Według najnowszych badań firmy Tarifica pomimo wstępnej nieufności wobec modelu MVNO (wirtualny operator) coraz większa liczba europejskich operatorów rozważa udostępnienie swojej sieci. Tarifica przeprowadziła analizę 12 operatorów - 5 z nich już sprzedaje airtime wirtualnym operatorom a 6, 7 rozważa taką możliwość. Nicola Ainsworth z Tarifica uważa, że dużą rolę odegra efekt kuli śniegowej - gdy jeden z operatorów na rynku udostępni swoją sieć, inni uczynią to samo, żeby nie stracić przewagi konkurencyjnej. Operatorzy myślą w ten sposób - jeśli MVNO wejdzie na nasz rynek to ważne jest, aby korzystał z naszej sieci i żebyśmy to my mieli z tego jakieś przychody. Okazuje się, że przychody z tego tytułu mogą być bardzo pokaźne - jeden z badanych operatorów przyznał, że średnio 10% jego przychodów pochodzi ze współpracy z MVNO.
Europejscy regulatorzy myślą o zmianach w prawie (tam gdzie jeszcze ich nie ma), które zmuszałyby operatorów do udostępnienia swojej sieci. Ainsworth z Tarifica sądzi, że będzie to miało negatywny wpływ na rynek. Według niej rynek sam zaczyna być bardziej otwarty na strategię MVNO, a nadmierna regulacja może tylko przedłużyć ten proces.
Zmiana nastawienia wobec wirtualnych operatorów to zaledwie jeden z elementów hurtowego handlu usługami bezprzewodowymi. Wielu operatorów wcześniej zupełnie nie zainteresowanych sprzedażą hurtową obecnie zmienia swoje strategie marząc, że współpraca z odbiorcami hurtowymi może przynieść upragniony wzrost przychodów. Najpopularniejszą ofertą obecnie jest hurtowa sprzedaż usługi SMS, ale okazuje się, że generuje ona mniej niż 1 % całości przychodów.
Wszyscy operatorzy są zgodni co do jednego - hurtowa sprzedaż usług będzie odgrywała coraz większą rolę - szczególnie gdy wprowadzone zostaną usługi trzeciej generacji. Według holenderskiego operatora BEN ponad 40% jego całkowitych przychodów w ciągu kolejnych 5 lat będzie pochodziło z hurtowej sprzedaży minut i usług.
Według raportu firmy Tarifica jeszcze wiele czasu potrzeba, aby stosunek obecnych operatorów wobec rynku MVNO (oraz sprzedaży hurtowej) zmienił się diametralnie. Obecnie większość z nich nie ma działów dedykowanych współpracy z nowymi graczami, którzy chcą kupować hurtowo airtime lub usługi. Większość wychodzi z założenia, że główna inicjatywa współpracy powinna wyjść od operatorów wirtualnych. Konkluzja jest jednak wyraźna - rynek hurtowy będzie znaczył w najbliższej przyszłości coraz więcej.