Firma Hutchison Europe przekazała do prezesa URTiP stanowisko w sprawie warunków przetargów na rezerwację częstotliwości w zakresie UMTS i GSM 1800 MHz:
Szanowny Panie Prezesie,
Chcielibyśmy podziękować za możliwość odbycia spotkania z Panem Prezesem w zeszłym tygodniu, w trakcie którego omawiana była kwestia zbliżającego się przetargu na rezerwacje częstotliwości UMTS i GSM w Polsce.
Jak wskazał Pan wcześniej, pożądane byłoby przekazanie Panu Prezesowi uwag do projektu dokumentacji przetargowej i dlatego pragniemy niniejszym podzielić się naszymi spostrzeżeniami.
Hutchison uważa, iż polski rynek stanowi duże wyzwanie dla wiarygodnego i zaangażowanego czwartego operatora telefonii komórkowej. W oparciu o nasze doświadczenia na innych rynkach europejskich jesteśmy głęboko przekonani, iż technologia trzeciej generacji jest dla polskiego rynku najlepszym rozwiązaniem, umożliwiającym bezprzewodowy dostęp do szerokopasmowego Internetu. Rozwój tej technologii związany będzie z dużymi inwestycjami w
infrastrukturę, technologie informatyczne oraz zasoby ludzkie. Ponadto, wdrożenie systemu UMTS wpłynie bezpośrednio na wzrost konkurencji, politykę ustalania cen w oparciu o realną wartość usług oraz innowacyjność produktów. Korzyści z rozwoju tej technologii będą więc odczuwalne zarówno przez konsumentów jak i przedsiębiorców.
Jak informowaliśmy podczas spotkania z Panem Prezesem, nasze wątpliwości wzbudza aktualna wersja projektu dokumentacji przetargowej. Wątpliwości te dotyczą braku odpowiednich gwarancji, które zapewniłyby efektywne i zasadne ekonomicznie wejście na rynek czwartego operatora.
Wśród kwestii, które pragniemy zaakcentować oraz poddać pod rozwagę, znajdują się:
1) Niewyjaśnienie możliwości zapewnienia roamingu wewnętrznego:
na podstawie dokumentów przetargowych brak jest pewności co do możliwości zapewnienia zawarcia umów o roamingu wewnętrznym w rozsądnym czasie. Bez tego typu umów rozpoczęcie działalności w Polsce przez wiarygodnego czwartego operatora może okazać się niemożliwe.
2) Odrębne przetargi na częstotliwości GSM oraz UMTS:
a. ten sposób przydziału częstotliwości stwarza możliwość zaistnienia pięciu operatorów na polskim rynku. Taka sytuacja może spowodować, iż ubieganie się o rezerwacje częstotliwości UMTS będzie nieuzasadnione ekonomicznie.
b. odrębny przydział częstotliwości spowoduje długoterminowy brak równowagi pomiędzy nowym operatorem (który dysponowałby tylko częstotliwościami I UMTS) i operatorami telefonii komórkowej obecnymi na rynku polskim (dysponującymi zarówno technologiami UMTS jak i GSM),
c. wiarygodny nowy podmiot będzie dążył do wykorzystania częstotliwości UMTS w pierwszej kolejności i tym samym zobowiązywanie uczestnika przetargu do rozbudowy sieci w którejkolwiek z częstotliwości nie jest zasadne.
3) Sposób przydziału punktów w przetargu wskazuje na uprzywilejowanie kryterium kwoty zadeklarowanej za rezerwację częstotliwości w porównaniu z wiarygodnością finansową, i techniczną zaprezentowanej oferty, której wybór zagwarantowałby skuteczną konkurencję na rynku polskim. Wydaje się to stać w sprzeczności z dążeniem do przydziału rezerwacji częstotliwości oferentowi gwarantującemu najbardziej prokonkurencyjne i technicznie zaawansowane rozwiązania. Biorąc pod uwagę inne ryzyka, z którymi musiałby zmierzyć się nowy podmiot, operatorzy obecni na polskim rynku są wyraźnie uprzywilejowani, zważywszy na wartość utrwalonych stosunków ekonomicznych, których ochrony będą oni poszukiwali.
4) Jednorazowa zapłata całości kwoty: zważywszy na brak pewności w podstawowych kwestiach, takich jak roaming wewnętrzny, interkonekt, dostęp do istniejącej infrastruktury - zaplata całej deklarowanej kwoty w ciągu 14 dni od doręczenia decyzji Prezesa dotyczącej rezerwacji częstotliwości stanowi dodatkowe ryzyko dla nowego operatora.
Z powyższych powodów uważamy, że większy nacisk położny zostać powinien na wiarygodność finansową i rozwiązania techniczne oraz zachowanie warunków konkurencji, a mniejszy na czynniki finansowe. Taka proporcja kryteriów powinna umożliwić nowym podmiotom udział w przetargu na rozsądnych warunkach. Mamy nadzieję, iż nasze uwagi okażą się pomocne przy przygotowywaniu ostatecznej wersji dokumentacji przetargowej.
Z wyrazami szacunku,
Christian Salbaing
Managing Director
European Telecommunications