URTiP wzywa Telekomunikację Polską do usunięcia nieprawidłowości w wyniku nie przestrzegania decyzji, o co zabiegał MediaTel. TP ma 30 dni na rozpoczęcie fakturowania usług świadczonych przez operatora alternatywnego na rzecz jej abonentów. W kwestii udostępniania infrastruktury telekomunikacyjnej URTiP wyznaczył 120 dni.
8 lipca 2005 r. do spółki MediaTel wpłynęło pismo z Urzędu Regulacji i Telekomunikacji i Poczty w związku z zakończeniem kontroli dotyczącej wykonywania przez TP decyzji z dnia 18.10.2002 r. o połączeniu sieci, zmienionej decyzją z dnia 28 lipca 2003 r. w zakresie stosowania określonych w niej zasad finansowych do rozliczeń z abonentami TP.
W pierwszym z trzech postanowień i zaleceniach pokontrolnych z dnia 5 lipca 2005 r. URTiP wzywa Telekomunikację Polską S.A. do usunięcia nieprawidłowości polegających na niefakturowaniu usług świadczonych przez MediaTel na rzecz abonentów TP w terminie 30 dni od dnia doręczenia niniejszych zaleceń.
W uzasadnieniu przytoczono treść Załącznika Finansowego Decyzji, w którym jest mowa o tym, że TP S.A. będzie wykazywać połączenia z Numerami Dostępowymi MediaTel SA analogicznie, jak inne połączenia automatyczne do Sieci Teleinformatycznych w swojej fakturze VAT wystawianej Abonentom za każdy okres rozliczeniowi, w której wykazywane są świadczone przez TP S.A. usługi telekomunikacyjne oraz w szczegółowym wykazie połączeń teleinformatycznych w ruchu automatycznym za dany okres rozliczeniowy.
Wyniki kontroli wykazały, że:
- TP S.A. w okresie od 26 września 2003 do 30 listopada 2003 wystawiała faktury VAT swoim abonentom, którzy korzystali z Numerów Dostępowych MediaTel SA do uzyskania połączenia do sieci teleinformatycznej,
- TP S.A. ustaliła z MediaTel SA rozliczenia za 3 okresy rozliczeniowe (wrzesień-listopad 2003 r.),
Jednak wbrew decyzji:
- połączenia z Numerami Dostępowymi MediaTel SA uzyskiwane od 1 grudnia 2003 r. nie są wykazywane na fakturach VAT wystawianych przez TP S.A. dla swoich abonentów za poszczególne okresy rozliczeniowe,
- TP S.A. nie uzgodniła z MediaTel SA rozliczeń za usługi świadczone przez MediaTel SA na rzecz abonentów TP S.A. od dnia 1 grudnia 2003 r.
W pozostałych postanowieniach i zaleceniach pokontrolnych z dnia 5 lipca 2005 r. w zakresie udostępniania infrastruktury telekomunikacyjnej URTiP zobowiązuje zarówno TP S.A. jak i MediaTel SA do usunięcia nieprawidłowości z tym związanych w terminie 120 dni od dnia doręczenia zaleceń. MediaTel czyni starania, żeby wypełnić wszystkie warunki Decyzji prezesa URTiP, o której mowa w postanowieniu, co więcej leży to w interesie Spółki, gdyż zwiększenie ilości punktów styków (PSS) pozwoli na zmniejszenie ryzyka awarii podczas realizowania połączeń oraz znacznie zwiększy wolumen ruchu. Spółka oświadcza, że opisane w postanowieniu opóźnienia z jej strony wynikają tylko i wyłącznie z działań TP S.A. wykorzystującej swoją pozycję na rynku poprzez oferowanie między innymi nierynkowych cen. Spółka stoi na stanowisku, że wypełnianie przez nią części warunków Decyzji uzależnione jest w dużej mierze od poczynań TP S.A.
Zgodnie z prawem telekomunikacyjnym, jeżeli po upływie wskazanego terminu podmiot kontrolowany nie usunie wskazanych nieprawidłowości lub udzielone wyjaśnienia okażą się niewystarczające, Prezes URTiP wydaje decyzję, w której nakazuje usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości oraz może:
1) wskazać środki, jakie powinien zastosować podmiot kontrolowany, w celu usunięcia nieprawidłowości;
2) określić termin, w którym ma wystąpić usunięcie nieprawidłowości;
3) nałożyć karę, o której mowa w art. 209.