W ramach zawartej w 2003 r. umowy Alcatel i IBM prowadzą wspólne prace, których celem jest zaoferowanie przedsiębiorstwom kompleksowego rozwiązania, łączącego narzędzia sieciowe z usługami komunikacji w czasie rzeczywistym. Rozwiązanie będzie obejmować pakiet aplikacji komunikacyjnych Alcatel OmniTouch Unified Communication zintegrowany z technologią Workplace firmy IBM. Pozwoli ono firmom na wdrożenie niestandardowego, ujednoliconego i bezpiecznego biura wirtualnego opartego na otwartych standardach. Integracja ujednoliconych usług komunikacyjnych z narzędziami sieciowymi umożliwia obniżenie kosztów, zwiększenie produktywności użytkowników oraz szybsze realizowanie procesów biznesowych.
Współczesne firmy muszą zarządzać coraz większą liczbą mediów komunikacyjnych (poczta elektroniczna, faks, przesyłanie wiadomości głosowych, natychmiastowe przesyłanie wiadomości, SMS), z których korzystają coraz bardziej mobilni użytkownicy rozproszeni w odległych ośrodkach (biuro, telepraca, podróże służbowe, miasteczko akademickie) i posługujący się coraz bardziej zaawansowanymi terminalami. Firmy muszą się dostosować do tego nowego środowiska, w którym komunikacja stanowi podstawę procesów biznesowych, stacje robocze stają się coraz bardziej wirtualne, a współpraca w „wirtualnych” zespołach nabrała priorytetowego znaczenia.
W celu obniżenia kosztów, a jednocześnie zachęcania do współpracy i wymiany informacji między pracownikami, partnerami i klientami, firmy wykorzystują możliwości komunikacji IP. Według analityka z firmy COMMfusion, wartość rynku ujednoliconej komunikacji wzrośnie z 289 mln USD w 2002 r. do 762 mln USD w 2006 r. Wzrost ten jest po części efektem rozpowszechniania się technologii IP (stale rośnie liczba użytkowników terminali bezprzewodowych), a także wprowadzenia udoskonaleń w technologiach rozpoznawania głosu.
Dzięki technologiom firmy IBM Software wspomagającym współpracę oraz rozwiązaniom Alcatela do ujednoliconej komunikacji, użytkownicy mogą:
wysyłać i odbierać wiadomości głosowe, otrzymywać powiadomienia o ważnych wiadomościach odebranych przez ich telefony komórkowe oraz komunikować się w czasie rzeczywistym; te funkcje są dostępne w sześciu wersjach językowych;
korzystać z automatycznego wybierania numerów telefonicznych lub szybko je wyszukiwać dzięki specjalnemu interfejsowi użytkownika;
jednym kliknięciem uzyskiwać dostęp do osobistej książki adresowej w programie IBM Lotus Notes lub do firmowej książki adresowej z dowolnego terminala, takiego jak cyfrowy asystent osobisty (PDA), pager, bezprzewodowy laptop lub komputer stacjonarny oraz telefon stacjonarny lub komórkowy;
organizować telekonferencje „na żądanie”, automatycznie lokalizując uczestników na podstawie książek adresowych lub list obecności;
zapewnić sobie bezpośredni dostęp z portalu przedsiębiorstwa do wszystkich zintegrowanych urządzeń umożliwiających komunikację w czasie rzeczywistym.
Aplikacje Alcatela do ujednoliconej komunikacji są zintegrowane nie tylko z programami Lotus Notes i Domino firmy IBM, ale także bezpośrednio z oprogramowaniem wchodzącym w skład infrastruktury portalu IBM WebSphere Portal, pakietem IBM WebSphere Everyplace przeznaczonym dla użytkowników mobilnych oraz z nowymi produktami z serii Lotus Workplace.
Aplikacje Alcatela do ujednoliconej komunikacji są oparte na otwartych platformach, takich jak SIP, XML, SOAP, usługi internetowe, VXML i J2EE. Można je szybko, łatwo i, co za tym idzie, niewielkim kosztem zintegrować nie tylko z oprogramowaniem IBM ale również z dowolnymi innymi aplikacjami biznesowymi, takimi jak systemy ERP (Enterprise Resource Planning — zarządzanie zasobami przedsiębiorstwa), CRM (Customer Relationship Management — zarządzanie kontaktami z klientem), PLM (Product Lifecycle Management — zarządzanie cyklem życia produktu) i SFA (Sales Forces Automation — automatyzacja pracy działu sprzedaży).