Administracja rządowa uruchomiła wczoraj bezpłatną bazę danych zawierającą informujące o dostępności stacjonarnych usług szerokopasmowych w każdej polskiej gminie.
Dodatkową funkcjonalnością systemu jest możliwość zgłaszania zapotrzebowania na usługi czy też oznaczania nieruchomości jako pustostanów, co przyczyni się do eliminacji tzw. białych plam.
Przez ostatni miesiąc przedsiębiorcy telekomunikacyjni oraz pozostałe podmioty do tego zobowiązane zasilały i aktualizowały system informacjami o adresach budynków, w których istnieje możliwość świadczenia stacjonarnego internetu szerokopasmowego za pomocą stacjonarnych lub ruchomych publicznych sieci telekomunikacyjnych. Teraz podmioty te będą aktualizować informacje na bieżąco:
Pierwsza aktualizacja danych przekazanych w grudniu nastąpi 9 stycznia 2023 r. dla podmiotów z większością ilością punktów adresowych w zasięgu i 10 stycznia 2023 r. dla podmiotów, które ich mają mniej.
Głównym celem systemu jest zapewnienie obywatelom dostępu do rzeczywistych, aktualnych danych o zasięgach możliwych do świadczenia usług stacjonarnego dostępu do internetuszerokopasmowego, czyli gdzie są one dostępne dla danego punktu adresowego (domu, budynku itd.). Dane zawierają nazwy podmiotów świadczących usługi i kontakty do ich przedstawicieli. W czerwcu 2023 roku możliwe będzie sprawdzenie także, czy w danej okolicy operatorzy będą realizować plany inwestycyjne zarówno ze środków publicznych jak i w ramach inwestycji komercyjnych. Informacja ta może być korzyścią przede wszystkim dla osób, które planują budowę bądź zakup domu czy mieszkania, a nie mogą pozwolić sobie by nie korzystać z internetu szerokopasmowego.
SIDUSIS umożliwia wysłanie zgłoszenia zapotrzebowania na usługi dostępu do internetu szerokopasmowego w nieruchomości, na której możliwe jest świadczenie takiej usługi. System pozwala na wysłanie powiadomienia, które automatycznie trafi do wybranego lub do wszystkich przedsiębiorców, którzy oferują usługi w danej lokalizacji. Zgłoszenie zapotrzebowania traktowane jest jak zgoda marketingowa i umożliwia wskazanie sposobu kontaktu ze zgłaszającym.