T-Mobile podał dziś wybrane dane z badania polskich sieci komórkowych zleconego przez Deutsche Telekom. Badanie przeprowadziła firma P3 communications. Firma ta została wybrana przez DT do realizacji audytu sieci komórkowych, w krajach, w których DT jest obecne ze swoimi usługami mobilnymi. Celem badania była weryfikacja jakości realizowanych przez T-Mobile inwestycji i optymalizacji sieci.
W ramach realizowanego audytu samochody pomiarowe przebadały 10 największych aglomeracji Polski: Bydgoszcz, Górnośląski Okręg Przemysłowy, Kraków, Łódź, Lublin, Poznań, Szczecin, Trójmiasto, Warszawa, Wrocław. Pomiary były wykonywane również w czasie przejazdu pomiędzy miastami. W ciągu 440 godzin pomiarowych, dwa pojazdy stale wykonywały między sobą połączenia telefoniczne w sieci 2G i 3G, łącznie 11000. W czasie testów mobilnego Internetu samochody, łączyły się 50000 razy ze wskazanymi portalami Internetowymi, wysyłały emaile oraz wykonały 10000 transferów danych.
Jakość połączenia głosowego w T-Mobile i PLAY jest lepsza ze względu na wdrożenie w tych sieciach usługi HD Voice.
Pomiary zostały wykonane w dniach 7 stycznia – 15 lutego.
W czasie testów badane były również obszary, na których nie zrealizowano jeszcze modernizacji sieci np. Łódź. Badanie transmisji danych nie obejmowało także technologii LTE, co wpływa negatywnie głównie na wyniki sieci Polkomtel. W raporcie Orange wypada sporo gorzej od T-Mobile. Według nieoficjalnych informacji może to wynikać z gorszej sieci szkieletowej lub z nieco innej konfiguracji sprzętu w stacji bazowej.
W czasie testów korzystano z kart SIM postpaid. Taryfy tych kart nie zostały podane.
Milan Zika, członek zarządu, dyrektor ds. Technologii i Innowacji T-Mobile Polska, powiedział, że jego celem, który realizuje w polskim T-Mobile jest stworzenie sieci "zero drop network" oraz zapewnienie najlepszego "video delivery". Oznacza to bardzo dobrą jakość usług głosowych oraz zapewnienie odpowiedniej jakości streamingu, który jest usługą "najcięższą" dla operatora.
Milan Zika podał, że koszt modernizacji sieci wyniósł już do tej pory 2 mld zł.
Prezentacja:
DCR - drop call rate
CSFR - call setup failure rate