KPMG radzi polskim operatorom sprzedawanie pakietów

Newsy
Opinie: 3
Opinie: 3

Polski oddział KPMG przedstawił raport “Duo, Triple czy Quadruple Play? Gra o przyszłość w świecie zintegrowanych usług”. Firma będzie próbowała sprzedać ten raport operatorom, ale przedstawiła także częściowe wyniki prasie.

Badanie wśród polskich użytkowników usług telefonii stacjonarnej i komórkowej, dostępu do Internetu oraz płatnej telewizji zostało przeprowadzone w dwóch etapach w okresie luty-kwiecień 2007 r. Etap pierwszy wykonano w Warszawie i Krakowie metodą wywiadów focusowych. W etapie drugim, metodą wywiadów bezpośrednich (CAPI) przebadano ponad 500 gospodarstw domowych korzystających z usług telefonii stacjonarnej, komórkowej, dostępu do Internetu oraz płatnej TV, z 10 największych miast Polski. Badanie nie jest reprezentatywne - wyniki dotyczą około 2.5 mln gospodarstw domowych.

Badanie wykonane przez KPMG pokazuje, że użytkownicy rozwiązania łączącego telefonię stacjonarną, dostęp do Internetu i telewizję (tzw. Triple Play) to najbardziej zadowolona, a równocześnie lojalna grupa konsumentów usług telekomunikacyjnych. Z analiz KPMG wynika też, że największej ofensywy na polskim rynku należy spodziewać się w obszarze usług Duo Play, łączących np. telefonię komórkową i dostęp do Internetu.

KPMG odkryło, że telefonia stacjonarna jest już "passé". „Ponad 60 proc. polskich konsumentów jednoznacznie zadeklarowało, że najłatwiej byłoby im dzisiaj zrezygnować z usług telefonii stacjonarnej. Zatem epoka dominacji telefonów stacjonarnych jest już za nami” – mówi Jerzy Kalinowski, odpowiedzialny w KPMG za usługi doradcze dla branży telekomunikacyjnej w Europie Środkowej i Wschodniej. KMPG nie dostrzegło chyba wcześniej procesu bardzo szybkiego zmniejszania się liczby łączy u polskich operatorów stacjonarnych, który trwa już od 2-3 lat, więc powyższy wniosek z badania jest niezbyt świeży. Znacznie mniej konsumentów (23 proc.) zrezygnowałoby z telewizji kablowej, a jeszcze mniej – z dostępu do Internetu (zrezygnowałoby z niego jedynie 11 proc. badanych).

Kolejnym mało odkrywczym wnioskiem znanej firmy doradczej jest to, że „z całą pewnością mamy do czynienia z nasilającym się zjawiskiem substytucji telefonii stacjonarnej przez telefonię komórkową”. Dziwne jest to, że ten proces jest już obserwowany od kilku lat i jest największym i bardzo dobrze znanym problemem operatorów stacjonarnych na całym świecie.

Według raportu KPMG, polscy konsumenci bardzo dobrze oceniają jakość usług komórkowych i są zadowoleni z zakresu dostępnych ofert. Badanie pokazuje też, że przy wyborze operatora komórkowego klienci przywiązują największą wagę do marki, która jest istotniejsza nawet od ceny usług.

Najbardziej atrakcyjne dla klientów są pakiety Duo Play. Polskich konsumentów interesuje przede wszystkim połączenie Internetu z telefonem stacjonarnym lub telewizją (odpowiednio 24 proc. i 23 proc. wskazań). „Aż 16 proc. konsumentów wybrało pakiet obejmujący telefon komórkowy i stacjonarny Internet, co pokazuje istnienie niezagospodarowanej niszy rynkowej” – zauważa Jan Karasek, Starszy Menedżer w KPMG. „Z kolei integracja telefonii stacjonarnej z komórkową wzbudza bardzo małe zainteresowanie” – dodaje.

Triple Play cieszy się umiarkowanym zainteresowaniem potencjalnych klientów, Spośród osób, które jeszcze nie korzystają z usług zintegrowanych, 14 proc. zadeklarowało, że preferuje kombinację trzech usług od połączenia jedynie dwóch. Najatrakcyjniejszy pakiet Triple Play to zdaniem klientów połączenie telefonu stacjonarnego z Internetem i telewizją. Drugie miejsce zajęło połączenie telefonu stacjonarnego, komórkowego oraz Internetu, co również wskazuje na istnienie niezagospodarowanej niszy na rynku.

„Co ciekawe, usługi zintegrowane Triple Play dają polskim klientom najwyższy poziom satysfakcji, który przewyższa nawet poziom zadowolenia z telefonii komórkowej” – komentuje Jan Karasek. „Daje to wyraźny sygnał dla wszystkich graczy rynkowych, że integracja usług jest skutecznym działaniem dla zapobiegania utracie klientów” – stwierdza. Tzw. pakiet Quadruple Play, integrujący usługi telefonii stacjonarnej, komórkowej, dostępu do Internetu i telewizji jest interesujący, ale tylko dla niewielkiej grupy klientów. Z punktu widzenia perspektyw rozwoju rynku istotne jest, że prawie połowa (47 proc.) badanych użytkowników usług Triple Play stwierdziła, że dodanie do aktualnie posiadanego pakietu usługi telefonii komórkowej byłoby lepszym rozwiązaniem od obecnego połączenia tylko trzech usług. Preferowanym przez nich dostawcą takiego właśnie pakietu jest operator telewizji kablowej, który już dziś ma w ofercie usługę Triple Play (53 proc. wskazań).

Klienci Triple Play są według wyników badań KPMG najbardziej lojalnymi klientami.

KMPG radzi operatorom jakie działania powinni podjąć, aby zwiększyć swoją efektywność:

Telekomunikacja Polska

  • koncentracja raczej na zdobywaniu nowych klientów usługi triple play, niż odbieranie klientów obecnym dostawcom tej usługi

Operatorzy telefonii komórkowej

  • oferta stacjonarnego internetu szansą na sukces - operatorzy nie czekali na rady KPMG i Orange, Plus i Era w najbliższych miesiącach wprowadzą oferty internetu w oparciu o bitstream access.

Operatorzy kablowi

  • KPMG poleca operatorom CATV poszerzanie bazy duo, triple play oraz wejście na rynek MVNO, aby w przyszłości świadczyć ofertę poczwórną - każdy z operatorów kablowych już od 2 lat realizuje pierwszą cześć tej strategii, a duzi operatorzy CATV już dawno zapowiadali wejście na rynek MVNO

Operatorzy nowi

  • operatorzy nowi powinni postawić na ofertę dostępu do internetu, mieć silną markę i dobrą jakość usług

Opinie:

Opinie archiwalne (3):

Komentuj

Komentarze / 3

Dodaj komentarz

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: