Firma badawcza EMC Research oceniła wpływ wprowadzenia pakietów MMS na cenę usługi przesyłania wiadomości multimedialnych w ofercie 4 brytyjskich operatorów. Obecnie takie pakiety zostały szybko wprowadzone przez wszystkich operatorów na Wyspach.
O2 zaoferował swoim abonentom opcję 'Bolt On', która pozwala na wykorzystywanie pakietu zarówno na MMS-y, jak i nadal popularne wiadomości SMS. Opcja '100 message Bolt On' pozwala na przesłanie 25 wiadomości multimedialnych lub 100 wiadomości SMS lub kombinację obu rodzajów wiadomości. Taki przelicznik jest zachowany w pozostałych pakietach. Cena za przesłanie wiadomości w pakiecie zmniejszyła się z 0.35 GBP do 0.24 - 0.16 GBP.
W sieci Orange cena MMS-a w pakiecie kształtuje się na poziomie 0.30 GBP w porównaniu do 0.40 GBP w normalnej ofercie cennikowej.
W ofercie T-Mobile cena MMS-a z pakietu spada znacznie do poziomu 0.25-0.21 z 0.35 GBP za wiadomość multimedialną.
W odpowiedzi na ofertę konkurentów Vodafone zaoferował opcję 'extra packs', która zmniejsza cenę za przesłanie SMS-a, MMS-a oraz przeglądanie serwisów Vodafone Live! o 50%. Użytkownicy mogą kupować pakiety warte 3 GBP, 9 GBP lub 18 GBP. Przesłanie wiadomości SMS wykorzystuje jedną jednostkę z pakietu a przesłanie MMS-a 3 jednostki (w sieci O2 ten stosunek wynosi 1:4). Pakiety Vodafone pozwalają na efektywną redukcję kosztu przesłania wiadomości MMS z 0.36 GBP do 0.18-0.19 GBP w zależności od zakupionego pakietu.
Przy korzystaniu z pakietu 3 GBP oferta Vodafone jest 17-37 % tańsza od konkurentów.
Operator | Koszt miesięczny | Ilość wiadomości MMS w pakiecie | Cena za wiadomość |
Vodafone | 3 | 16 | 0.19 |
T-Mobile | 3.50 | 15 | 0.23 |
O2 | 3 | 12.5 | 0.24 |
Orange | 3 | 10 | 0.30 |
SMS
"Pakietyzacja" SMS-ów znacznie obniżyła cenę wiadomości, która przez dłuższy czas kształtowała się na poziomie 0.10-0.12 GBP. Obniżka cen wyniosła od 30 do 60 % w zależności od operatora i pakietu. Najbardziej atrakcyjną ofertę przedstawił Vodafone. Jego pakiety GBP 3, GBP 9 lub GBP 18 pozwalają na redukcję cen SMS-a do 0.06 GBP.
Pakiety MMS promują częste korzystanie z możliwości przesyłania wiadomości multimedialnych, co ma pozytywnie wpłynąć na ruch MMS. Pakiety pozwoliły także zrewidować prognozy co do spadku ilości SMS-ów typu P2P przesyłanych w sieciach. Te prognozy się nie sprawdzają dotychczas i ruch nadal powoli rośnie. W marcu 2002 w czterech brytyjskich sieciach przesłano 1.72 mld wiadomości SMS - średnio dziennie 56 mln.
Spadek cen MMS-ów zachodzi znacznie szybciej, bo zaledwie rok od wprowadzenia tej usługi komercyjnie na rynek. W przypadku SMS-ów okres ten wynosił około 3 lat. Podobna tendencja obserwowana jest na innych rynkach europejskich.