W poniedziałek, 28 kwietnia 2025 roku, około godziny 12:30 czasu lokalnego, Hiszpania i Portugalia zostały dotknięte masową awarią zasilania, która sparaliżowała transport publiczny, łączność oraz infrastrukturę krytyczną w obu krajach. Przyczyną blackoutu była silna oscylacja w sieci energetycznej, która doprowadziła do odłączenia systemu iberyjskiego od europejskiej sieci przesyłowej.
W wyniku przerwy w dostawie prądu, operator telekomunikacyjny MasOrange odnotował poważne zakłócenia w działaniu swoich usług. W oficjalnych komunikatach firma poinformowała:
„W tej chwili występuje przerwa w dostawie prądu niezależna od MasOrange, która może wpływać na działanie Twojej usługi. Pracujemy nad jak najszybszym przywróceniem normalnego funkcjonowania. Przepraszamy za wszelkie niedogodności. Będziemy na bieżąco informować w tym miejscu.”
W kolejnej aktualizacji operator zaapelował do klientów o ograniczenie korzystania z sieci:
„[AKTUALIZACJA] Aby uniknąć przeciążenia służb ratunkowych i móc jak najszybciej przywrócić działanie usług, prosimy klientów wszystkich naszych marek o ograniczenie komunikacji do absolutnie niezbędnej. Dodatkowo zalecamy włączenie trybu oszczędzania energii w telefonach. Przepraszamy za wszelkie niedogodności. BARDZO DZIĘKUJEMY.”
Obecnie trwają prace nad pełnym przywróceniem zasilania i usług telekomunikacyjnych w regionie. Operatorzy sieci energetycznych oraz służby ratunkowe współpracują, aby zminimalizować skutki awarii i zapewnić bezpieczeństwo mieszkańcom.