugie pytanie dotyczyło wprowadzenia technologii 5G. Według Yu technologia będzie powszechnie dostępna w 2020 roku, ale wcześniej będzie kilka pośrednich mniejszych kroków zwiększających prędkość w obrębie obecnych technologii, które Huawei już obsługuje.
Najciekawsze są jednak plany Huawei na przyszłość. Firma stawia na sztuczną inteligencję i opracowuje autorskie rozwiązania w tym zakresie, zarówno sprzętowe, jak i w oprogramowaniu.
Z rozmowy z Huawei Polska wynikło, że najpopularniejszymi modelami firmy w naszym kraju są aktualnie Huawei P10 Lite oraz P9 Lite 2017, a średnia cena smartfona rośnie i wynosi obecnie trochę ponad 1200 złotych. Udział Huawei w naszym rodzimym rynku wynosi około 23%, a w rynku premium 20%.
Prezentacja: